Onnettomuustietoinstituutti

Hirvet ovat vaaraksi liikenteessä etenkin moottoripyöräilijöille

Jaa

Kymmenen vuoden aikana liikenteessä tapahtui kaikkiaan 22 kuolemaan johtanutta hirvionnettomuutta, joissa kuoli yhteensä 22 henkilöä. Moottoripyörä oli osallisena yli puolessa onnettomuuksista. Onnettomuudet tapahtuivat useimmiten hämärässä tai pimeällä.

Hirvionnettomuudet tapahtuivat useimmiten hämärässä tai pimeällä. Kuva: Allan Wallberg, Mostphotos
Hirvionnettomuudet tapahtuivat useimmiten hämärässä tai pimeällä. Kuva: Allan Wallberg, Mostphotos

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet Suomessa. Vuosina 2011–2020 tapahtuneissa, lautakuntien tutkimissa 22 hirvionnettomuudessa oli mukana 12 moottoripyörää, kahdeksan henkilöautoa ja kaksi pakettiautoa.

Lähes kaksi kolmesta hirvionnettomuudesta tapahtui hämärän tai pimeän aikaan. Yleisin onnettomuusajankohta oli illalla kello 18–24. Nopeusrajoitus onnettomuuspaikalla oli kaikissa onnettomuuksissa vähintään 80 km/t. Sitä alemmilla nopeusrajoituksilla ei tapahtunut yhtään kuolemaan johtanutta hirvionnettomuutta. Tutkijalautakuntien arvion mukaan ylinopeudet olivat harvinaisia onnettomuustilanteissa. Hirvionnettomuuksista alle kolmannes tapahtui hirvivaara-alueella.

- Hirven tulo tielle oli monissa tapauksissa odottamaton, koska onnettomuus ei tapahtunut hirvien normaaleilla kulkureiteillä ja siten liikennemerkein osoitetulla hirvivaara-alueella. Tutkijalautakunnat olivatkin todenneet usein riskitekijäksi sen, että kuljettajat eivät alentaneet ajonopeuttaan näkyvyyden ollessa rajoittunut esimerkiksi pimeyden vuoksi, toteaa liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty Onnettomuustietoinstituutista.

Lautakunnat esittävät, että liikenneturvallisuuden parantamiseksi hirvien pääsy tielle tulee estää rakentamalla riista-aitoja sekä riistalle sopivia teiden ylitys- ja alituspaikkoja. Hirvien havaitsemisen helpottamiseksi tienvarsien raivausta tulee tehostaa. Lisäksi kuljettajia tulee valistaa hämärässä ja pimeässä ajamisen vaaroista.

Hirvionnettomuuksien lisäksi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia muita eläinonnettomuuksia tapahtui kymmenvuotisjaksolla viisi. Kolme onnettomuutta oli törmäyksiä ohjastamattomaan, vauhkoontuneeseen hevoseen, yksi poroon ja yksi tunnistamattomaksi jääneeseen hirvieläimeen.

Liikennevakuutuksesta korvataan vuosittain satoja eläinten aiheuttamia vahinkoja

Vuosina 2011–2020 liikennevakuutuksesta korvattiin kaikkiaan 4 805 eläinvahinkoa, jotka olivat pääasiassa henkilövahinkoja. Ajoneuvoihin ja muuhun omaisuuteen kohdistuneita vahinkoja on voitu lisäksi korvata vapaaehtoisista autovakuutuksista.

Korvatuista eläinvahingoista 59 % tapahtui hämärän tai pimeän aikaan. Eniten vahinkoja tapahtui kello 17–20. Maakunnittain tarkasteltuna eniten eläinvahinkoja sattui Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa, yhteensä 28 % kaikista eläinvahin­goista.

Lue Eläinonnettomuudet-tietopaketti

Lisätietoja:

Onnettomuustietoinstituutti, liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, 040 922 1365, esa.raty@oti.fi

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Hirvionnettomuudet tapahtuivat useimmiten hämärässä tai pimeällä. Kuva: Allan Wallberg, Mostphotos
Hirvionnettomuudet tapahtuivat useimmiten hämärässä tai pimeällä. Kuva: Allan Wallberg, Mostphotos
Lataa
Onnettomuuksien riskitekijä oli usein sen, että kuljettajat eivät alentaneet ajonopeuttaan näkyvyyden ollessa rajoittunut esimerkiksi pimeyden vuoksi, toteaa liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty Onnettomuustietoinstituutista. Kuva: OTI, Eeva Murtolahti.
Onnettomuuksien riskitekijä oli usein sen, että kuljettajat eivät alentaneet ajonopeuttaan näkyvyyden ollessa rajoittunut esimerkiksi pimeyden vuoksi, toteaa liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty Onnettomuustietoinstituutista. Kuva: OTI, Eeva Murtolahti.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Onnettomuustietoinstituutti
Onnettomuustietoinstituutti
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Undersökning av trafikolyckor i 50 år – Kalevi Laine har sett hundratals krockskadade bilar14.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Besiktningsmannen Kalevi Laine har i hela ett halvt sekel varit med i undersökningen av trafikolyckor och följt utvecklingen av trafiksäkerheten i Finland från första parkett. Han har sett hur bältesplikten och den förbättrade säkerhetstekniken i bilarna har bidragit till att antalet omkomna i trafiken har minskat, men den främsta orsaken till olyckorna är oförändrad.

Työkoneiden liikenneonnettomuuksissa useita kuolemantapauksia vuosittain13.9.2022 07:38:09 EEST | Tiedote

Yhteensä 60 traktoria tai moottorityökonetta oli kymmenen vuoden aikana osallisena kuolemaan johtaneessa tieliikenneonnettomuudessa. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä 60 henkilöä. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan kuljettajan tai matkustajan putoaminen onnettomuuden aikana traktorin ohjaamosta on keskeinen ongelma, ja se aiheutti kymmenen vuoden aikana 14 henkilön kuoleman.

Varoituslaitteettomat tasoristeykset ovat vaaran paikkoja30.8.2022 07:43:28 EEST | Tiedote

Kymmenen vuoden aikana 2011–2020 rautateiden tasoristeyksissä tapahtui 33 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Törmäystä edelsi useimmiten moottoriajoneuvon kuljettajan havaintovirhe. Valtaosa onnettomuuksista tapahtui tasoristeyksissä, joissa ei ollut varoituslaitteita, kuten puomia tai varoitusvaloa, ilmenee Onnettomuustietoinstituutin tekemästä, tasoristeysonnettomuuksia koskevasta selvityksestä.

Miten liikenneturvallisuutta parannetaan järjestelmätasolla?29.6.2022 07:45:00 EEST | Blogi

Viime vuosina liikenteen turvallisuuskehitys liikennekuolemilla mitattuna on polkenut paikallaan. Tilanteen korjaamiseksi on keskeisissä ministeriöissä, eli liikenne- ja viestintäministeriössä, sosiaali- ja terveysministeriössä sekä sisäministeriössä valmisteltu strategioita ja toimenpideohjelmia tuleville vuosille. Taustalla on uudelleen vahvistettu turvallisuusvisio kahdenkymmenen vuoden takaa: liikennejärjestelmä on suunniteltava siten, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai vakavasti loukkaantua tieliikenteessä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme