Poliisina onnettomuustutkinnan ytimessä jokainen yksityiskohta ratkaisee

Jaa

Henkilöhaastattelu I  Kun poliisi kohtaa liikenneonnettomuuden, hän näkee usein vain yhden hetken tapahtumaketjusta. Tutkijalautakuntatyössä näkökulma laajenee. Siinä pureudutaan syihin, seurauksiin ja mahdollisuuksiin estää vastaavat onnettomuudet tulevaisuudessa.

Hämeen poliisilaitoksen vanhempi konstaapeli Juho Halmelahti.
Yöheräämiset onnettomuuspaikoille ja pitkät keskustelut omaisten kanssa ovat työn raskain puoli, kertoo Kanta-Hämeen tutkijalautakunnan poliisijäsen Juho Halmelahti. Leena Piirto

Vanhempi konstaapeli Juho Halmelahti Hämeen poliisilaitokselta kertoo lähteneensä mukaan tutkijalautakuntatyöhön halusta vaikuttaa liikenneturvallisuuteen ja kehittyä ammatillisesti. Päätös kypsyi työkaverin suosituksesta. Helmikuussa alkanut työ Kanta-Hämeen tutkijalautakunnassa on jo ehtinyt tarjota neljä onnettomuustutkintaa. Vaikka yksikään tutkinta ei ole vielä valmistunut, kokemus on ollut silmiä avaava.

Päivätyössään Halmelahti toimii valvonta- ja hälytystoiminnassa, ja tutkijalautakuntatyö nivoutuu luontevasti osaksi arkea. Vuorotyö mahdollistaa joustavan osallistumisen tutkintaan. Käytännön kokemus onnettomuuspaikoilta tukee tutkintatyötä.

Yhteistyötä ja yksityiskohtien analyysiä

Poliisijäsenen tehtäviin tutkijalautakunnassa kuuluvat hälytyksiin vastaaminen, muun ryhmän kutsuminen onnettomuuspaikalle, paikkatutkinnan tekeminen, sähköisen tutkintajärjestelmän käyttäminen, taustatietojen selvittäminen sekä osallisten haastattelut.

− Onnettomuustutkintatyö on jo nyt parantanut havainnointia ja muita tapoja löytää syitä onnettomuuden syntymiseen. Uskon, että tämä työ kehittää omaa ammattitaitoa etenkin liikenteeseen liittyvien tehtävien hoidossa, Halmelahti kertoo.

Tutkijalautakuntatyön kiinnostavuutta lisäävät laajemmat onnettomuudet, joissa tapahtumien kulun selvittäminen vaatii tarkkaa yhteistyötä ja yksityiskohtien analyysiä. Raskain puoli liittyy inhimillisiin kohtaamisiin.

− Kiinnostavinta lautakuntatyössä on monimutkaisemmat suuret onnettomuudet, niiden paikkatutkinta ja tapahtumien kulun selvittäminen. Työn raskain puoli on yöheräämiset onnettomuuspaikoille ja omaisten kanssa käytävät pitkät keskustelut.

Miten liikenneturvallisuutta voisi parantaa?

Liikenneturvallisuuden parantamiseksi Halmelahti nostaa esiin konkreettisia toimenpiteitä.

− Alkoholin ja muiden päihteiden käyttö tieliikenteessä pitäisi saada loppumaan. Uusien kuljettajien sekä ikäihmisten ajokäyttäytymistä pitäisi seurata tarkemmin ja ongelmiin puuttua ajoissa.

Maamme liikenneturvallisuustyö saa kiitosta.

− Suomessa liikenneturvallisuuskenttä on erittäin hyvällä tasolla. Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet ovat pääsääntöisesti vähentyneet vuosi vuodelta.  Jokainen suurempi onnettomuus tutkitaan ja tilastoidaan. Selkeisiin epäkohtiin päästään puuttumaan nopeasti jopa valtakunnallisesti.

Jos yksi muutos saisi toteutua, Halmelahti erottaisi maanteiden vastakkaiset kaistat toisistaan keskiviheriöllä, keskikaiteella tai vähintään leveällä kaksinkertaisella keskiviivalla.

− Samalla toivon, että vähintään nykyisen kaltaista liikenneturvallisuustyötä pystytään jatkamaan tulevaisuudessa. Kaikille kollegoille haluan toivottaa hyvää kesää ja antoisia onnettomuustutkintoja!

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta hälytetään paikalle aina, kun joku kuolee tie- tai maastoliikenneonnettomuudessa. Onnettomuudesta tutkitaan sen kulku, riskitekijät, seuraukset ja olosuhteet, mutta ei oteta kantaa syyllisyys- tai korvauskysymyksiin. Tutkinnan pohjalta tehtävässä selostuksessa lautakunta antaa liikenneturvallisuutta parantavia ehdotuksia.


Onnettomuustietoinstituutissa (OTI) teemme työtä ehkäistäksemme liikenneonnettomuuksia Suomessa. Koordinoimme liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoimme tutkinnasta kerättyä tietoa. Lisäksi kokoamme tilastot liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. Tarjoamme tietoa liikenneturvallisuuden kehittämiseen, tutkimukseen ja tietoon perustuvan päätöksenteon tueksi. Onnettomuustietoinstituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa.  www.oti.fi

Lisätietoa:

Onnettomuustietoinstituutti (OTI)

viestinnän asiantuntija Leena Piirto, p. 0457 8208 344

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Hämeen poliisilaitoksen vanhempi konstaapeli Juho Halmelahti.
Yöheräämiset onnettomuuspaikoille ja pitkät keskustelut omaisten kanssa ovat työn raskain puoli, kertoo Kanta-Hämeen tutkijalautakunnan poliisijäsen Juho Halmelahti.
Leena Piirto
Lataa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye