Hivpoint selvitti saavutettavuuttaan asiakkaiden silmissä

Hivpoint selvitti keväällä 2018 ensimmäistä kertaa saavutettavuuttaan. Saavutettavuustutkimuksessa arvioidaan asiakkaiden mahdollisuutta käyttää järjestön palveluja ottaen huomioon muun muassa kulttuuri- ja kielitausta, sukupuoli ja vammaisuus/vammattomuus. Hivpoint toteuttaa yhteistyössä Trasek ry:n kanssa ensimmäisen trans-, muun- ja intersukupuolisille, sukupuoleltaan queereille sekä sukupuolettomille ihmisille tarkoitetun hiv-testauksen kansainvälisenä homo-, bi- ja transfobian vastaisena päivänä torstaina 17.5.2018.

Panda Eriksson ja Hivpointin henkilökunta saavutettavuuskoulutuksen jälkeen.

Saavutettavuustutkimus keskittyi erityisesti palvelumuotoiluun ja sosiaaliseen saavutettavuuteen. Tutkimuksen Hivpointin saavutettavuudesta laati Panda Eriksson, joka teki raportin osana Sukupuolentutkimuksen opintojaan. Tutkimuksessa kartoitettiin Hivpointin palveluja ja haastateltiin henkilökuntaa. Selvittääkseen erityisesti transihmisten ja muunsukupuolisten näkemyksiä Hivpointin palveluista ja niiden transystävällisyydestä Eriksson toteutti erillisen kohderyhmäkyselyn.

Hyvä saavutettavuus on kokonaisuus, johon liittyy moninaisuuden huomioiminen, viestinnän ymmärrettävyys, tilojen esteettömyys, yhdenvertainen asiakaspalvelu ja avoin asenne. Saavutettavuustutkimuksen tulosten pohjalta Eriksson koulutti Hivpointin henkilökuntaa. Tulevaisuudessa Hivpoint kehittää käytäntöjään ja materiaalejaan vastaamaan paremmin sitä periaatetta, että sen tarjoamat palvelut ovat kaikille avoimia ja helposti saavutettavia.

“Hyvä asiakaspalvelu ottaa ihmisten moninaisuuden huomioon. Kukaan ihminen ei ole vain yhdenlainen, vaan useimmilla meistä esimerkiksi kulttuuritausta, kielitausta ja sukupuolikokemus vaikuttavat siihen miten meidät kohdataan. Palvelujen tarjoamisessa on tärkeää, että järjestö pyrkii jatkuvasti kehittämään toimintaansa, jotta siellä osataan ottaa huomioon kaikenlaiset asiakkaat”, Eriksson toteaa.

Sukupuolivähemmistöjen erityiseksi huomioimiseksi Hivpoint toteuttaa yhteistyössä Trasek ry:n kanssa ensimmäisen trans-, muun- ja intersukupuolisille, sukupuoleltaan queereille sekä sukupuolettomille ihmisille tarkoitetun hiv-testauksen.

Hiv-testaus järjestetään kansainvälisenä trans- ja homofobian vastaisena päivänä, torstaina 17.5. Hiv-testaus on ilmaista ja anonyymiä ja se toimii walk-in-periaatteella. Odotustilassa kerrotaan transystävällisestä turvaseksistä. Jaossa on myös oppaita kuten Trans ja seksi-esite ja turvaseksipakkauksia.

Anni Pätilä
Tiedottaja
anni.patila@hivpoint.fi

Panda Eriksson ja Hivpointin henkilökunta saavutettavuuskoulutuksen jälkeen.

Hiv-säätiön ylläpitämän Hivpointin (ent. Hiv-tukikeskus) tarkoituksena on hiv-tartuntojen ennaltaehkäiseminen, tartunnan saaneiden, tartunnasta huolestuneiden ja heidän läheisten tukeminen sekä hiv-tartunnan saaneiden ihmis- ja perusoikeuksien edistäminen. Hivpoint kehittää hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyyn ja seksuaaliterveyden edistämiseen tähtääviä testaus-, neuvonta- ja tukipalveluja sekä tekee yhteiskunnallista vaikuttamistyötä.