Hivpoint selvitti saavutettavuuttaan asiakkaiden silmissä

Hivpoint selvitti keväällä 2018 ensimmäistä kertaa saavutettavuuttaan. Saavutettavuustutkimuksessa arvioidaan asiakkaiden mahdollisuutta käyttää järjestön palveluja ottaen huomioon muun muassa kulttuuri- ja kielitausta, sukupuoli ja vammaisuus/vammattomuus. Hivpoint toteuttaa yhteistyössä Trasek ry:n kanssa ensimmäisen trans-, muun- ja intersukupuolisille, sukupuoleltaan queereille sekä sukupuolettomille ihmisille tarkoitetun hiv-testauksen kansainvälisenä homo-, bi- ja transfobian vastaisena päivänä torstaina 17.5.2018.

Panda Eriksson ja Hivpointin henkilökunta saavutettavuuskoulutuksen jälkeen.

Saavutettavuustutkimus keskittyi erityisesti palvelumuotoiluun ja sosiaaliseen saavutettavuuteen. Tutkimuksen Hivpointin saavutettavuudesta laati Panda Eriksson, joka teki raportin osana Sukupuolentutkimuksen opintojaan. Tutkimuksessa kartoitettiin Hivpointin palveluja ja haastateltiin henkilökuntaa. Selvittääkseen erityisesti transihmisten ja muunsukupuolisten näkemyksiä Hivpointin palveluista ja niiden transystävällisyydestä Eriksson toteutti erillisen kohderyhmäkyselyn.

Hyvä saavutettavuus on kokonaisuus, johon liittyy moninaisuuden huomioiminen, viestinnän ymmärrettävyys, tilojen esteettömyys, yhdenvertainen asiakaspalvelu ja avoin asenne. Saavutettavuustutkimuksen tulosten pohjalta Eriksson koulutti Hivpointin henkilökuntaa. Tulevaisuudessa Hivpoint kehittää käytäntöjään ja materiaalejaan vastaamaan paremmin sitä periaatetta, että sen tarjoamat palvelut ovat kaikille avoimia ja helposti saavutettavia.

“Hyvä asiakaspalvelu ottaa ihmisten moninaisuuden huomioon. Kukaan ihminen ei ole vain yhdenlainen, vaan useimmilla meistä esimerkiksi kulttuuritausta, kielitausta ja sukupuolikokemus vaikuttavat siihen miten meidät kohdataan. Palvelujen tarjoamisessa on tärkeää, että järjestö pyrkii jatkuvasti kehittämään toimintaansa, jotta siellä osataan ottaa huomioon kaikenlaiset asiakkaat”, Eriksson toteaa.

Sukupuolivähemmistöjen erityiseksi huomioimiseksi Hivpoint toteuttaa yhteistyössä Trasek ry:n kanssa ensimmäisen trans-, muun- ja intersukupuolisille, sukupuoleltaan queereille sekä sukupuolettomille ihmisille tarkoitetun hiv-testauksen.

Hiv-testaus järjestetään kansainvälisenä trans- ja homofobian vastaisena päivänä, torstaina 17.5. Hiv-testaus on ilmaista ja anonyymiä ja se toimii walk-in-periaatteella. Odotustilassa kerrotaan transystävällisestä turvaseksistä. Jaossa on myös oppaita kuten Trans ja seksi-esite ja turvaseksipakkauksia.

Anni Pätilä
Tiedottaja
anni.patila@hivpoint.fi

Panda Eriksson ja Hivpointin henkilökunta saavutettavuuskoulutuksen jälkeen.

Hiv-säätiön ylläpitämän Hivpointin (ent. Hiv-tukikeskus) tarkoituksena on hiv-tartuntojen ennaltaehkäiseminen, tartunnan saaneiden, tartunnasta huolestuneiden ja heidän läheisten tukeminen sekä hiv-tartunnan saaneiden ihmis- ja perusoikeuksien edistäminen. Hivpoint kehittää hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyyn ja seksuaaliterveyden edistämiseen tähtääviä testaus-, neuvonta- ja tukipalveluja sekä tekee yhteiskunnallista vaikuttamistyötä.

”Tarvittavat testit ilman noloja tilanteita tai vääntöä” - Ainutlaatuinen kyselytutkimus homo- ja bimiesten seksuaaliterveydestä28.2.2018 09:15Tiedote

Homo- ja bimiesten huomioiminen terveydenhuollossa jättää toivomisen varaa, paljastaa Hivpointin ja Positiiviset ry:n kyselytutkimus. Ainutlaatuinen aineisto valottaa yli tuhannen vastaajan terveyskäyttäytymistä ja hiviin liittyviä asenteita. Kyselyn tulokset julkistetaan järjestöjen yhteisen Seksipertti-kampanjan päätösseminaarissa tänään 28.2.2018.

Opetusalan ammattilaiset purkavat koulumaailman sukupuoli- ja seksuaalisuusnormeja 24.4.2017 Monitoimitalo 13:ssa Tampereella21.4.2017 09:45Tiedote

Hivpoint, Tampereen kaupunki sekä Pirkanmaan Setan Sinuiksi-palvelu järjestävät ma 24.4.2017 koulutuksen Monitoimitalo 13:ssa (Satakunnankatu 13), jonka aiheena on seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuolen moninaisuus koulumaailmassa. Suosituksi osoittautunut koulutus on keräämässä paikalle reilusti yli satapäisen joukon Pirkanmaan alueen kouluterveydenhoitajia, -kuraattoreja, -psykologeja, terveystiedon opettajia sekä muita koulun ammattilaisia. Koulutus pyrkii vahvistamaan ammattilaisten osaamista muun muassa sukupuolitietoisen opetuksen toteuttamisessa. Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan sukupuolitietoinen opetus tunnistaa sukupuolittavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä ja siinä huomioidaan, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi. Sukupuolitietoisessa opetuksessa tunnistetaan seksuaalisten suuntautumisten ja identiteettien moninaisuus. Se kuuluu Opetushallituksen ohjeistamaan yhdenvertaisuuden edistämiseen oppilaitoksissa.

Vasemmistoliiton kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen jatkaa Hiv-säätiön hallituksen puheenjohtajana8.2.2017 14:18Tiedote

Hiv-tartuntojen ennaltaehkäisystä sekä hiv-tartunnan saaneiden hyvinvoinnista ja oikeuksista Suomessa vastaava Hiv-säätiö valitsi vuosikokouksessaan 7.2.2017 Vasemmistoliiton kansanedustaja Aino-Kaisa Pekosen jatkamaan säätiön hallituksen puheenjohtajana. "Hiv-säätiön ylläpitämä Hiv-tukikeskus muutti nimensä vuoden vaihteessa Hivpointiksi ja ottaa yhä vahvemman asiantuntijaroolin hivin ennaltaehkäisyn kehittämisessä Suomessa. Olemme aktiivisesti mukana uusien hivin ennaltaehkäisykeinojen, kuten PEP- ja PrEP-lääkitysten ja hiv-kotitestien käyttöön oton edistämisessä. Lisäksi teemme töitä sen eteen, että hivin kannalta haavoittuvassa asemassa olevat väestöryhmät saisivat laadukkaampaa seksuaaliterveysneuvontaa ja testauspalvelut olisivat heille paremmin saatavilla. Olen otettu, että saan jatkaa tässä merkittävässä terveyden ja yhdenvertaisuuden edistämistyössä", toteaa toisen hallituskautensa Hiv-säätiössä aloittanut kansanedustaja Pekonen.

Hiv-tukikeskus on nyt Hivpoint - Testeissä löydetään ennätysmäärä uusia hiv-tartuntoja2.1.2017 08:00Tiedote

Lokakuussa 30-vuotisjuhliaan viettänyt Hiv-tukikeskus (entinen Aids-tukikeskus) on toimintansa aikana todistanut historiallisia mullistuksia, joita toimiva hiv-lääkitys on tuonut tullessaan. Hiv on muuttunut kuolemantuomiosta krooniseksi sairaudeksi, jonka kanssa voi elää täysipainoista ja oireetonta elämää. Hiv ei enää tartu seksissä ilman kondomia, jos hiv-tartunnan saanut on toimivalla lääkityksellä. Muuttuvassa toimintaympäristössä myös Hiv-tukikeskuksen toiminta on saanut uusia muotoja. Tähän liittyen Hiv-tukikeskus muuttaa nimensä Hivpointiksi ja julkaisee organisaation uuden visuaalisen ilmeen 2.1.2017. "Toimintamme painopiste on nykyisin ennaltaehkäisyssä ja vaikuttamistyössä. Hivpoint on hiviin liittyvän tiedon ja asiantuntijuuden kohtaamispiste. Olemme muun muassa merkittävä hiv-testauspalveluiden kehittäjä. Hivpoint-nimi kuvaa paremmin toimintaamme kansainvälistyvässä Suomessa", toteaa Hivpointin toiminnanjohtaja Jukka Keronen.

Hiv-stödcentralen som upplevt stora omvälvningar under sina 30 år byter namn till Hivpoint år 201714.10.2016 18:30Tiedote

Hiv-stödcentralen (tidigare Aids-stödcentralen), som idag firar 30-årsjubileum, har under sin verksamhetstid fått uppleva de historiska omvälvningar som en fungerande hiv-medicinering fört med sig. Från att ha inneburit en dödsdom har hiv blivit en kronisk sjukdom, med vilken man kan leva ett fullvärdigt och symtomfritt liv. De senaste forskningsresultaten visar att medicineringen förhindrar att hiv smittar vid oskyddat sex. I en omvärld i förändring har även Hiv-stödcentralens verksamhet fått nya former. Därför byter Hiv-stödcentralen namn till Hivpoint och förnyar organisationens visuella image i början av 2017