Höjningar av statsbidrag för grundläggande förbättring av enskilda vägar
Statsbidragets maximibelopp höjs enligt följande:
- vanliga grundläggande förbättringsobjekt för vägar 50 % → 70 %
- de viktigaste broobjekten 75 % → 85 %
- överraskande reparationsobjekt orsakade av naturförhållanden 75 % → 85 %
- färjfäste och bro som årligen demonteras 80 % → 85 %, minst 80%
- vinterväg 65 % → 70 %
Statsbidragets maximibelopp för bidrag för enskilda vägar höjdes i och med att den allmänna kostnadsnivån steg, berättar väghållningsexpert Jaakko Kärnä vid NTM-centralen i Nyland som behandlar bidragen för enskilda vägar.
”Höjningen av den allmänna kostnadsnivån är den viktigaste orsaken, den har också lett till att entreprenadpriserna har stigit. En annan orsak är att den egna andelen för väglaget tidigare var hälften av projektkostnaderna, vilket ofta ledde till att projektet inte genomfördes. Genom reformen vill man trygga skicket på enskilda vägar och skogsvägar”, konstaterar Kärnä.
Väglaget för en enskild väg beslutar vid sitt möte om ansökan om bidrag och lämnar in bidragsansökan till NTM-centralen. NTM-centralen önskar att man i första hand skickar in ansökningarna via e-tjänsten. Kärnä påminner om att det är bra att ge någon av väglagets medlemmar fullmakt att sköta den elektroniska ärendehanteringen vid väglagets möte så att hen kan representera väglaget i den elektroniska ärendehanteringen. Och om det är något oklart i ansökan lönar det sig att med låg tröskel ta kontakt med NTM-centralen.
”I bästa fall planerar vi projektåtgärder tillsammans med väglagen och hjälper dem som inte kan uträtta ärenden elektroniskt att skriva ut rätt blanketter. Man får självklart hjälp om man ber om det”, betonar Kärnä.
”Vi kontrollerar om ansökan behöver kompletteras och vi gör en terrängsyn samt ett beslut om bidrag”, berättar Kärnä om arbetets gång.
Vilka är de förbättringsprojekt som får bidrag?
Bidrag riktas i första hand till grundläggande förbättringsprojekt som är kritiska med tanke på trafiken, såsom brorenoveringar. Typiska bidragsobjekt kan dessutom vara exempelvis förbättring av vägarnas bärighet och torrläggning samt förnyande av trummor.
Statsbidrag beviljas i första hand för förbättring av enskilda vägar som räknas som byggande. Därför uppfyller inte normalt vägunderhåll såsom grusning, sladdning, slåtter eller plogning bidragsvillkoren. Vissa underhållsarbeten kan dock få bidrag som en del av ett mer omfattande förbättringsprojekt. Storleken på de förbättringsprojekt som får bidrag har ingen nedre gräns, men i praktiken får sällan projekt under 10 000 euro bidrag.
”I praktiken får mindre projekt mycket sällan bidrag, men man kan göra undantag om det är fråga om ett tydligt vägförbättringsprojekt och kostnaderna för åtgärden ligger nära gränsen på 10 000 euro. Det finns ingen övre gräns och de största broprojekten har varit cirka 700 000–800 000 euro”, säger Kärnä.
Bidragen för enskilda vägar riktas i synnerhet till broar och stora brotrummor där vägen kan bli oframkomlig till exempel på grund av översvämning.
”I allmänhet förbättras bärkraften på enskilda vägar genom att öka konstruktionsskikten och i samband med det vidtas andra underhållsåtgärder”, berättar Kärnä.
NTM-centralen i Nyland har i år mycket pengar till sitt förfogande för bidrag för enskilda vägar. Man kan söka om bidrag året om, med NTM-centralen önskar att ansökningarna lämnas in så tidigt som möjligt under våren så att beslutet kan fattas före sommarsemestrarna.
Nyckelord
Kontakter
NTM-centralen i Nyland, väghållningsexpert Jaakko Kärnä, specialiserad på enskilda vägar, tfn +358295036098, jaakko.karna@ely-keskus.fi
Bilder
Länkar
Om
Opastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki
0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
I Nyland ökar arbetslösheten mer än medelnivån i Finland24.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
I slutet av mars var antalet arbetslösa arbetssökande sammanlagt 94 984 i Nyland. Av dem var 86 587 utan anställning och 8 397 permitterade. Jämfört med året innan ökade antalet arbetslösa utan anställning med 8 067 personer (10,3 %) och antalet permitterade med 3 164 personer (60,5 %).
Uudenmaan työttömyys kasvaa Suomen keskitasoa voimakkaammin24.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Uudellamaalla oli maaliskuun lopussa yhteensä 94 984 työtöntä työnhakijaa, joista ilman työsuhdetta olevia oli 86 587 ja lomautettuja 8 397. Ilman työsuhdetta olevien määrä nousi 8 067 henkilöllä (10,3 %) ja lomautettujen määrä nousi 3 164 henkilöllä (60,5 %) vuoden takaiseen verrattuna.
Reparationsarbetet på bron över Borgbyjoki i Skuru i Raseborg medför ändringar i trafikarrangemangen på Åbovägen22.4.2024 11:14:00 EEST | Tiedote
Reparationsarbetet på bron över Borgbyjoki orsakar ändringar i trafikarrangemangen på Åbovägen (väg 111). Renoveringen av bron inleds i månadsskiftet april-maj och slutförs i juni.
Borgbyjoen sillan korjaustyö Raaseporin Pohjankurussa aiheuttaa muutoksia Turuntien liikennejärjestelyihin22.4.2024 11:14:00 EEST | Tiedote
Borgbyjoen sillan korjaustyöt aiheuttavat muutoksia Turuntien (tie 111) liikennejärjestelyihin. Sillan peruskorjaus alkaa huhti-toukokuun vaihteessa ja valmistuu kesäkuussa.
Kollektivtrafiken i Västra Nyland kommer till stor del att övergå till en modell som leds av NTM-centralen19.4.2024 08:45:00 EEST | Tiedote
I Högfors, Vichtis, Lojo, Ingå och Hangö som hör till området för NTM-centralen i Nyland övergår man den 3 juni 2024 till modellen för kollektivtrafik som leds av NTM-centralen. Detta omfattar största delen av den interna trafiken samt förbindelserna från Nummela och Ingå mot Helsingfors, men inte till exempel turer på avsnittet Björneborg – Helsingfors längs riksväg 2 eller turer på avsnittet Lojo–Helsingfors.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum