Hiv-tukikeskus on nyt Hivpoint - Testeissä löydetään ennätysmäärä uusia hiv-tartuntoja

Lokakuussa 30-vuotisjuhliaan viettänyt Hiv-tukikeskus (entinen Aids-tukikeskus) on toimintansa aikana todistanut historiallisia mullistuksia, joita toimiva hiv-lääkitys on tuonut tullessaan. Hiv on muuttunut kuolemantuomiosta krooniseksi sairaudeksi, jonka kanssa voi elää täysipainoista ja oireetonta elämää. Hiv ei enää tartu seksissä ilman kondomia, jos hiv-tartunnan saanut on toimivalla lääkityksellä. Muuttuvassa toimintaympäristössä myös Hiv-tukikeskuksen toiminta on saanut uusia muotoja. Tähän liittyen Hiv-tukikeskus muuttaa nimensä Hivpointiksi ja julkaisee organisaation uuden visuaalisen ilmeen 2.1.2017. "Toimintamme painopiste on nykyisin ennaltaehkäisyssä ja vaikuttamistyössä. Hivpoint on hiviin liittyvän tiedon ja asiantuntijuuden kohtaamispiste. Olemme muun muassa merkittävä hiv-testauspalveluiden kehittäjä. Hivpoint-nimi kuvaa paremmin toimintaamme kansainvälistyvässä Suomessa", toteaa Hivpointin toiminnanjohtaja Jukka Keronen.

Kuva: Mikko Rasila

Hivpointin testeissä löydetään tehokkaasti merkittävä osa Suomen hiv-tartunnoista

Hivpointin testauspalveluissa on viimeisten vuosien aikana tehty vahvaa tulosta. Testauksessa löydettyjen positiivisten tulosten määrä on kolminkertaistunut. Kaikista Suomessa todetuista homo- ja bimiesten hiv-tartunnoista yli kolmasosa todetaan Hivpointissa. Tämä siitäkin huolimatta, että Hivpoint tekee vain noin prosentin kaikista Suomen hiv-testeistä. Homo- ja bimiesten tartunnat todetaan keskimäärin 2-3 vuotta aiemmin kuin muissa terveyspalveluissa. Hivpointin homo- ja bimiehille, maahanmuuttajille sekä matkailijoille kohdennetun matalan kynnyksen testaustoiminnan avulla edistetään jatkossakin hiv-tartuntojen varhaista toteamista Suomessa. Sen avulla ennaltaehkäistään uusia tartuntoja ja mahdollistetaan tartunnan saaneiden tehokkaan lääkehoidon onnistuminen.

Vuonna 2017 Hivpoint toteuttaa yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa projektin, jossa tuodaan luotettavat hiv-kotitestit Suomen markkinoille. Kohdennetuista testauspalveluista maahanmuuttajille suunnattu Walk-in hiv-pikatestaus laajenee viikoittaiseksi palveluksi Helsingissä. Homo- ja bimiehille suunnattu CHECKPOINT-palvelu vahvistaa toimintaansa Helsingin lisäksi Tampereen ja Oulun toimipisteissä sekä liikkuvan testausauton palveluilla. Lisäksi Hivpointin Turvallisesti Thaimaassa! -kampanjaa jatketaan Pattayalla, jossa matkailijoita ohjataan hivin ennaltaehkäisyssä ja testauksessa. Lue lisää Hivpointin toiminnasta uudistuneilta nettisivuilta: www.hivpoint.fi

Vilma Pietilä
viestintäpäällikkö