Hivpointin ja Lapin yliopiston tuoreen selvityksen mukaan väärät uskomukset vaikuttavat Venäjällä matkailevien kondomin käyttöön

Vaikka Venäjällä on maailman kolmanneksi pahin hiv-epidemia, pidetään tartuntariskiä pienenä.

Hivpointin vapaaehtoinen jakamassa turvaseksipakkauksia Venäjän rajalla

Hivpoint toteutti vuonna 2020 Lapin yliopistossa professorina toimineen Antti Honkasen kanssa selvityksen Venäjällä matkailevien miesten hiv-tartunnan riskiin vaikuttavista tekijöistä.

Kyselytutkimuksena toteutettuun selvitykseen vastanneista noin 35 %:lla oli ollut seksiä Venäjän matkan aikana. Kyselyn tulokset osoittivat, että väärät uskomukset ohjaavat usein matkailijoiden seksuaaliterveyteen liittyviä valintoja.

Venäjällä on maailman kolmanneksi vakavin hiv-epidemia ja merkittävä osa tartunnan saaneista on ilman toimivaa lääkitystä (UNAIDS). 82 % kyselyyn vastanneista, Venäjällä seksiä harrastaneista matkailijoista piti hiv-tartunnan riskiä kohtuullisen pienenä. Vastaajista noin puolet uskoi pystyvänsä arvioimaan kondomin käytön tarpeellisuuden kumppanin ulkonäön tai tämän kanssa käydyn keskustelun perusteella. 35 % käytti kondomia vain silloin tällöin tai ei ollenkaan. Puolet vastaajista ei ollut koskaan käynyt hiv-testissä.

Matkailijoiden hiv-tartunnat todetaan myöhään

Noin puolet suomalaisten uusista hiv-tartunnoista tulee matkailun aikana suojaamattomassa seksissä. Näistä tartunnoista puolet todetaan yli 50-vuotiailla heteromiehillä ja niistä merkittävä osa on saatu Venäjän ja Thaimaan matkoilla.

Usein suomalaisten matkailijoiden hiv-tartunnat todetaan myöhään, jopa vuosia tartunnan saamisen jälkeen.

- Vaikka ei viime aikoina olisi päässytkään reissuun, kannattaa hiv-testi tehdä, jos edellisellä reissulla jäi kondomi käyttämättä. Hiv voi olla vuosiakin oireeton, muistuttaa Hivpointin Riskittä reissussa -hankkeen koordinaattori Jenna Rantasuomela.

Säännöllinen testeissä käyminen kannattaa, sillä mitä aiemmin hiv-tartunta todetaan, sitä paremmin sitä pystytään hoitamaan.

- Hiviin on olemassa hyvä lääkitys, joka pitää hiv-tartunnan saaneen terveenä ja estää jatkotartunnat, lisää Suomen Punaisen Ristin terveyden edistämisen suunnittelija Petra Lemmetty.

Hivpointin Riskittä reissussa -hanke ja Suomen Punainen Risti toteuttavat syyskuussa kampanjan, jonka tarkoituksena on edistää Venäjällä matkailevien suomalaisten hiv-testeissä käyntiä. Koronarajoitusten takia kampanja toteutetaan verkossa ja sosiaalisen median kanavissa. Kampanjan aikana matkailijoille jaetaan muun muassa ilmaisia hiv-kotitestejä.

Hivpointin ja Lapin yliopiston toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 441 miestä. 154:llä oli ollut seksiä Venäjän matkan aikana ja heistä 70 % oli yli 50-vuotiaita. Monet vastaajista matkustivat ennen koronarajoituksia Venäjälle usein, 75 % vähintään kuukausittain. 60 %:lla oli ollut satunnainen seksisuhde matkan aikana ja puolet kertoi, että heillä on seurustelusuhde tai säännöllinen seksisuhde Venäjällä. Selvityksen tuloksia hyödynnetään matkailijoiden hiv-tartuntojen ennaltaehkäisytyön kehittämisessä.

Antti Honkanen, taloussosiologian dosentti, puh. 050 541 6890

Petra Lemmetty, terveyden edistämisen suunnittelija, Suomen Punainen Risti, puh. 040 620 4373

Hivpointin vapaaehtoinen jakamassa turvaseksipakkauksia Venäjän rajalla
Hiv-kotitestaus
hiv-pikatestausta Venäjän rajalla

Hermannin rantatie 2 B

Hivpointin Riskittä Reissussa -hankkeen tarkoituksena on edistää suomalaisten Venäjällä matkailevien miesten seksuaaliterveyttä. Riskittä reissussa on STEA-rahoitteinen kolmivuotinen hanke (2019-2021).

Hiv-säätiön ylläpitämän Hivpointin tarkoituksena on hiv-tartuntojen ennaltaehkäiseminen, tartunnan saaneiden ja heidän läheistensä tukeminen sekä hiv-tartunnan saaneiden ihmis- ja perusoikeuksien edistäminen.

Hivpoint toteuttaa ja kehittää hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyyn ja seksuaaliterveyden edistämiseen tähtääviä testaus-, neuvonta- ja tukipalveluja sekä vaikuttamistyötä.

Hiv-säätiön hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi on nimitetty kansanedustaja Inka Hopsu25.1.2021 15:45:22 EET | Tiedote

Hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyn sekä hiv-tartunnan saaneiden hyvinvoinnin ja oikeuksien puolesta toimiva Hiv-säätiö valitsi vuosikokouksessaan 21.1.2021 uudeksi puheenjohtajakseen kaudelle 2021–2022 vihreiden kansanedustaja Inka Hopsun. Hopsu toimii eduskunnassa ulkoasiain- ja valtiovarainvaliokunnan sekä ETYJ:n Suomen valtuuskunnan varsinaisena jäsenenä. Espoon kaupunginvaltuustossa hän toimii varapuheenjohtajana.

Suomalaisten Venäjälle matkailevien miesten tartunnat askarruttavat – Uutta tutkimustietoa tulossa20.5.2020 06:42:00 EEST | Tiedote

Noin puolet suomalaisten uusista hiv-, kuppa- ja tippuritartunnoista saadaan matkailun tai ulkomailla oleskelun aikana harrastamalla suojaamatonta seksiä. Näistä tartunnoista puolet todetaan yli 50-vuotiailla heteromiehillä. Jotta hiviä ja muita seksitauteja voidaan tulevaisuudessa ennaltaehkäistä tehokkaasti myös matkailijoiden parissa, Hivpoint ja Lapin Yliopisto aloittavat tutkimuksen venäjänmatkailijoiden seksikäyttäytymisestä.