HJK ja Lumme Energia: Yhteisiä ympäristötekoja täydellä energialla

HJK:n ja Loisteen pitkä yhteistyö ympäristön hyväksi vahvistuu Lumme Energian tullessa mukaan yhteistyöhön. Loiste Sähkönmyynti ja Lumme Energia yhdistyivät keväällä, mikä jatkaa jo vuonna 2015 alkanutta pitkäjänteistä ja tavoitteellista yhteistyötä HJK:n kanssa.

Yhteisen ympäristövastuuohjelman ensimmäinen iso harppaus oli Veikkausliiga-ottelu HJK vs. FC Inter 19. lokakuuta 2019, joka oli kokonaan hiilineutraali. Ottelun hiilijalanjälki hyvitettiin ja muun muassa HJK:n pelaajat tekivät omat ilmastolupauksensa. Tapahtumasta viestittiin laajasti ja se sai todella positiivisen vastaanoton. Tapahtuma noteerattiin jopa kansainvälisesti eri uutismedioissa, mikä rohkaisi suunnittelemaan yhdessä entistä kunnianhimoisemman ympäristövastuuohjelman.

Ohjelman tavoitteeksi asetettiin muuttaa kaikki HJK:n edustusjoukkueiden ottelutapahtumat hiilineutraaleiksi vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteeseen pääsemiseksi HJK on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjään vähintään 20 % vuosittaisin konkreettisin toimenpitein. Merkittävimpänä tekona HJK vaihtoi Bolt Arenan ja muiden HJK:n hallinnoimien jalkapallokenttien sähkön Loisteen uusiutuvilla energialähteillä tuotettuun sähköön, mikä laski päästöjen määrää välittömästi.

Ympäristövastuuohjelma sai heti alusta alkaen vauhdikkaan ja positiivisen startin myös muissa HJK:n kumppanuuksissa. Monet HJK:n kumppaneista sitoutuivat mukaan konkreettisiin tekoihin. Esimerkiksi Adidaksen kanssa toteutettiin vieraspelipaita, jonka kangasmateriaali on valmistettu valtameristä kerätyistä muoveista.

Ympäristövastuuohjelmasta tuli nopeasti yksi HJK:n arvovalintainen kumppanuuskriteeri, johon mukaan uusina kumppanuuksina liittyi muun muassa Kotkamills ja Remeo.

Loiste on toiminut HJK:n ympäristövastuuohjelman pääyhteistyökumppanina ja auttanut HJK:ta kompensoimaan ylijäävät hiilidioksidipäästöt EU:n päästökaupan kautta. Yhteistyö on ollut yksi parhaimmista esimerkeistä siitä, miten molemmat osapuolet ovat sitoutuneet yhteisiin tavoitteisiin, ja toiminnallaan vahvistaneet molempien asemaa omassa toimintaympäristössään.

Tulevaisuudessa HJK jatkaa hyvää ja edellä käyvää yhteistyökumppanuutta Lumme Energian kanssa. Tämän vuoden tavoitteena on mahdollistaa hiilineutraalius kaikkien Bolt Arenan tapahtumien osalta, sekä vahvistaa ympäristövastuullista edelläkävijyyttä julkaisemalla yhdessä askelmerkit, joiden avulla mikä tahansa urheiluseura tai -organisaatio pääsee mukaan ilmastonmuutoksen vastaisiin tekoihin.

Tekoja, tekoja, tekoja,... Taklataan ilmastonmuutos yhdessä!

HJK:
myyntijohtaja Esko Villman, puh. 050 575 3828

Lumme Energia:
asiakaskokemusjohtaja Johanna Viskari, puh. 010 207 4849

HJK – Helsingin Jalkapalloklubi, HJK Helsinki – on johtava kotimainen ja Suomen suosituin jalkapalloseura, joka on tehnyt jo yli 110 vuotta pitkäjänteistä ja määrätietoista työtä suomalaisen jalkapalloilun kehittämiseksi. www.hjk.fi

Lumme Energia toimittaa sähköenergiaan liittyviä ratkaisuja yrityksille ja kotitalouksille. Yhdessä tytäryhtiö Solarigo Systems Oy:n kanssa Lumme Energia on Suomen suurin kotimaista uusiutuvaa aurinkosähköä tarjoava suomalainen energiayhtiö. Suur-Savon Sähkön omistaman Lumme Energian tavoitteena on olla puolen miljoonan suomalaisen energiayhtiö vuonna 2025. Lumme Energia ja Loiste Sähkönmyynti yhdistivät voimansa 1.4.2021. www.lumme-energia.fi