Hoivakriisistä kaksi vuotta – Attendon muutosmatka etenee ja luottamus vahvistuu

Kaksi vuotta sitten esiin nousseet epäkohdat vanhusten hoivapalveluissa johtivat vanhuspalvelulain uudistamiseen ja suureen määrään yksittäisiä toimenpiteitä sadoissa hoivakodeissa kautta maan. Attendolla loppuvuodesta 2019 aloitettu muutosmatka on tuoreiden henkilöstö-, asukas- ja läheiskyselyiden mukaan alkanut tuottaa tulosta: luottamus Attendoa kohtaan on vahvistunut.

Kuva: Nina Kellokoski

Loppusyksystä 2018 alkanut vanhuspalveluiden hoivakriisi kosketti myös Attendoa. Nopea kasvu aiheutti sen, että hoivan laatuun ei kiinnitetty riittävästi huomiota. Epäkohtien esiin nouseminen osoitti, että koko alalla tarvitaan toimintakulttuurin muutosta. Attendo aloitti oman muutosmatkansa syksyllä 2019, ja joulukuussa 2020 tehtyjen työntekijä-, asukas- ja läheiskyselyiden tulokset osoittavat muutosmatkan etenevän oikeaan suuntaan.

- Tämä muutos vie aikaa vähintään kolmesta viiteen vuotta. Alan toimintakulttuurissa on paljon parannettavaa, mikä näkyy myös meillä. Suuren toimijan, kuten Attendon, muutos tarkoittaa satojen tuhansien yksittäisten kohtaamisten parantamista päivittäin sen lisäksi, että hoivan laadun ja henkilöstömitoituksen on oltava sopimusten ja lain edellyttämällä tasolla. Meillä on parannettavaa, ja teemme töitä isolla joukolla askel kerrallaan tavoitteenamme ansaita suomalaisten luottamus, sanoo toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.

Attendolle on palkattu satoja uusia ammattilaisia esimerkiksi täysin uuteen Attendo-kotien tiiminvetäjän tehtäviin, rekrytointikoordinaattoreiksi, lääkehuollon asiantuntijaksi ja siivous- ja ateriapalveluihin. Johtamismalli uudistui siten, että Attendo-kotien johtajat saivat lähiesihenkilöksi aluejohtajan sijaan aluepäällikön, joita nimitettiin 26 alueelle. Palvelutoiminnot organisoitiin uudelleen ja toimintojen johtoon nimitettiin viisi uutta johtajaa. Palvelutoimintojen johtajat ja työntekijät työskentelevät tiiviisti liiketoimintaa johtavien tukena. Myös Attendon toimitusjohtaja vaihtui, kun aiemmin Attendolla työskennellyt Virpi Holmqvist palasi takaisin yhtiön palvelukseen. Toimintaa kehitettiin monin tavoin jo vuonna 2019 ja henkilöstön koulutusta lisättiin esimerkiksi lääkehuollon osalta.

Attendolla on parannettu toimintakulttuurin muutokseen tähtäävän strategian mukaisesti hoivan laatua, johtamista, toimintamalleja ja viestintää monin tavoin. Muutosmatka koskettaa koko yhtiötä eli lastensuojelua, mielenterveys- ja päihdekuntoutujien, vammaisten ja ikäihmisten palveluita sekä palvelutoimintoja.

Henkilöstön käyttöön tuotiin esimerkiksi sisäinen mobiiliviestintäsovellus Atso ja kaikkien työntekijöiden kanssa käydään läpi, mitä muutosmatka tarkoittaa käytännössä: parempia kohtaamis- ja palautetaitoja sekä sadan prosentin vastuuta asioista, joista tulee tietoiseksi. Muutoksen toteutumiseksi Attendolla käytetään kaikki työntekijät osallistavia, keskusteluun perustuvia menetelmiä. Attendo-kotien johtajille on nykyisin tarjolla tukea vastuullisessa tehtävässä selviämiseen aiempaa enemmän. Lisäksi yhtiön johdon ja yksikönjohtajien välistä viestintää on lisätty runsaasti.

Suositteluhalukkuus on kasvanut kaikissa ryhmissä

Joulukuussa 2020 toteutettujen työntekijä-, asiakas- ja läheiskyselyiden tulokset kertovat luottamuksen Attendoa kohtaan kasvaneen kaikissa ryhmissä. Suosittelua mittaavat NPS-tulokset ovat kasvaneet vuoteen 2019 verrattuna seuraavasti:

• Asukkaat NPS = 39 (+10). Vuoden 2020 luku on samalla tasolla kuin vuosina 2017 ja 2018.
  • Läheiset rNPS = 41 (+26). Merkittävää on suuri muutos edelliseen vuoteen verrattuna.
  • Henkilöstö eNPS = 7 (+23): Sitoutuminen, yhteenkuuluvuus nimenomaan Attendoon on vahvistunut. Oman tiimin tai yksikön osalta muutos on huomattavasti maltillisempi (18 => 23).

Noin puolet asukkaista ja heidän läheisistään antoi myös avointa palautetta, joka oli pääsääntöisesti kannustavaa ja kiittävää varsinkin hyvästä työstä korona-aikaan. Kyselyssä Attendo saa asukkailta parhaat arviot siitä, miten heidät kohdataan ja heitä autetaan arjessa (asteikolla 1–5) eri asiakasryhmien keskiarvo oli 4,07. Läheiset kiittävät sitä, miten heidät kohdataan vierailujen yhteydessä (4,23). Työntekijöiden vastausten keskiarvo kertoo, että attendolaiset viihtyvät työssään (3,91), ovat tyytyväisiä esimieheensä (3,90) ja vuorovaikutus työkaverien kanssa on sujuvaa (4,00).

Heikoimmat arviot Attendo saa yhteydenpidosta läheisiin ja asukkaan toiveiden huomioimisesta ja yksilöllisyydestäParannusehdotukset ja kritiikki kohdistuvat pääasiassa asukkaiden viriketoiminnan määrään ja laatuun, henkilöstömäärään ja henkilöstön vaihtuvuuteen sekä viestintään ja kohtaamisiin läheisten kanssa.

- Tänä vuonna keskitymme parantamaan toimintamallejamme laatutyön, perehdyttämisen, rekrytoinnin, johtamisen ja läheisviestinnän osalta. Tärkeintä on pitää huolta, että kehittäminen aidosti hyödyttää asiakasta ja työntekijää, sillä heidän välisensä kohtaamiset ovat Attendon toiminnan sydän, toimitusjohtaja Holmqvist sanoo.

Vanhuspalvelulain muutoksia sovelletaan ja uusia toimintamalleja kehitetään

Hoivakriisin tuloksena uudistettu vanhuspalvelulaki tuli voimaan viime lokakuussa. Lakimuutokset vaikuttavat paitsi ikäihmisille ympärivuorokautista hoivaa tarjoavien Attendo-kotien henkilöstömitoitukseen, myös välittömän ja välillisen hoitotyön erottamiseen.

- Olemme käyneet avointa keskustelua valvontaviranomaisten ja työntekijäliittojen kanssa lakimuutosten soveltamisesta käytäntöön. Olemme luoneet oman ohjeen yksikönjohtajien tueksi, päivittäneet tehtävänkuvia ja mm. toteuttaneet oman kellotusprojektin eri työtehtäviin kuluvan ajan määrittämiseksi. Parhaillaan selvitämme, miten välillistä ja välittömän työn osuuksia ja toteutumia jatkossa raportoidaan esimerkiksi tilaajille ja viranomaisille, Holmqvist jatkaa.

Mahdolliset lisätieto- ja haastattelupyynnöt pyydämme ystävällisesti osoittamaan asiakaskokemus- ja viestintäjohtaja Susanna Paloheimolle, puh. 044 4942 122 tai susanna.paloheimo@attendo.fi

Kuva: Nina Kellokoski

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Attendo ja Raasepori ovat sopineet Villa Pentbyn palvelutoiminnan siirtymisestä kaupungille12.5.2021 15:59:00 EEST | Tiedote

Attendo ja Raaseporin kaupunki ovat sopineet, että ikäihmisten hoivakoti Villa Pentby siirtyy 24.5.2021 alkaen kaupungin vastuulle. Ratkaisu on asukkaiden asumisjärjestelyiden kannalta paras, sillä he voivat jäädä asumaan Villa Pentbyhyn. Työntekijöiden kanssa käydään liikkeenluovutuksen mukaiset yhteistoimintaneuvottelut; jokaiselle on tarjolla työpaikka kaupungilla. Raasepori vuokraa kiinteistön Attendolta vähintään viideksi vuodeksi.

Attendo valitti hallinto-oikeuteen epäselvästä päätöksestä, ei vain lisähenkilöstön vaateesta21.4.2021 16:59:13 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös Villa Pentbytä koskien (2.3.2021) on epäselvästi muotoiltu ja viraston aiemman lupa- ja valvontakäytännön vastainen. Lisäksi määräyksessä olevat vaatimukset henkilökunnan lisäämisestä eivät perustu asiakkaiden hoidon tarpeisiin. Epäkohdat eivät tule kuntoon vain työntekijöitä lisäämällä, vaan niihin puuttumalla ja toimintakulttuuria muuttamalla.

Raasepori ei suo Attendolle toimintaedellytyksiä jatkaa Villa Pentbyssä30.3.2021 14:16:05 EEST | Tiedote

Raaseporin kaupunki ei halua vahvistaa yhteistyötä Villa Pentbyssä Attendon ehdotuksen mukaisesti. Lisäksi Raasepori haluaa alentaa hoivavuorokaudesta Attendolle maksettavaa hoivapäivähintaa tilanteessa, jossa aluehallintovirasto edellyttää kuuden lisähenkilön palkkaamista vakituiseen työsuhteeseen Villa Pentbyhyn. Tämä pakottaa Attendon harkitsemaan hoivapalveluiden tuottamisen lopettamista Raaseporissa. Raaseporin omien hoivakotien kustannukset kunnalle ovat merkittävästi korkeammat ja henkilöstömitoitus pienempi.

Attendo tarjoaa Raaseporille yhteistyön tiivistämistä Villa Pentbyssä18.3.2021 14:28:22 EET | Tiedote

Attendo on tänään tarjonnut Raaseporin kaupungille mahdollisuutta yhteistyön tiivistämiseksi raaseporilaisten ikäihmisten hoivapalvelun tuottamisessa. Aluehallintoviraston viime viikolla antaman valvontapäätöksen mukaan Villa Pentbyhyn tulee palkata kuusi vakituista hoitajaa lisää 30.4. mennessä. Henkilöstömitoituksena tämä tarkoittaa Attendon käsityksen mukaan nykyiseen verrattuna noin 0,76 mitoitusta, mikä ylittää nykyisen vanhuspalvelulain, Villa Pentbyn toimiluvan sekä kaikkien muiden alueen hoivakotien mitoituksen merkittävästi.

Attendon vastaus Etelä-Suomen Avin määräykseen lisätä henkilökuntaa Villa Pentbyssä Raaseporissa11.3.2021 14:18:52 EET | Tiedote

Attendo kunnioittaa viranomaisen määräyksiä ja tekee vaaditut toimenpiteet Raaseporissa sijaitsevassa hoivakodissa Villa Pentbyssä. Aluehallintoviranomaisen vaatimukset ovat erittäin kovat. Päätöksessä edellytetään 25–35% enemmän hoivahenkilökuntaa suhteessa yksikön toimilupaan ja myös suhteessa kaikkiin muihin Raaseporin alueen hoivakoteihin. Muissa yksityisissä hoivakodeissa ja kunnan omissa palveluissa tuotetaan samanlaista ympärivuorokautista hoivaa ikäihmisille kuin Villa Pentbyssä pienemmillä henkilöstömitoituksilla. Attendo on toimittanut valvontaviranomaiselle asukkaiden hoidon tarpeita ilmentävät yksityiskohtaiset tiedot ja näiden perusteella mitoitus on ollut ja on tällä hetkellä 0,60, mikä vastaa asukkaiden hoivan tarvetta. Valvontaviranomaisen vaatimus edellyttää kuitenkin mitoitukseksi noin 0,76, joka Attendon tietojen mukaan saattaa olla jopa korkein vaadittu mitoitus ikääntyneiden ympärivuorokautisessa hoivassa Suomessa. Vaatimus nostaa merkittävällä tavalla palvelutuota