Hiv-positiiviset maahanmuuttajat kertovat, millaista on elämä Suomessa

Hiv-tartunnan kanssa elää Suomessa arviolta 3800 ihmistä. Heistä lähes puolet on muuttanut tänne muualta. Maailma kylässä -festivaaleilla julkaistavassa valokuvanäyttelyssä hiv-positiiviset maahanmuuttajat kertovat ensimmäistä kertaa oman tarinansa.

What makes me sad in Finland, "Marieke ja Merle"

Millaista on elää pitkäaikaissairauden kanssa, josta et voi kertoa kellekään? Hivpoint tuo Maailma kylässä -festivaaleille valokuvanäyttelyn, jossa maahan muuttaneet hiv-positiiviset kertovat omin sanoin elämästä Suomessa. Näyttely on esillä Maailma Kylässä -festivaalialueella 26.-27.5. Helsingissä.

Näyttelyssä Hivpointin vertaisryhmien osallistujat kertovat kuvin ja sanoin ilon ja surun hetkistä Suomessa. Osallistujien itse ottamat kuvat paljastavat, miltä tuntuu pelätä läheisten reaktioita ja oikoa vääriä tietoja sairaudesta, joka herättää ennakkoluuloja sekä maahanmuuttajien että kantasuomalaisten keskuudessa. Elämään hiv-tartunnan kanssa mahtuu myös tarinoita rakkauden kaipuusta ja perheen tärkeydestä.

Hivpointin monikulttuurisen työn suunnittelija Niina Laaksonen kertoo, että hiv-tartunnan kanssa elävät maahanmuuttajat kokevat syrjintää monilla elämänalueilla. Syrjintä johtuu hiv-infektioon ja esimerkiksi ihonväriin kohdistuvista ennakkoluuloista. Vaikka hiviin on nykyisin olemassa hyvä lääkehoito, hiv-positiivisiin suhtaudutaan yhä eri tavalla kuin vaikkapa diabeteksen kanssa eläviin.

”Moni maahan muuttanut joutuu salaamaan sairautensa hylätyksi tulemisen pelossa. Läheisillä ja esimerkiksi työnantajilla voi olla hivistä täysin vanhentunutta ja väärää tietoa. Moni ei uskalla kertoa tartunnastaan edes perheenjäsenille, ja elää aivan yksin tiedon kanssa. Hivpointin vertaistukiryhmä tarjoaa turvallisen ja luottamuksellisen tilan hivistä keskusteluun. Hivin kanssa ei tarvitse jäädä yksin”, Laaksonen rohkaisee.

Valokuvaprojekti on toteutettu keväällä 2018 voimaannuttavan photovoice-menetelmän avulla, jossa osallistuja pääsee kuvaamaan ja sanoittamaan henkilökohtaisia kokemuksia. Projektin osallistujat ovat Hivpointin monikulttuuristen vertaisryhmien jäseniä.

Photovoice project: What makes me happy or sad in Finland? 26.-27.5.2018 Maailma kylässä –festivaaleilla Hivpointin pisteellä D238.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Niina Laaksonen, monikulttuurisen työn suunnittelija. Puh. 0207 465 726.
Anni Pätilä, tiedottaja. Puh. 0207 465 703. Email anni.patila@hivpoint.fi.

What makes me sad in Finland, "Marieke ja Merle"
Hivpointin monikulttuurisen työn suunnittelija Niina Laaksonen.

Hivpoint toivottaa hiv-estolääkityksen tervetulleeksi - prepin käytöstä nyt kansallinen ohjeistus ja edullisemmat rinnakkaisvalmisteet markkinoille17.4.2019 06:00:00 EESTTiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen uusi ohje suosittaa hiv-estolääkitystä henkilöille, joilla on korkea riski saada hiv-tartunta. Prep-estolääke on osana kokonaisvaltaista ennaltaehkäisyä vähentänyt hiv-tartuntoja kaikissa maissa, joissa se on saatavilla. Oikein käytettynä lääkitys antaa jopa 99 prosentin suojan hiv-tartuntoja vastaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtama kansallinen hiv- ja hepatiittiasiantuntijaryhmä julkaisee koko Suomen terveydenhuoltoa koskevan suosituksen prep-hoidosta tänään 17.4.2019.

Hivpoint selvitti saavutettavuuttaan asiakkaiden silmissä17.5.2018 13:01:52 EESTTiedote

Hivpoint selvitti keväällä 2018 ensimmäistä kertaa saavutettavuuttaan. Saavutettavuustutkimuksessa arvioidaan asiakkaiden mahdollisuutta käyttää järjestön palveluja ottaen huomioon muun muassa kulttuuri- ja kielitausta, sukupuoli ja vammaisuus/vammattomuus. Hivpoint toteuttaa yhteistyössä Trasek ry:n kanssa ensimmäisen trans-, muun- ja intersukupuolisille, sukupuoleltaan queereille sekä sukupuolettomille ihmisille tarkoitetun hiv-testauksen kansainvälisenä homo-, bi- ja transfobian vastaisena päivänä torstaina 17.5.2018.