Hiv-positiiviset maahanmuuttajat kertovat, millaista on elämä Suomessa

Hiv-tartunnan kanssa elää Suomessa arviolta 3800 ihmistä. Heistä lähes puolet on muuttanut tänne muualta. Maailma kylässä -festivaaleilla julkaistavassa valokuvanäyttelyssä hiv-positiiviset maahanmuuttajat kertovat ensimmäistä kertaa oman tarinansa.

What makes me sad in Finland, "Marieke ja Merle"

Millaista on elää pitkäaikaissairauden kanssa, josta et voi kertoa kellekään? Hivpoint tuo Maailma kylässä -festivaaleille valokuvanäyttelyn, jossa maahan muuttaneet hiv-positiiviset kertovat omin sanoin elämästä Suomessa. Näyttely on esillä Maailma Kylässä -festivaalialueella 26.-27.5. Helsingissä.

Näyttelyssä Hivpointin vertaisryhmien osallistujat kertovat kuvin ja sanoin ilon ja surun hetkistä Suomessa. Osallistujien itse ottamat kuvat paljastavat, miltä tuntuu pelätä läheisten reaktioita ja oikoa vääriä tietoja sairaudesta, joka herättää ennakkoluuloja sekä maahanmuuttajien että kantasuomalaisten keskuudessa. Elämään hiv-tartunnan kanssa mahtuu myös tarinoita rakkauden kaipuusta ja perheen tärkeydestä.

Hivpointin monikulttuurisen työn suunnittelija Niina Laaksonen kertoo, että hiv-tartunnan kanssa elävät maahanmuuttajat kokevat syrjintää monilla elämänalueilla. Syrjintä johtuu hiv-infektioon ja esimerkiksi ihonväriin kohdistuvista ennakkoluuloista. Vaikka hiviin on nykyisin olemassa hyvä lääkehoito, hiv-positiivisiin suhtaudutaan yhä eri tavalla kuin vaikkapa diabeteksen kanssa eläviin.

”Moni maahan muuttanut joutuu salaamaan sairautensa hylätyksi tulemisen pelossa. Läheisillä ja esimerkiksi työnantajilla voi olla hivistä täysin vanhentunutta ja väärää tietoa. Moni ei uskalla kertoa tartunnastaan edes perheenjäsenille, ja elää aivan yksin tiedon kanssa. Hivpointin vertaistukiryhmä tarjoaa turvallisen ja luottamuksellisen tilan hivistä keskusteluun. Hivin kanssa ei tarvitse jäädä yksin”, Laaksonen rohkaisee.

Valokuvaprojekti on toteutettu keväällä 2018 voimaannuttavan photovoice-menetelmän avulla, jossa osallistuja pääsee kuvaamaan ja sanoittamaan henkilökohtaisia kokemuksia. Projektin osallistujat ovat Hivpointin monikulttuuristen vertaisryhmien jäseniä.

Photovoice project: What makes me happy or sad in Finland? 26.-27.5.2018 Maailma kylässä –festivaaleilla Hivpointin pisteellä D238.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Niina Laaksonen, monikulttuurisen työn suunnittelija. Puh. 0207 465 726.
Anni Pätilä, tiedottaja. Puh. 0207 465 703. Email anni.patila@hivpoint.fi.

What makes me sad in Finland, "Marieke ja Merle"
Hivpointin monikulttuurisen työn suunnittelija Niina Laaksonen.

Hivpoint selvitti saavutettavuuttaan asiakkaiden silmissä17.5.2018 13:01Tiedote

Hivpoint selvitti keväällä 2018 ensimmäistä kertaa saavutettavuuttaan. Saavutettavuustutkimuksessa arvioidaan asiakkaiden mahdollisuutta käyttää järjestön palveluja ottaen huomioon muun muassa kulttuuri- ja kielitausta, sukupuoli ja vammaisuus/vammattomuus. Hivpoint toteuttaa yhteistyössä Trasek ry:n kanssa ensimmäisen trans-, muun- ja intersukupuolisille, sukupuoleltaan queereille sekä sukupuolettomille ihmisille tarkoitetun hiv-testauksen kansainvälisenä homo-, bi- ja transfobian vastaisena päivänä torstaina 17.5.2018.

”Tarvittavat testit ilman noloja tilanteita tai vääntöä” - Ainutlaatuinen kyselytutkimus homo- ja bimiesten seksuaaliterveydestä28.2.2018 09:15Tiedote

Homo- ja bimiesten huomioiminen terveydenhuollossa jättää toivomisen varaa, paljastaa Hivpointin ja Positiiviset ry:n kyselytutkimus. Ainutlaatuinen aineisto valottaa yli tuhannen vastaajan terveyskäyttäytymistä ja hiviin liittyviä asenteita. Kyselyn tulokset julkistetaan järjestöjen yhteisen Seksipertti-kampanjan päätösseminaarissa tänään 28.2.2018.

Opetusalan ammattilaiset purkavat koulumaailman sukupuoli- ja seksuaalisuusnormeja 24.4.2017 Monitoimitalo 13:ssa Tampereella21.4.2017 09:45Tiedote

Hivpoint, Tampereen kaupunki sekä Pirkanmaan Setan Sinuiksi-palvelu järjestävät ma 24.4.2017 koulutuksen Monitoimitalo 13:ssa (Satakunnankatu 13), jonka aiheena on seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuolen moninaisuus koulumaailmassa. Suosituksi osoittautunut koulutus on keräämässä paikalle reilusti yli satapäisen joukon Pirkanmaan alueen kouluterveydenhoitajia, -kuraattoreja, -psykologeja, terveystiedon opettajia sekä muita koulun ammattilaisia. Koulutus pyrkii vahvistamaan ammattilaisten osaamista muun muassa sukupuolitietoisen opetuksen toteuttamisessa. Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan sukupuolitietoinen opetus tunnistaa sukupuolittavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä ja siinä huomioidaan, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi. Sukupuolitietoisessa opetuksessa tunnistetaan seksuaalisten suuntautumisten ja identiteettien moninaisuus. Se kuuluu Opetushallituksen ohjeistamaan yhdenvertaisuuden edistämiseen oppilaitoksissa.

Vasemmistoliiton kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen jatkaa Hiv-säätiön hallituksen puheenjohtajana8.2.2017 14:18Tiedote

Hiv-tartuntojen ennaltaehkäisystä sekä hiv-tartunnan saaneiden hyvinvoinnista ja oikeuksista Suomessa vastaava Hiv-säätiö valitsi vuosikokouksessaan 7.2.2017 Vasemmistoliiton kansanedustaja Aino-Kaisa Pekosen jatkamaan säätiön hallituksen puheenjohtajana. "Hiv-säätiön ylläpitämä Hiv-tukikeskus muutti nimensä vuoden vaihteessa Hivpointiksi ja ottaa yhä vahvemman asiantuntijaroolin hivin ennaltaehkäisyn kehittämisessä Suomessa. Olemme aktiivisesti mukana uusien hivin ennaltaehkäisykeinojen, kuten PEP- ja PrEP-lääkitysten ja hiv-kotitestien käyttöön oton edistämisessä. Lisäksi teemme töitä sen eteen, että hivin kannalta haavoittuvassa asemassa olevat väestöryhmät saisivat laadukkaampaa seksuaaliterveysneuvontaa ja testauspalvelut olisivat heille paremmin saatavilla. Olen otettu, että saan jatkaa tässä merkittävässä terveyden ja yhdenvertaisuuden edistämistyössä", toteaa toisen hallituskautensa Hiv-säätiössä aloittanut kansanedustaja Pekonen.

Hiv-tukikeskus on nyt Hivpoint - Testeissä löydetään ennätysmäärä uusia hiv-tartuntoja2.1.2017 08:00Tiedote

Lokakuussa 30-vuotisjuhliaan viettänyt Hiv-tukikeskus (entinen Aids-tukikeskus) on toimintansa aikana todistanut historiallisia mullistuksia, joita toimiva hiv-lääkitys on tuonut tullessaan. Hiv on muuttunut kuolemantuomiosta krooniseksi sairaudeksi, jonka kanssa voi elää täysipainoista ja oireetonta elämää. Hiv ei enää tartu seksissä ilman kondomia, jos hiv-tartunnan saanut on toimivalla lääkityksellä. Muuttuvassa toimintaympäristössä myös Hiv-tukikeskuksen toiminta on saanut uusia muotoja. Tähän liittyen Hiv-tukikeskus muuttaa nimensä Hivpointiksi ja julkaisee organisaation uuden visuaalisen ilmeen 2.1.2017. "Toimintamme painopiste on nykyisin ennaltaehkäisyssä ja vaikuttamistyössä. Hivpoint on hiviin liittyvän tiedon ja asiantuntijuuden kohtaamispiste. Olemme muun muassa merkittävä hiv-testauspalveluiden kehittäjä. Hivpoint-nimi kuvaa paremmin toimintaamme kansainvälistyvässä Suomessa", toteaa Hivpointin toiminnanjohtaja Jukka Keronen.

Hiv-stödcentralen som upplevt stora omvälvningar under sina 30 år byter namn till Hivpoint år 201714.10.2016 18:30Tiedote

Hiv-stödcentralen (tidigare Aids-stödcentralen), som idag firar 30-årsjubileum, har under sin verksamhetstid fått uppleva de historiska omvälvningar som en fungerande hiv-medicinering fört med sig. Från att ha inneburit en dödsdom har hiv blivit en kronisk sjukdom, med vilken man kan leva ett fullvärdigt och symtomfritt liv. De senaste forskningsresultaten visar att medicineringen förhindrar att hiv smittar vid oskyddat sex. I en omvärld i förändring har även Hiv-stödcentralens verksamhet fått nya former. Därför byter Hiv-stödcentralen namn till Hivpoint och förnyar organisationens visuella image i början av 2017