Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

HKL on nyt Kaupunkiliikenne Oy – “Nykyinen raideverkosto tulee kolminkertaistumaan seuraavan kymmenen vuoden aikana”

Kaupunkiliikenne Oy aloittaa toimintansa 1.2.2022. Yhtiön omistajia ovat Helsingin ja Vantaan kaupungit. Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen ylläpitäjänä, kehittäjänä ja tuottajana. Yhtiö vastaa siitä, että metro, raitiovaunut, Suomenlinnan lautta ja kaupunkipyörät pysyvät liikkeessä.

Kantakaupungissa liikennöiviä Artic-raitiovaunuja. Pikaratikkahankinnat uusille raideyhteyksille ovat käynnissä.

– Hallinnoimme Helsingin kaupungin joukkoliikenteen infraa ja vastaamme ratikan, metron ja lautan liikennöinnistä laajasti infran rakentamisesta aina liikennöintiin asti. Yhtiömuodon myötä saimme siivet katsoa eteenpäin seudullisesti ja entistä kokonaisvaltaisemmin. Työn alla on erilaisia suurhankkeita, jotka vaikuttavat koko pääkaupunkiseudun toimivuuteen ja kaupunkikuvaan, Kaupunkiliikenne Oy:n va. toimitusjohtaja Petri Lumijärvi sanoo.

Pääkaupunkiseudun raideliikenteen laajentamisesta on jo pitkälle vietyjä suunnitelmia. Seuraavan kymmenen vuoden aikana raitioliikenne tule kasvamaan jopa kolminkertaiseksi nykyisestä. Yksi yhtiöittämisen tavoitteista onkin pystyä toteuttamaan nämä laajennushankkeet entistä joustavammin ja tuottavammin ja siten mahdollistaa kestävää liikkumista koko seudulla.

– Kaluston, infran ja kuljettavan henkilöstön määrä tulee kasvamaan ennennäkemättömällä tavalla, kun käynnissä ja suunnitteilla olevat hankkeet valmistuvat. Se vaatii meiltä paljon työtä ja notkeutta toimia yhdessä eri toimijoiden kanssa., Lumijärvi toteaa.

Tulevaisuuden kaupunki kehittyy joukkoliikenneinfran ympärille

Helsingin kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Kaupunkiliikenne Oy:n tehtävä on etsiä ratkaisuja, jotta joukkoliikenneinfran rakentamisesta aiheutuvat päästöt saadaan pidettyä mahdollisimman alhaisina.

– Rakentamisen hiilidioksidipäästöt on ongelmakohta, mihin haluamme puuttua isosti. Harkitsemme tarkasti mitä rakennetaan ja minkälaisilla materiaaleilla. Hyödynnämme esimerkiksi vihreää betonia ja kierrätämme mahdollisimman paljon olemassa olevia materiaaleja. Työmme on tukea myös asiakkaitamme heidän hiilineutraaliustavoitteissaan, Lumijärvi kertoo.

Uuden liikenneinfran rakentamista on pohdittava koko kaupungin näkökulmasta, ei pelkästään liikenne huomioiden. Tulevaisuuden kaupunki rakentuu ajatuksesta, että kaupunkikokonaisuus toimii saumattomasti yhdessä.

– Joukkoliikenneinfra luo alustan kaupunkien palveluiden kehittämiselle ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin edistämiselle. Haluamme rakentaa metropolia, jossa palveluita yhdistämällä luodaan erilaisia arkea helpottavia ratkaisuja, ja jossa joukkoliikenneinfra luo pohjaa myös muiden palveluiden kehittämiselle. Esimerkiksi kun rakennamme bussipysäkin, voisimmeko tulevaisuudessa pohtia rakentavamme sen katolle kaupungille energiaa tuottavan pienvoimalan, Lumijärvi visioi.

Kaupunkiliikenne Oy, va. toimitusjohtaja Petri Lumijärvi, p. 040 551 1967

Kaupunkiliikenne Oy kunnossapitää niin raitiotie- ja metrokaluston kuin infrankin.
Kaupunkiliikenne Oy:llä on keskeinen rooli uusien raideyhteyksien rakentamisessa. Kuva: Saku Tiainen.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
00099 Helsingin kaupunki

(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä joukkoliikenneinfran ja kaluston ylläpitäjänä ja kehittäjänä sekä metron ja raitiovaunujen liikennöijänä. Vastaamme myös Suomenlinnan lautan liikennöinnistä sekä Helsingin kaupunkipyöräpalvelusta.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Runeberginkadulla uusitaan raitiotiekiskoja6.5.2022 10:23:14 EEST | Tiedote

Kaupunkiliikenne Oy uusii raitiotiekiskoja Runeberginkadulla Pohjoisen Hesperiankadun risteyksen läheisyydessä. Raitiotiekiskoja uusitaan noin 25 metrin matkalta. Ratatyö valmistuu toukokuun lopulla. Risteysaluetta ei töiden aikana suljeta liikenteeltä. Raitiotiekiskot ovat elinkaarensa päässä, ja ne on uusittava. Työssä hyödynnetään Runeberginkadun raitioliikennekatkoa. Lisätietoa Runeberginkadun liikennekatkosta HSL:n sivuilla.

Metroliikenne osittain keskeytetty – ratavauriota korjataan parhaillaan28.4.2022 19:34:17 EEST | Tiedote

Metroliikenne on turvallisuussyistä osin keskeytetty Herttoniemen ja Siilitien välillä olevan ratavaurion vuoksi. Metro liikennöi tällä hetkellä keskustasta itään Kulosaareen asti ja välillä Siilitie-Mellunmäki ja Itäkeskus-Vuosaari. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n ratakunnossapito on paikalla ja vauriota korjataan parhaillaan. Tällä hetkellä näyttää siltä, että metrorata saadaan yhden raiteen ajoon vielä tämän illan aikana. Kun edellytykset täyttyvät, metroliikenne voidaan käynnistää molemmilla raiteilla nopeusrajoituksin. Kyseessä on radan alla oleva vajoama Herttoniemen ja Siilitien välisellä rata-alueella. Vaurio on todennäköisesti aiheutunut lähistöllä tehtävästä maanrakennustyöstä. Metroliikenteestä ja korvaavista yhteyksistä lisätietoa hsl.fi.