Historioitsija Jonna Pulkkisen uutuuskirja esittelee tositarinoita Lapin ihmisistä neuvostopartisaanien tähtäimessä

Neuvostopartisaanien julmat iskut Lappiin ovat harvojen tuntemaa historiaa. Historioitsija Jonna Pulkkisen uutuuskirja Punainen pusero vie lukijan keskelle partisaani-iskujen kaaosta, jossa tavalliset ihmiset kokivat sodan julmuuden.

Partisaanit tappoivat kokonaisia perheitä Lapissa jatkosodan aikana. Alle 80 vuotta sitten tapahtuneet raakuudet ovat monien mielestä yhä vaiettua historiaa. Uhrit olivat arkiaskareistaan yllätettyjä naisia ja lapsia olosuhteiden ja sattuman armoilla.

Pulkkinen nostaa kirjan keskushenkilöksi sompiolaisen syrjässä eläjän ja salametsästäjän Rikhard Uusitalon (1890−1963), joka nähdään punainen pusero yllään. Hänellä saattaa olla yhteyksiä itään. Mutta onko Uusitalo neuvostovakooja, kuten aletaan epäillä?

Punainen pusero nivoo taitavasti yhden henkilön ja hänen perheensä tarinan osaksi Lapin historiaa. Lapin ihmisten kohtaloita ja elämäntapaa kuvataan arkistolähteiden, mutta myös silminnäkijäkertomusten avulla. Rikhard Uusitalon elämän aikana Lappi muuttuu paljon. Uusitalo on kuuluisan lestadiolaissaarnaaja Ara-Matin poika. Hän ehti nähdä ja kokea uuden vuosisadan vaihtumisen, Suomen itsenäistymisen sekä lama- ja sotavuodet.

Punainen pusero antaa tarkan kuvan siitä, millaista oli elämä pohjoisessa erityisesti Sodankylässä, Sompiossa ja pienessä Lokan kylässä viime vuosisadan alkupuolella.

Teos vie lukijan keskelle partisaani-iskujen kaaosta, jossa tavalliset ihmiset kokivat sodan julmuuden. Heidän kohtaloaan määrittelivät myös sodan laajemmat kuviot, joista vastuu kuluu vallankäyttäjille tietoineen, tunteineen ja asenteineen. Partisaani-iskujen jäljet ovat riipaisevia.

Jonna Pulkkinen (s. 1977) on Oulussa asuva tietokirjailija, joka on aiemmin kirjoittanut useita tietokirjoja alkoholikulttuurista ja -historiasta.

Punainen pusero on arvostelu- ja käsittelyvapaa 7.9.2021. Teos ilmestyy painettuna, e-kirjana sekä Ville-Veikko Niemelän lukemana äänikirjana.

Lisätiedot, pdf-vedokset ja tekijän haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Painetut ja sähköiset arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Jonna Pulkkinen. Kuva: Pirjo Lempeä

Elastinen, Timo Pieni Huijaus ja Jaakko Manninen julkaisevat lastenkirjan: Bex ja luovuuden lähde opettaa riimittelyn salat24.9.2021 11:10:57 EEST | Tiedote

Kun ei tapahdu mitään, voi tapahtua mitä vain! Bex ja luovuuden lähde on ainutlaatuinen kuvakirja, joka tutustuttaa lapset hiphopin moniulotteiseen maailmaan. Musiikkipiireissä jo vuosia sitten tutustunut tekijäkolmikko haluaa kasvattaa uutta sukupolvea itselleen rakkaan kulttuurin pariin. Kirja rohkaisee tottumattomampiakin sanankäyttäjiä tarttumaan tavuihin ja rustailemaan riimejä.

Tähtiviltti kokoaa yksiin kansiin rakastetuimmat suomalaiset lastenrunot yli sadalta tekijältä22.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Raikkaasti toteutetussa antologiassa Topelius kohtaa Mariskan, kun tutut klassikot ja kansanrunot saavat rinnalleen tuoreinta lastenlyriikkaa. Kirjassa on 659 suomalaista runoa yli sadalta kirjailijalta: sormileikkejä ja vauvaräppiä, eläinrallatuksia, rakkausriimejä, numeroloruja, aaveaakkosia ja luurankopolkkaa. Juhlistaakseen uutta Tähtiviltti-kokoelmaa Kustannusosakeyhtiö Otava lahjoittaa yhdessä Lukukeskuksen Lue lapselle -hankkeen kanssa suomalaisille päiväkodeille 500 Tähtiviltti-kirjan sisältävää Tähtiviltti-lukukassia.

Mauri Kunnas palaa Koirien Kalevalan maisemiin – Kuka kaappasi auringon? kertoo ahneudesta ja luonnonvoimien pysäyttämättömyydestä17.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Väinölässä nautitaan kultaisen auringon loisteesta ja puhtaasta luonnosta. Mutta Pohjolan loputtoman ahne Louhi keksii: entäpä jos auringon takoisikin kultakolikoiksi? Kalevelasta tuttu tarina auringon ryöstöstä saa Mauri Kunnaksen käsittelyssä omat koiramaiset käänteensä, jotka kiehtovat ja ihastuttavat kaikenikäisiä. Tule mukaan Suomalaisen Kirjakahvilaan kuulemaan, kun Kunnas kertoo uutuuskirjastaan perjantaina 24.9. klo 14.

Täältä tulee Alfie, kissa, joka mullistaa koko naapuruston arjen – Rachel Wellsin hurmaava sarja ihmisten ongelmia ratkovasta kissasta alkaa16.9.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Alfie – kissa kynnyksellä on tarina kodittomaksi jääneestä kissasta, joka löytää uudeksi kodikseen kokonaisen naapuruston. Samalla herkuille ja hellinnälle perso kehrääjä auttaa kotikatunsa asukkaita löytämään seuraa toisistaan. Sunday Timesin bestselleriksi ja hyvän mielen hitiksi muodostunut Alfie-sarja valloittaa nyt suomalaiset kissafanit.