Hinta on yhä useammin syy ostaa hävikkiruokaa – Fiksuruoan asiakkaat säästävät jopa satoja euroja

Hävikkiruokaa ostamalla voi pienentää kotitalouden ruokakustannuksia. Fiksuruoka haastoi Sikke Sumarin, Harri Syrjäsen, Linnea Vihosen, Petra Väänäsen ja Jaakko “Lieminen” Luomasen elämään viikon pelkällä hävikkiruoalla. Ruokavaikuttajien yhteenlaskettu rahallinen säästö Fiksuruoan tilausten kautta oli yli 300 euroa.

Eurostatin alustavien tietojen mukaan euroalueen inflaatio nousi elokuussa 9,1 prosenttiin. Luonnonvarakeskus arvioi suhdannekatsauksessaan ruoan hinnan nousevan Suomessa tänä vuonna jopa 10 prosenttia suhteessa viime vuoden keskimääräiseen hintatasoon.

Suomalaisen hävikkiruoan verkkokauppa Fiksuruoka.fi:n tuotteita saa keskimäärin 40–50 % halvemmalla kuin suurista päivittäistavarakaupoista. Palvelun tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä myymällä elintarvikevalmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- ja jäännöseriä, jotka ovat vaarassa tulla hävitetyiksi.

“Palvelumme on nykyisessä taloustilanteessa relevantimpi yhä laajemmalle joukolle kuluttajia ja ympäristönäkökulman ohella hinta on yhä useammin syy tulla asiakkaaksemme”, kertoo Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu. “Asiakkaamme säästävät vuositasolla keskimäärin 150–200 euroa, mutta säännöllisellä ostamisella säästö voi kuitenkin nousta jopa yli tuhannen euron. Palvelumme käyttö tuo siis merkittävää rahallista säästöä.”

Ruokahävikki on globaali ongelma, joka koskettaa myös Suomea. Reilu viidennes kulutuksen aiheuttamista ilmastopäästöistä syntyy pelkästään ruoan tuotannosta. Suomessa syömäkelpoista ruokaa päätyy roskiin koko elintarvikeketjun aikana 10–15 %, mikä tarkoittaa vuosittain lähes 400 miljoonaa kiloa. Eniten ruokahävikkiä syntyy kotitalouksissa.

“Ruokahävikin vähentäminen on helppo tapa paitsi pienentää omaa hiilijalanjälkeä myös säästää rahaa. Fiksuruoka on vähentänyt yhdessä asiakkaidensa kanssa ruokahävikkiä jo huimat 7,4 miljoonaa kiloa”, Järvensivu jatkaa.

Yli 88 kiloa vähennettyä ruokahävikkiä ja 300 euroa säästettyä rahaa

Fiksuruoka haastoi ravintoloitsija, kokki ja ruokakirjailija Sikke Sumarin, kokki ja ruokavaikuttaja Harri Syrjäsen, vuoden 2022 MasterChef Suomi -ohjelman voittaja Petra Väänäsen, kokki, food designer ja ruokakirjailija Linnea Vihosen sekä muusikko ja ravintoloitsija Jaakko “Lieminen” Luomasen elämään viikon pelkällä hävikkiruoalla.

“Haaste sai miettimään tarkemmin, miten pois heitettävän ruoan määrää voisi minimoida. Myönnän, ettei hävikkiruoalla eläminen ollut itselleni ihan helppoa. Siksi tekikin hyvää todella keskittyä omiin valintoihin ja tarkastella omia tottumuksia”, kertoo Sikke Sumari.

Viikon kestäneen haasteen aikana vaikuttajat vähensivät yhteensä 88,6 kiloa ruokahävikkiä. Rahaa säästyi Fiksuruoan tilausten kautta yhteensä 308,24 euroa. Fiksuruoan tuotteiden lisäksi vaikuttajat saivat hyödyntää oman kuivakaappinsa antimia, ostaa kauppojen hävikkituotteita sekä syödä hävikkiruokaravintoloissa.

“Hävikinhallinta on minulle peruskauraa, sillä mietin sitä omassa työssäni joka päivä. Samaa asennetta, eli että mitään ruokaa ei saa heittää roskiin, noudatan myös kotona”, kertoo Vihonen. ”Suunnitelmallisuus ja ruokien valmistaminen etukäteen on hyvä tapa ehkäistä hävikkiä. Jos jotain kuitenkin uhkaa mennä vanhaksi, kannattaa miettiä kaksi kertaa ennen kuin sitä heittää pois. Esimerkiksi jääkaappiin unohtuneista nahistuneista vihanneksista saa loihdittua maukkaan lounaan.”

Vaikuttajien hävikkihaasteen aikana kehittelemät reseptit löytyvät Fiksuruoan sivuilta. Haaste toteutettiin viikolla 36.

Mia Eloranta
mia.eloranta@mellakka.fi