Hoivavaje hurjassa kasvussa

Pian kokonaisen vuoden olemme joutuneet keskittymään koronaviruksen torjuntaan. Yli 70-vuotiaiden arkea on jouduttu rajoittamaan monin eri tavoin, hoivakotien asukkaista puhumattakaan. Kuntien asukkaista keskimäärin viidennes on eläkeiässä, yli 65-vuotiaita. Kunnat tavoittelevat ikäihmistensä osalta mahdollisimman pitkää asumista kotona, sillä tehostettu palveluasuminen on kallista: yksi kuukausi ympärivuorokautisessa hoidossa maksaa kunnalle vähintään 3 000 euroa. Kotona asuminen edellyttää riittävää toimintakykyä. Toimintakykyä taas tukevat päivittäinen aktiivisuus, liikunta ja sosiaaliset suhteet.

Ilopisteestä löytyy tekemistä jokaiseen päivään yksin tai yhdessä. Kuvaaja Laura Teittinen.

Harrastukset, sosiaaliset suhteet, osa arkiaskareista ja liikuntamahdollisuudet ovat rajoitettuina. Kun jokin tai nämä kaikki osa-alueet jäävät minimiin, toimintakyky on vaarassa alentua. Koronapandemian aikana ikääntyneiden toimintakyky, hyvinvointi ja elämänlaatu ovat vakavasti uhattuna. Arvioiden mukaan hoivavaje kasvaa toimintakyvyn laskiessa.

Mikäli nyt emme panosta yksituumaisesti ikääntyneiden toimintakyvyn ylläpitoon, palveluiden ja ympärivuorokautisen hoidon tarve kasvaa paljon ennakoitua enemmän. Se tarkoittaa, että pahimmillaan ympärivuorokautisen hoivan osuus palvelutarpeesta kasvaa useilla prosenteilla. Keskikokoisessa kunnassa prosentin lisäys tarkoittaa yli miljoonan lisälaskua vuodessa. Vaikutuksia elämänlaatuun on mahdotonta arvioida.

Toimintakykyä on mahdollista ylläpitää ja tukea turvallisesti digitaalisia palveluita hyödyntämällä.

Toimintakykyä tukevaa liikuntaa, kulttuurielämyksiä ja sosiaalisia suhteita voidaan digitaalisten palveluiden avulla tarjota ikääntyneille kotiin tai hoivakotiin vuoden jokaisena päivänä pandemiatilanteesta riippumatta.

Ilopiste.fi -elämyspalvelussa on tarjolla helppokäyttöisiä ammattilaisten ohjaamia liikuntaharjoituksia, kulttuurielämyksiä ja muistin ylläpitoa 24/7. Uutena ominaisuutena palveluun voidaan räätälöidä erilaisia ryhmiä, esimerkiksi omaishoitajille kahdensuuntaisella yhteydellä. Uuden ryhmätoiminnan lisäksi palvelussa on tarjolla yli 200 monipuolista tallennetta.

Palvelun käyttö ei edellytä mitään asennuksia, vaan toimii nettiselaimessa kaikilla verkkoon liitettävillä laitteilla kuukausimaksulla. Palvelua hyödyntävät useat kunnat Kaarinasta Sodankylään, yksityiset hoivakodit ja kotipalveluita tarjoavat yritykset Suomessa.

Lisätiedot:

Sanna Vauranoja
www.ilopiste.fi
sanna@kuntotimpurit.fi

Lisätiedot:

Sanna Vauranoja
www.ilopiste.fi
sanna@kuntotimpurit.fi

Ammattilaisten ohjaamat liikuntaharjoitukset, kulttuuri ja luontoelämykset parantavat hyvinvointia ja toimintakykyä. Kuvaaja Laura Teittinen.
Tuolijumppaa, nojatuolimatkoja, ikääntyneille suunniteltuja elämyksiä tuolilla, seisten tai vuoteessa. Kuvaaja Laura Teittinen.

YritysVihti ry tukee innovatiivisten pienyritysten toimintaa.

Elämyksellistä kotimaanmatkailua uudella tavalla – tätä moottoripyörien harvinaisuutta ei ole aiemmin nähty vuokramarkkinoilla4.6.2021 08:02:00 EEST | Tiedote

Edessämme on jälleen kesä, jolloin kotimaanmatkailun suuri suosio jatkuu. Vihtiläinen Zuma Products Oy näki ajassa selkeän tilauksen elämyksellisyyttä toivoville matkailijoille, jotka arvostavat matkailussa laatua sekä vapautta kulkea omia polkujaan. Zuma Rent - vuokrauskonsepti toi alkuvuodesta markkinoille erityisvarustellun vuokramatkailuauton, joka otettiin vastaan suurella mielenkiinnolla. Nyt yritys laajentaa valikoimaansa uusiin matkailumuotoihin tuoden vuokralle moottoripyörien harvinaisuuden. Vuokraustoiminnasta vastaava Pasi Moilanen kertoo yrityksen havainneen asiakaskunnassa toiveen tavanomaisesta poikkeaville vaihtoehdoille – rahaa kun on jäänyt korona-aikana säästöön ja kaipuu elämyksiin on vastaavasti kasvanut.

Pienyrittäjien kehitysyhteisö YritysVihti ry on nyt BusinessRakentamo ja avaa palvelut Hangosta Utsjoelle4.5.2021 08:45:04 EEST | Tiedote

Pienyrittäjistä koostuva kehitysyhteisö YritysVihti ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Yhdistys on toimintansa aikana auttanut jo satoja pienyrittäjiä kymmenien asiantuntijoidensa voimin. Palveluihin on lukeutunut esimerkiksi neuvonta- ja tukipalveluja, kilpailukykyä vahvistavia koulutuksia sekä eri alojen osaajista koostuvien asiantuntijatiimien toteuttamia kehitysprojekteja. Digitaalisuuden myötä toiminta on laajentunut myös Vihdin ulkopuolelle mm. Lahteen, Turkuun, Kankaanpäähän ja Kokkolaan. Nyt yhdistys uudistuu voimakkaasti ja tarjoaa jatkossa palveluitaan valtakunnallisesti, avaten samalla ovensa asiantuntijoille ympäri Suomen. Yhdistyksen uusi nimi – BusinessRakentamo – kuvastaakin tahtotilaa olla koko Suomen ketterin ja laadukkain pienyritysten kehitysyhteisö.

Pienyrittäjien kehitysyhteisö laajenee paikallisesta valtakunnalliseksi – YritysVihti ry avaa verkostohaun eri alojen asiantuntijoille20.4.2021 10:48:32 EEST | Tiedote

YritysVihti ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta jo vuodesta 2018 – kymmenien asiantuntijoidensa johdolla. Yrittäjävetoisen yhdistyksen erityispiirteisiin on lukeutunut jäsenverkoston neuvonta- ja tukipalvelut, kilpailukyvyn terävöittämiseen tähtäävät koulutukset sekä monialaisten asiantuntijatiimien toteuttamat pienyritysten kehitysprojektit. Toimintaa on vähitellen laajennettu Vihdin kuntarajojen ulkopuolelle ja yhdistys ottaakin nyt selkeän askeleen valtakunnallisten toimijoiden joukkoon. Yhdistys uudistuu voimakkaasti ja sen uusi nimi julkistetaan 3.5.2021. Samalla yhdistys kasvattaa asiantuntijaverkostoaan ja haku uusille asiantuntijajäsenille onkin nyt käynnissä.

Vihtiläisyritykset yhteistyössä ravintoloiden tueksi – yrittäjien ruoka-apu vähävaraisille tuo helpotusta korona-aikaan7.4.2021 09:04:46 EEST | Tiedote

Korona-ajan haasteet lisäsivät yleistä solidaarisuutta ja yhteistyöhenkeä Vihdissä. Vihtiläinen majoitus- ja virkistyspalveluita tarjoava yrittäjä Annu Huotari (Hawkhill) tunsi erityistä huolta ravintolasulun vaikutuksista paikallisten ravintolayrittäjien toimintaan. Huotari halusi löytää keinon tukea ravintoloitsijoita ja ohjata samalla konkreettista ruoka-apua sitä eniten tarvitseville. Pohdinnasta syntyi idea hyvänmielentempauksesta, jossa paikalliset yritykset ostavat ruoka-annoksia vihtiläisistä ravintoloista ja ne jaetaan vähävaraisille paikkakuntalaisille. Huotari ryhtyi pikaisesti organisoimaan toimintamallia ja sai ruokajakelun yhteistyökumppaniksi ViaDia Länsi-Uusimaa ry:n. Kampanjan vastaanotto on ollut erittäin positiivinen. Mukaan on lähtenyt lukuisia vihtiläisiä yrityksiä ja paikallisia ravintolayrittäjiä on tuettu yhteensä yli 3450 euron summalla, jonka yrittäjät maksavat suoraan ravintoloihin. Tempauksella on saatu hankittua vähävaraisille satoja ilmaisia aterioita.

Kierrätystaxit tekevät ympäristö- ja kuljetusalan historiaa1.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Uusi ympäristötietoinen liiketoimintamalli on syntynyt! Kierrätystaxit tekevät historiaa yhdistämällä kuljetus-, kierrätys- ja logistiikka-alat, kun taksit alkavat kierrättämään muun muassa työmaiden jätemateriaalia. Sen lisäksi, että palvelun avulla pienennetään hiilijalanjälkeä ja autetaan kierrätysvelvoitteen kanssa tuskailevia tahoja, tuodaan taksiyrittäjille tarjolle aivan uudenlainen liiketoimintamahdollisuus!

ELY:n yritysten kehittämispalvelun haku auki – myötätuulta pk-yritysten kehittämiseen paikkariippumattomasti ja koosta riippumatta10.3.2021 07:20:46 EET | Tiedote

Yrittäjyydessä kohdataan toistuvasti haasteita, puhumattakaan koronan vaikutuksista toimintaympäristöön. Yrittäjän ei tarvitse kuitenkaan jäädä yksin – ELY-keskus tarjoaa pk-yrityksille Suomen johtavien asiantuntijoiden apua sekä räätälöityjä ja kustannustehokkaita palveluita. Vihtiläisen UltraLeanBusiness Oy Ltd:n toimitusjohtaja Antti Leijala on yksi ELY:n alkavan puitesopimuksen n. 700 konsultista. Leijala on nähnyt yli 100 kehitysprojektin myötä, kuinka tärkeää pienyrittäjille on saada ulkopuolista osaamista mm. innovaatioiden kaupallistamiseen, myynnin tehostamiseen, palveluiden kehittämiseen sekä uudistumiseen, kasvuun ja kansainvälistymiseen. Yrityksillä on nyt myös poikkeuksellinen valinnanvapaus – konsultointi ei ole digitalisaation myötä sidoksissa omaan maantieteelliseen alueeseen.