YritysVihti ry

Hoivavaje hurjassa kasvussa

Pian kokonaisen vuoden olemme joutuneet keskittymään koronaviruksen torjuntaan. Yli 70-vuotiaiden arkea on jouduttu rajoittamaan monin eri tavoin, hoivakotien asukkaista puhumattakaan. Kuntien asukkaista keskimäärin viidennes on eläkeiässä, yli 65-vuotiaita. Kunnat tavoittelevat ikäihmistensä osalta mahdollisimman pitkää asumista kotona, sillä tehostettu palveluasuminen on kallista: yksi kuukausi ympärivuorokautisessa hoidossa maksaa kunnalle vähintään 3 000 euroa. Kotona asuminen edellyttää riittävää toimintakykyä. Toimintakykyä taas tukevat päivittäinen aktiivisuus, liikunta ja sosiaaliset suhteet.

Ilopisteestä löytyy tekemistä jokaiseen päivään yksin tai yhdessä. Kuvaaja Laura Teittinen.

Harrastukset, sosiaaliset suhteet, osa arkiaskareista ja liikuntamahdollisuudet ovat rajoitettuina. Kun jokin tai nämä kaikki osa-alueet jäävät minimiin, toimintakyky on vaarassa alentua. Koronapandemian aikana ikääntyneiden toimintakyky, hyvinvointi ja elämänlaatu ovat vakavasti uhattuna. Arvioiden mukaan hoivavaje kasvaa toimintakyvyn laskiessa.

Mikäli nyt emme panosta yksituumaisesti ikääntyneiden toimintakyvyn ylläpitoon, palveluiden ja ympärivuorokautisen hoidon tarve kasvaa paljon ennakoitua enemmän. Se tarkoittaa, että pahimmillaan ympärivuorokautisen hoivan osuus palvelutarpeesta kasvaa useilla prosenteilla. Keskikokoisessa kunnassa prosentin lisäys tarkoittaa yli miljoonan lisälaskua vuodessa. Vaikutuksia elämänlaatuun on mahdotonta arvioida.

Toimintakykyä on mahdollista ylläpitää ja tukea turvallisesti digitaalisia palveluita hyödyntämällä.

Toimintakykyä tukevaa liikuntaa, kulttuurielämyksiä ja sosiaalisia suhteita voidaan digitaalisten palveluiden avulla tarjota ikääntyneille kotiin tai hoivakotiin vuoden jokaisena päivänä pandemiatilanteesta riippumatta.

Ilopiste.fi -elämyspalvelussa on tarjolla helppokäyttöisiä ammattilaisten ohjaamia liikuntaharjoituksia, kulttuurielämyksiä ja muistin ylläpitoa 24/7. Uutena ominaisuutena palveluun voidaan räätälöidä erilaisia ryhmiä, esimerkiksi omaishoitajille kahdensuuntaisella yhteydellä. Uuden ryhmätoiminnan lisäksi palvelussa on tarjolla yli 200 monipuolista tallennetta.

Palvelun käyttö ei edellytä mitään asennuksia, vaan toimii nettiselaimessa kaikilla verkkoon liitettävillä laitteilla kuukausimaksulla. Palvelua hyödyntävät useat kunnat Kaarinasta Sodankylään, yksityiset hoivakodit ja kotipalveluita tarjoavat yritykset Suomessa.

Lisätiedot:

Sanna Vauranoja
www.ilopiste.fi
sanna@kuntotimpurit.fi

Lisätiedot:

Sanna Vauranoja
www.ilopiste.fi
sanna@kuntotimpurit.fi

Ammattilaisten ohjaamat liikuntaharjoitukset, kulttuuri ja luontoelämykset parantavat hyvinvointia ja toimintakykyä. Kuvaaja Laura Teittinen.
Tuolijumppaa, nojatuolimatkoja, ikääntyneille suunniteltuja elämyksiä tuolilla, seisten tai vuoteessa. Kuvaaja Laura Teittinen.

YritysVihti ry
Juuritie 7

YritysVihti ry tukee innovatiivisten pienyritysten toimintaa.

Lue lisää julkaisijalta YritysVihti ry

Vihtiläisyritykset yhteistyössä ravintoloiden tueksi – yrittäjien ruoka-apu vähävaraisille tuo helpotusta korona-aikaan7.4.2021 09:04:46 EEST | Tiedote

Korona-ajan haasteet lisäsivät yleistä solidaarisuutta ja yhteistyöhenkeä Vihdissä. Vihtiläinen majoitus- ja virkistyspalveluita tarjoava yrittäjä Annu Huotari (Hawkhill) tunsi erityistä huolta ravintolasulun vaikutuksista paikallisten ravintolayrittäjien toimintaan. Huotari halusi löytää keinon tukea ravintoloitsijoita ja ohjata samalla konkreettista ruoka-apua sitä eniten tarvitseville. Pohdinnasta syntyi idea hyvänmielentempauksesta, jossa paikalliset yritykset ostavat ruoka-annoksia vihtiläisistä ravintoloista ja ne jaetaan vähävaraisille paikkakuntalaisille. Huotari ryhtyi pikaisesti organisoimaan toimintamallia ja sai ruokajakelun yhteistyökumppaniksi ViaDia Länsi-Uusimaa ry:n. Kampanjan vastaanotto on ollut erittäin positiivinen. Mukaan on lähtenyt lukuisia vihtiläisiä yrityksiä ja paikallisia ravintolayrittäjiä on tuettu yhteensä yli 3450 euron summalla, jonka yrittäjät maksavat suoraan ravintoloihin. Tempauksella on saatu hankittua vähävaraisille satoja ilmaisia aterioita.

Kierrätystaxit tekevät ympäristö- ja kuljetusalan historiaa1.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Uusi ympäristötietoinen liiketoimintamalli on syntynyt! Kierrätystaxit tekevät historiaa yhdistämällä kuljetus-, kierrätys- ja logistiikka-alat, kun taksit alkavat kierrättämään muun muassa työmaiden jätemateriaalia. Sen lisäksi, että palvelun avulla pienennetään hiilijalanjälkeä ja autetaan kierrätysvelvoitteen kanssa tuskailevia tahoja, tuodaan taksiyrittäjille tarjolle aivan uudenlainen liiketoimintamahdollisuus!

ELY:n yritysten kehittämispalvelun haku auki – myötätuulta pk-yritysten kehittämiseen paikkariippumattomasti ja koosta riippumatta10.3.2021 07:20:46 EET | Tiedote

Yrittäjyydessä kohdataan toistuvasti haasteita, puhumattakaan koronan vaikutuksista toimintaympäristöön. Yrittäjän ei tarvitse kuitenkaan jäädä yksin – ELY-keskus tarjoaa pk-yrityksille Suomen johtavien asiantuntijoiden apua sekä räätälöityjä ja kustannustehokkaita palveluita. Vihtiläisen UltraLeanBusiness Oy Ltd:n toimitusjohtaja Antti Leijala on yksi ELY:n alkavan puitesopimuksen n. 700 konsultista. Leijala on nähnyt yli 100 kehitysprojektin myötä, kuinka tärkeää pienyrittäjille on saada ulkopuolista osaamista mm. innovaatioiden kaupallistamiseen, myynnin tehostamiseen, palveluiden kehittämiseen sekä uudistumiseen, kasvuun ja kansainvälistymiseen. Yrityksillä on nyt myös poikkeuksellinen valinnanvapaus – konsultointi ei ole digitalisaation myötä sidoksissa omaan maantieteelliseen alueeseen.

Uusi suomalainen kuvapankki ratkaisee yritysten ja julkisen sektorin kuvitushaasteet – ammattilaistason valokuvia yksinoikeudella3.3.2021 08:01:00 EET | Tiedote

Tänä päivänä yrityksillä ja julkisilla tahoilla on jatkuva tarve kuvittaa viestintäänsä. Kuvituskuvien hankkiminen kuvapankeista on kuitenkin kimuranttia: kilpailijat voivat hyödyntää samoja kuvia, eikä tunnelmakaan aina viittaa kotimaiseen alkuperään. Foto Bakery Oy:n yrittäjä, valokuvaaja Sanna Nuutinen kuunteli tarkoin asiakkaidensa haasteita, saaden ajatuksen uudenlaisesta palvelukonseptista. Ideasta jalostui Foto Bakers – uniikkien valokuvien kotimainen kuvapankki – jonka kaikki kuvat myydään yksinoikeudella. Kehitystyössä mukana oli mm. Lean-myynnin asiantuntija Antti Leijala ja tukea hankkeelle antoivat Business Finland sekä ELY. Nyt palvelussa on edustettuna tasokas joukko ammattikuvaajia, ja kuvapankki on valjastettu palvelemaan yritysten, yhdistysten ja julkisen sektorin kuvitustarpeita – ympäri Suomen.

Kalevalan uusi tuleminen – perinteitä ja mytologiaa Nuuksion sydämessä16.2.2021 08:01:00 EET | Tiedote

Kansalliseepoksemme Kalevala elää uutta nousukauttaan. Sen nostamiseksi matkailualamme ja koko Suomen vetovoimatekijäksi tehdäänkin parhaillaan mittavaa yhteistyötä matkailuyrittäjien keskuudessa. Vihtiläinen yrittäjä Satu de Weerd näkee Kalevalassa arvokkaan palan suomalaista historiaa, jonka hän haluaa nyt välittää suurelle yleisölle Nuuksion Taika -perheyrityksen matkailu- ja tapahtumapalveluina. Yritys onkin luonut Nuuksion kansallispuiston maisemiin Kalevala-teemaisia ohjelmia ja tapahtumia, jossa osallistujat pääsevät osaksi kansallistaruamme niin puvustuksen, tarjoiluiden kuin ohjelmanumeroiden osalta.

Mitä ELY:n palveluilla on saatu aikaan – Mainostoimisto Riima valjasti avukseen Lean-myynnin ammattilaisen.15.2.2021 12:16:47 EET | Tiedote

Kuluneen vuoden aikana yrityksillä on ollut mahdollisuus hakea rahoitusta ja tukipalveluja oman toimintansa kehittämiseen. Yksi auttavan kätensä tarjonnut taho on ELY-keskuksen Yritysten kehittämispalvelut. Mainostoimisto Riima näki mahdollisuuden kehittää toimintansa ja haki ELY-rahoitusta yritykselleen ja aloittaa nyt 2021 vuotensa uudistunein ottein.