HOK-Elannon osuuskauppavaalit käyntiin

HOK-Elannon vaalit käynnistyivät tänä aamuna ja äänestää voi 6.4. asti. Vaaleissa on ehdolla 1237 henkilöä, joista 60-henkinen osuuskaupan edustajisto valitaan. – Toivottavasti saamme edustajiston, jonka kokoonpano vastaa mahdollisimman hyvin yli 630 000 omistajamme näkemyksiä, HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen toteaa.

Äänestysaineisto on postitettu äänioikeutetuille jäsenille kotiin. Tarkat äänestysohjeet annetaan äänestysaineistossa. Äänestää voi joko verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta käyttäen netissä (osuuskauppavaalit.fi/hok-elanto) tai postitse. Nettiäänestys sulkeutuu 6.4. klo 23.59. Postiäänen viimeinen postiinjättöpäivä on 6.4.2020.

Koronatilanteen vuoksi HOK-Elanto toivoo mahdollisimman monen äänestävän netissä. Ehdokkaita on pyydetty välttämään valtioneuvoston suositusten vastaisia vaalitilaisuuksia ja vaalikampanjointi on HOK-Elannon toimipaikoissa kielletty.

Vaalikoneesta apua ehdokkaan valintaan

Vaalikoneen ehdokasesittelyistä löytyy ehdokkaan nimen lisäksi arvo tai ammatti ja kotipaikkakunta. Lisäksi useimmat vaalikoneeseen vastanneet ovat liittäneet oman esittelytekstin ja kuvansa sekä mielipiteensä vaalikoneessa esitettyihin väittämiin. Vaalikone sijaitsee osoitteessa osuuskauppavaalit.fi/hok-elanto.

Äänestäneillä mahdollisuus voittaa vuoden ostokset

HOK-Elanto arpoo kaikkien äänestäneiden kesken kolmelle voittajalle vuoden ostokset à 12 000 euroa. Nettiäänestykseen kannustetaan lisäksi arpomalla verkossa äänestäneiden kesken 50 voittajalle 100 euron ravintolalahjakortit.

Tulos julkistetaan huhtikuussa

Vaalien tulos julkistetaan viimeistään kahden viikon kuluttua äänestysajan päättymisestä osoitteessa osuuskauppavaalit.fi/hok-elanto. Valittujen edustajien nimet julkistetaan Helsingin Sanomien ilmoituksessa sekä Yhteishyvä-lehdessä. Edellisten vaalien tapaan vaalisivuilla julkistetaan kaikkien ehdokkaiden saamat äänimäärät.
Vaalipalvelukokonaisuuden HOK-Elannolle tuottaa Edita Prima Oy. Vaaleja suunniteltaessa on kiinnitetty erityistä huomiota äänestäjän vaalisalaisuuden säilymiseen. Osuuskaupan jäsenten osoitetiedot on päivitetty automaattisesti väestörekisteristä, ellei henkilö ole kieltänyt osoitteensa luovuttamista. Tarvittaessa jäsen voi tarkistaa asiakasomistajarekisteriin merkityn osoitteensa Asiakasomistajapalvelusta, p. 010 76 60289 ja sähköposti hok-elanto.vaalit@sok.fi

Taustafaktaa:

HOK-Elannon edustajiston vaaleissa 26.3.-6.4.2020 valitaan Suomen laajimmin omistetun yrityksen ylin päättävä elin. Osuuskaupan 60-jäsenisen edustajiston toimikausi on neljä vuotta. Äänioikeutettuja vaaleissa ovat kaikki viimeistään 31.12.2019 liittyneet Helsingin Osuuskauppa Elannon jäsenet. Henkilöjäsenen tulee olla täyttänyt 15 vuotta viimeistään 31.12.2019. Myös henkilökuntaan kuuluvilla on oikeus äänestää, olla ehdokkaana ja osallistua arvontaan.

talousjohtaja Laura Oja, HOK-Elanto, laura.oja@sok.fi, puh 010 76 60300
S-vaalilautakunnan puheenjohtaja Timo Erikäinen, timo.erikainen@iki.fi, puh 040 5250424
viestintäpäällikkö Katri Karsi, HOK-Elanto, katri.karsi@sok.fi, p. 010 76 60591

Kaupintie 14, PL 53

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 320.