Hiv-säätiöHiv-säätiö

Hiv-kotitestin maahantuoja vaihtuu - hinta laskee huomattavasti

Vuoden vaihteen jälkeen Suomessa myytävän EU-sertifioidun hiv-kotitestin maahantuoja vaihtui ja hinta laski. Testin maahantuonti siirtyi 1.1.2020 alkaen Hiv-säätiön perustamalle osakeyhtiölle. Kuluttajalle tämä merkitsee huomattavaa säästöä ja mahdollistaa siten hiv-testin tekemisen kotona yhä useammalle.

Pointshopping Oy myy hiv-kotitestiä omassa verkkokaupassaan suoraan kuluttaja-asiakkaille ja toimittaa sitä myös apteekkijärjestelmään. Testi halpenee Pointshopping.fi -verkkokaupassa jo tammikuussa.

-        Omassa verkkokaupassamme hinta putoaa alle 29 euron. Myös tuotteen tukkuhinta putoaa merkittävästi. Uskomme ja toivomme, että tämän myötä kuluttajahinta myös apteekeissa laskee, kertoo Pointshopping Oy:n toimitusjohtaja Jukka Keronen.

Yhtiön tavoitteena on, että Suomessa myydään vuonna 2020 yli 5000 hiv-kotitestiä. Tässä olisi noin 30-40 prosentin kasvu nykyiseen. Suomessa noin joka kymmenes hiv-tartunnan saanut ei tiedä tartunnastaan. Kotitesti on yksi tapa saada hiv-testauksen piiriin henkilöitä, joille on syystä tai toisesta vaikeaa mennä hiv-testiin terveyskeskukseen tai edes järjestöjen ylläpitämiin matalan kynnyksen testauspisteisiin.

-        Hiv-kotitesti on jo madaltanut testauskynnystä monelle ja toivomme, että kotitestin halpeneminen tuo tämän hiv-testausmahdollisuuden vielä useamman ulottuville, sanoo Keronen.

-        Tulemme myös järjestämään, toivottavasti yhteistyökumppanien kanssa, kotitestausta edistäviä kampanjoita, jotta tietoisuus tästä vaihtoehdosta lisääntyy, Keronen päättää.

Lisätietoja:

Jukka Keronen, Toimitusjohtaja, 040 564 8814, jukka.keronen@hivpoint.fi

Hermannin rantatie 2 B

Hiv-säätiön ylläpitämän Hivpointin (ent. Hiv-tukikeskus) tarkoituksena on hiv-tartuntojen ennaltaehkäiseminen, tartunnan saaneiden, tartunnasta huolestuneiden ja heidän läheisten tukeminen sekä hiv-tartunnan saaneiden ihmis- ja perusoikeuksien edistäminen.

Hiv-säätiön hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi on nimitetty kansanedustaja Inka Hopsu25.1.2021 15:45:22 EET | Tiedote

Hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyn sekä hiv-tartunnan saaneiden hyvinvoinnin ja oikeuksien puolesta toimiva Hiv-säätiö valitsi vuosikokouksessaan 21.1.2021 uudeksi puheenjohtajakseen kaudelle 2021–2022 vihreiden kansanedustaja Inka Hopsun. Hopsu toimii eduskunnassa ulkoasiain- ja valtiovarainvaliokunnan sekä ETYJ:n Suomen valtuuskunnan varsinaisena jäsenenä. Espoon kaupunginvaltuustossa hän toimii varapuheenjohtajana.

Suomalaisten Venäjälle matkailevien miesten tartunnat askarruttavat – Uutta tutkimustietoa tulossa20.5.2020 06:42:00 EEST | Tiedote

Noin puolet suomalaisten uusista hiv-, kuppa- ja tippuritartunnoista saadaan matkailun tai ulkomailla oleskelun aikana harrastamalla suojaamatonta seksiä. Näistä tartunnoista puolet todetaan yli 50-vuotiailla heteromiehillä. Jotta hiviä ja muita seksitauteja voidaan tulevaisuudessa ennaltaehkäistä tehokkaasti myös matkailijoiden parissa, Hivpoint ja Lapin Yliopisto aloittavat tutkimuksen venäjänmatkailijoiden seksikäyttäytymisestä.