HMD Global aloittaa toimintansa – luvassa uusia Nokia-puhelimia kuluttajille

* HMD Global aloittaa tänään toimintansa ja tuo markkinoille uuden sukupolven puhelimia Nokia-brändillä, jonka yhtiö on lisensoinut yksinoikeudella 10 vuodeksi. * Tästä hetkestä alkaen HMD omistaa nykyisen Nokia-merkkisten peruspuhelinten liiketoiminnan, joten yhtiöllä on toiminnan käynnistyessä jo merkittävän kokoluokan maailmanlaajuinen liiketoiminta. * HMD Globalin johtoryhmä on nimitetty. Yhtiön tavoitteena on olla merkittävä toimija globaaleilla älypuhelinmarkkinoilla. * HMD:n ainutlaatuinen strateginen kumppanuusmalli alan johtavien yritysten kanssa ja sen henkilöstön maailmanluokan osaaminen tuovat yritykselle mahdollisuuden tarjota parhaita Nokia-mobiilikokemuksia kuluttajille maailmanlaajuisesti. * Android-käyttöjärjestelmällä toimivat uudet Nokia-älypuhelimet tulevat markkinoille vuoden 2017 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Espoo – 1.12.2016: Uusi jännittävä luku Nokia-puhelimien tarinassa alkaa tänään, kun Nokia-puhelinten uusi koti, HMD Global Oy (“HMD”) aloittaa toimintansa. Suomalainen HMD tuo kuluttajille uuden sukupolven matkapuhelimia. Jo markkinoilla olevien Nokia-merkkisten peruspuhelinten rinnalle tulevat ensimmäiset älypuhelimet vuoden 2017 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

HMD:n toiminta käynnistyy vain kuusi kuukautta sen jälkeen, kun yritys solmi strategisen lisensointisopimuksen Nokian kanssa. Sopimus antaa HMD:lle maailmanlaajuisen yksinoikeuden käyttää Nokia-tavaramerkkiä matkapuhelimissa ja tableteissa seuraavan 10 vuoden ajan.

HMD on maailman johtavia yrityksiä peruspuhelimissa, ja sillä on heti toiminnan käynnistyessä merkittävä asema mm. Amerikassa, Euroopassa, Aasiassa, Lähi-idässä, Afrikassa, Intiassa ja Kiinassa. Toiminnan laajuus yhdistettynä yrityksen erittäin kokeneeseen ja alan perusteellisesti tuntevaan johtoon antaa HMD:lle lentävän lähdön.

HMD on kehittänyt ainutlaatuisen kumppanuusmallin. Yhtiöllä on kumppaneinaan maailman johtavia teknologiayrityksiä kuten Nokia, FIH Mobile Limited (FIH) ja Google. Tulevat Nokia-älypuhelimet hyödyntävät Googlen Android-käyttöjärjestelmää, joka on tällä hetkellä 86 %:ssa maailman älypuhelimista.

HMD:n kumppanuusmallin kulmakivi on sopimus FIH:n kanssa. FIH on globaalisti johtava kulutuselektroniikan valmistaja ja teknologiajätti, joka valmistaa Nokia-puhelimet ja -tabletit. Yhteistyö takaa valmistuksen laadun sekä kaupallisesti ja maailmanlaajuisesti skaalautuvat innovaatiot ja tarjoaa myös mahdollisuuden hyödyntää FIH:n maailmanluokan tuotekehitysosaamista.

HMD kehittää uutta, upeaa kuluttajan tarpeisiin keskittyvää tuotevalikoimaa, jonka ytimessä ovat innovaatio, laatu ja käyttäjäkokemus sekä Nokian matkapuhelimista tutut muotoilu, kestävyys ja luotettavuus.

HMD:ssä yhdistyvät start-up-bisneksen ketteryys ja asenne sekä alan kokenein ja sitoutunein johto. Tiimiä johtavat toimitusjohtaja Arto Nummela ja varatoimitusjohtaja Florian Seiche tukenaan kokenut johtoryhmä, johon kuuluu osaajia monilta markkina-alueilta.

Arto Nummela, HMD:n toimitusjohtaja
“Tämä on iloinen ja tärkeä päivä HMD:lle. Nokia on vuosikymmenien ajan ollut yksi ikonisimmista ja tunnistetuimmista matkapuhelinmerkeistä globaalisti. Tämän rakastetun, tunnetun ja luotetun brändin uudelleen esitteleminen älypuhelinkäyttäjille on vastuullinen tehtävä ja tavoite, jonka jokainen HMD:ssä jakaa.”

”Julkistettuamme HMD:n perustamisen aiemmin tänä vuonna olemme saaneet todella positiivisen vastaanoton. Se motivoi meitä kirjoittamaan seuraavan luvun Nokian puhelinten tarinaan. Näemme tämän huikeana mahdollisuutena tarjota ratkaisuja kuluttajien arkielämän ongelmiin ja tuoda heille laatua ja muotoilua, josta Nokia on aina ollut tunnettu. Osaavalla ja innostuneella johtotiimillämme on ainutlaatuinen tilaisuus lunastaa lupauksemme tuoda markkinoille luotettavia, kauniisti muotoiltuja ja ilahduttavia Nokia-puhelimia kuluttajille kautta maailman.”

Florian Seiche, HMD:n varatoimitusjohtaja
“Uskomme, että aika on nyt oikea uudistaa matkapuhelinalaa. Markkinat on hukutettu tuotteisiin, jotka eivät erotu toisistaan. Kuluttajat kaipaavat teknologiaa, jolla on selkeä tarkoitus – jotakin hyödyllistä ja kiinnostavaa – sekä brändiä, johon he voivat luottaa. Keskitymme todellisiin ja olennaisimpiin käyttökokemuksiin ja panostamme laatuun.”

”Meillä on intohimoinen tiimi, start-up-asenne, brändi, jonka tunnettuus on 95 % maailmanlaajuisesti sekä ainutlaatuinen kumppanuusmalli ilman menneisyyden rakenteita.”

Brad Rodrigues, Nokia Technologies -yksikön väliaikainen johtaja
”Olemme vaikuttuneita siitä, miten innostuneesti ihmiset ovat ottaneet vastaan uutisen Nokia-tavaramerkin paluusta älypuhelimiin. HMD Globalin tiimillä on tarvittava kunnianhimo, osaaminen ja resurssit uuden sukupolven Nokia-puhelinten tuomiseen markkinoille. Toivomme heille paljon menestystä. Olen varma, että miljoonat Nokia-fanit tulevat olemaan innoissaan nähdessään HMD:n ensimmäiset tuotteet!”

Samuel W. L. Chin, HMD:n hallituksen puheenjohtaja
“Tänään on hieno hetki kaikille tässä hankkeessa mukana oleville. Yhtenä HMD:n perustajista on ollut hienoa seurata liiketoimintamme julkistamista useiden sopimusten viimeistelyn kautta. Kaikkien mukana olleiden kovan työn ansiosta voimme nyt edetä uudessa liiketoiminnassamme. Tuomme alallemme uuden lähestymistavan ja Nokian matkapuhelimille tuoreen alun.”

Cohn & Wolfe: +44 (0)20 7331 5305

Tietoa HMD Globalista
HMD Global Oy on Nokia-puhelinten ja -tablettien uusi koti, jonka pääkonttori on Espoossa. HMD muotoilee ja markkinoi laajaa älypuhelin- ja peruspuhelinvalikoimaa, joka on kohdennettu useille eri kuluttajaryhmille ja joka tarjoaa puhelimia useissa eri hintakategorioissa. Innovointiin ja korkeaan laatuun sitoutunut HMD on ylpeä Nokia-puhelinten ja -tablettien lisensoija yksinoikeudella. Samuel W.L. Chin on hallituksen puheenjohtaja ja yksi HMD Globalin perustajista. Hän oli aiemmin Hongkongin pörssiin listatun Foxconn International Holdingsin hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja. www.hmd.global

HMD Globalin tänään julkistettu globaali johtoryhmä:

• Arto Nummela on toimitusjohtaja (CEO). Aiemmin hän oli Microsoftin matkapuhelinyksikön Aasian, Lähi-idän ja Afrikan alueen johtaja. Arto aloitti Nokiassa vuonna 1994 ja on työskennellyt useissa tehtävissä tuotekehityksessä, tuotehallinnassa, liikkeenjohdossa sekä myynnissä ja markkinoinnissa kaikissa maanosissa.
  • Florian Seiche on varatoimitusjohtaja (President). Hän oli aiemmin yksi HTC:n brändättyjen älypuhelinten liiketoiminnan perustajista ja johti Orangen laiteliiketoimintaa maailmanlaajuisesti. Viimeksi hän vastasi Nokian ja Microsoftin matkapuhelinmyynnistä ja
    -markkinoinnista Euroopassa.
  • Anssi Rönnemaa on talousjohtaja (CFO). Aiemmin hän oli Microsoftin matkapuhelinyksikön talousjohtaja sekä Nokian Intian, Lähi-idän ja Afrikan alueen talousjohtaja.
  • Pekka Rantala on markkinointijohtaja (CMO). Tätä ennen hän toimi Rovio Entertainmentin toimitusjohtajana. Hänellä on yli 20 vuoden globaali kokemus mobiilialalta, ja hän vastasi aiemmin Nokiassa mm. markkinoinnista maailmanlaajuisesti.
  • Juho Sarvikas on tuotteista vastaava johtaja (CPO). Tehtävässä Juho palaa Nokia-juurilleen tuotekehityksessä. Hän vastaa HMD:n tuotteiden kehittämisestä konseptista julkistamiseen sekä yrityksen tuotestrategian luomisesta. Hän siirtyy HMD:hen Microsoftista, jossa hän johti peruspuhelinliiketoimintaa.
  • Pia Kantola on operatiivinen johtaja (COO). Hänellä on yli 20 vuoden kokemus ohjelmisto-, tietoliikenne- ja automaatioaloilta. Pia toimi Microsoftissa tuotehallinnon johtajana ja Nokiassa asiakaslogistiikasta vastaavana johtajana.
  • Oliver Schulte on strategia- ja liiketoiminnan kehitysjohtaja. Hän tulee Bullitt Group Ltd:stä, jossa hän oli mobiiliyksikön pääjohtaja. Aiemmin hän oli HTC:n Euroopan ja Lähi-idän alueen kaupallisten toimintojen johtaja.
  • Jari Koljonen on päälakimies. Aiemmin hän oli Microsoftin matkapuhelinyksikön lakiasiain- ja yhteiskuntasuhteiden johtaja sekä Intian, Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan alueen sisäisestä tarkastuksesta vastaava johtaja. Nokiassa hän toimi Intian ja Lähi-Idän alueen lakiasiain- ja yhteiskuntasuhteiden johtajana.
  • Tiina Topal on henkilöstöjohtaja. Aiemmin hän oli Microsoftin Pohjois-Afrikan, Itäisen Välimeren ja Pakistanin henkilöstöjohtaja sekä Nokian Intian, Lähi-idän ja Afrikan alueen henkilöstöjohtaja.

HMD:n alueellisesta toiminnasta vastaavat seuraavat johtajat (Vice Presidents):

• James Rutherford, Aasian ja Tyynenmeren alue. Aiemmin hän on toiminut Microsoftin matkapuhelinyksikön Aasian ja Tyynenmeren alueen johtajana sekä North Africa, Levant and Near East -alueen johtajana Nokiassa.
  • Nestor Xu, Kiina. Aiemmin hän oli Microsoftin matkapuhelinyksikön johtaja Kiinassa ja Nokian Kiinan-myyntijohtaja.
  • Ajey Mehta, Intia. Aiemmin hän oli Microsoftin matkapuhelinyksikön Intian maajohtaja ja sitä ennen Nokian Intian, Lähi-idän ja Afrikan alueen myyntioperaatioiden johtaja.
  • Per Ekman, Lähi-itä ja Pohjois-Afrikka. Aiemmin hän oli Microsoftin matkapuhelinyksikön myyntioperaatioiden johtaja Euroopassa ja Nokian Aasian ja Tyynenmeren alueen talousjohtaja.
  • Justin Maier, Saharan eteläpuolinen Afrikka. Ennen tätä hän toimi samalla alueella Microsoftin matkapuhelinyksikön johtajana ja Nokian Etelä- ja Itä-Afrikan markkinointijohtajana.
  • Alberto Matrone, itäinen Eurooppa. Aiemmin hän toimi Keski- ja Itä-Euroopan johtajana sekä Microsoftin matkapuhelinyksikössä että Nokiassa.
  • Jon French, Länsi-Eurooppa. Aiemmin hän toimi Microsoftin matkapuhelinyksikön Aasian ja Tyynenmeren alueen myyntijohtajana. Jon aloitti uransa Nokiassa vuonna 1997 ja on työskennellyt myös Samsungilla ja HTC:llä Britanniassa. Hän oli HTC:n Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueen johtaja.
  • Maurizio Angelone, Pohjois- ja Latinalainen Amerikka. Tätä ennen hän työskenteli Lenovossa, jossa hän oli perustamassa uutta älypuhelinyksikköä Latinalaiseen Amerikkaan. Hän on työskennellyt myös Motorolassa, jossa hän Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueen johtaja. Hän johti myös Nokiassa Latinalaisen Amerikan aluetta.