Hitachi Energy on edellä aikataulua kasvusuunnitelmassaan – ohjaavana tekijänä yhtiön liiketoiminnan merkitys tulevaisuudelle

Hitachi ilmoittaa ostavansa loputkin osakkeet ABB:ltä. Osto toteutuu suunniteltua aikataulua aiemmin ja tukee Hitachi Energyn 2030-kasvusuunnitelman toteuttamista.

Hitachi Energy Ltd ("Hitachi Energy") ilmoittaa, että Hitachi, Ltd. (TSE: 6501, "Hitachi") on allekirjoittanut osakkeiden siirtosopimuksen ABB Ltd:n (SIX: ABBBN, "ABB") jäljellä olevista 19,9 prosentin osakkeista. Osakkeiden siirto on 17.12.2018 allekirjoitetun sopimuksen (1) mukaista ja toteutetaan etuajassa. Osakkeiden siirto saatetaan päätökseen joulukuun 2022 loppuun mennessä. Siirtoon kohdistuvat tavanomaiset viranomaishyväksynnät.

"Olemme tyytyväisiä Hitachi Energyn edistymiseen ja odotamme innolla Hitachi Energy 2030-suunnitelman tukemista, kuten ilmoitimme Hitachi Investor Day 2022 -tapahtumassa", sanoo Yoshihiko Kawamura, Hitachi, Ltd:n Executive Vice President ja talousjohtaja sekä Hitachi Energyn hallituksen puheenjohtaja.

Hitachi Energy edistyy hyvin tuoteportfoliossaan, joka vahvistaa, laajentaa ja kehittää uutta energiajärjestelmää kestävän, joustavan ja luotettavan energiajärjestelmän mahdollistamiseksi. Yhtiö on myös hyvin asemoitunut vauhdittamaan liikenteen, teollisuuden ja rakennusalojen kasvavaa sähköistymistä pitkän aikavälin Hitachi Energy 2030 - kasvusuunnitelmansa avulla.

"Sähköstä tulee koko energiajärjestelmän selkäranka. Energiamurroksen kiireellisyys edellyttää yhteistyötä ja innovointia eri sidosryhmien ja alojen välillä. Hyvä uutinen on se, että voimme toimia heti ja nyt. Hitachi ja Hitachi Energy ovat luoneet synergiaetuja yhdistämällä digitaalisia teknologioita ja energiateknologioita, jotka edistävät maailmanlaajuista energiamurrosta. Kiihdytämme edelleen synergioiden, digitalisaation ja palveluiden edistämistä ja jatkamme sekä informaatiotekniikan (IT) että operatiivisen teknologian (OT) käyttöönottoa asiakkaillamme laajassa mittakaavassa ja nopeasti. Näin edistämme kestävää energiatulevaisuutta kaikille", sanoo Claudio Facchin, Hitachin Senior Vice President ja Executive Officer sekä Hitachi Energyn pääjohtaja.

Hitachin sitoutuminen, 40 000 Hitachi Energyn työntekijän monimuotoinen ja maailmanlaajuinen tiimi sekä hiilineutraalin tulevaisuuden rakentamisen myötätuuli tukevat Hitachi Energyn vahvaa edistymistä ja edistävät innovatiivisten teknologioiden kehittämistä ja käyttöönottoa. Sähköstä tulee koko energiajärjestelmän selkäranka.

Hitachi Energyllä ja Hitachilla on lähes 250 vuoden yhteenlaskettu historia ja kokemus. Tämän kokemuksen myötä markkinoille on tuotu muun muassa omaisuudenhallinnan Lumada Asset Performance Management -ratkaisut ja automatisoitujen tarkastusten Lumada Inspection Insights -ratkaisut, jotka hyödyntävät yhtiöiden energia- ja digitaalista kyvykkyyttä.

Energiajärjestelmän vahvistaminen HVDC-teknologialla (High Voltage Direct Current) suuren mittakaavan uusiutuvien energialähteiden integroimiseksi sekä maiden ja maanosien välisten yhteenliityntöjen rakentamiseksi samoin kuin ekotehokkaan EconiQ™-valikoiman lanseeraaminen suurjännitetuotteille, muuntajille ja konsultoinnille ovat kaikki aloitteita, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet kasvuun. Lisäksi Hitachi Energy laajentaa digitaalisten ratkaisujen ja palvelujen tarjontaansa mahdollistamaan hiilidioksidipäästöjen vähentämisen. Yhtiö kehittää sähköjärjestelmää kumppanuuksien ja uusien liiketoimintamallien avulla, mikä on olennainen osa Hitachi Energy 2030 -kasvusuunnitelmaa.

Hitachin vankka sitoutuminen Hitachi Energyn ilmoitettujen jäljellä olevien osakkeiden hankkimiseen jo ennen suunniteltua aikataulua edistää synergiaetuja ja 2030-suunnitelman toteuttamista sekä yhtiön kykyä tukea asiakkaita ja kumppaneita energiamurroksen maailmanlaajuisen haasteen ratkaisemisessa.

Lisätietoja:

Jocelyn Chang
Head of Media Strategy & Global Media Relations

media.relations@hitachienergy.com

Huomioita:

Yhteisyritys aloitti toimintansa1.7.2020 nimellä Hitachi ABB Power Grids. 1.7.2021 yhtiö ilmoitti nimenmuutoksesta Hitachi Energyksi. Claudio Facchinin (Hitachi Energyn pääjohtaja) sekä Yoshihiko Kawamuran (Hitachi Ltd:n Executive Vice President, talousjohtaja ja Hitachi Energyn hallituksen puheenjohtaja) johdolla yhtiö jatkaa Hitachin energiaratkaisuihin keskittyvän liiketoiminnan laajentamista maailmanlaajuisesti yhtiön sosiaalisen innovaatiotoiminnan keskeisenä osana.

*1 Press release dated December 17, 2018: "Hitachi to Strengthen Energy Solutions Business with the Acquisition of ABB's Power Grids Business"

*2 Lehdistötiedote 1.7.2020: "Hitachi ABB Power Grids käynnistää toiminnan"
Hitachi ABB Power Grids käynnistää toiminnan

*3 Lehdistötiedote 1.7.2021: "Hitachi ABB Power Grids on pian Hitachi Energy ja vahvistaa sitoutumistaan kestävän energian tulevaisuuteen"

*4 Lehdistötiedote 13.10.2021: "Hitachi Energy aloittaa tänään"
Hitachi Energy aloittaa tänään

Hitachi Energy on globaali teknologiajohtaja, joka edistää kestävän kehityksen mukaista energiatulevaisuutta kaikille. Palvelemme verkkoyhtiöitä, teollisuutta ja infrastruktuurialojen asiakkaita innovatiivisilla ratkaisuilla ja palveluilla läpi koko arvo-ketjun. Yhdessä asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa olemme teknologian edelläkävijöitä ja mahdollistamme digitaalisen muutoksen, jota tarvitaan nopeuttamaan energiamurrosta kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Kehitämme maailman energiajärjestelmää ympäristömyönteisemmäksi, joustavammaksi ja luotettavammaksi ja tasapainotamme samalla sosiaalisia, ympäristöllisiä ja taloudellisia arvoja. Hitachi Energyllä on vahva osaaminen ja kokemus ja vertaansa vailla oleva asennuskanta yli 140 maassa. Pääkonttorimme sijaitsee Sveitsissä, ja työllistämme noin 38 000 henkilöä 90 maassa. Liiketoimintamme volyymi on noin 10 miljardia USD.

Lisätietoja:
Jocelyn Chang