HOK-Elanto sulkee ravintolansa

HOK-Elannon kaikki 82 ravintolaa sulkevat ovensa toistaiseksi maanantaihin 23.3. mennessä. Ravintoloiden henkilökunta siirtyy varmistamaan alueen asukkaiden ruokahuoltoa lähes 200 marketkaupan toimipaikkaan.

”Osuuskaupan perustehtävänä on tarjota asiakasomistajilleen etuja ja palveluita. Tässä täysin poikkeuksellisessa tilanteessa katsoimme, että toteutamme tuota tehtävää parhaiten varmistamalla asiakkaiden perustarpeen eli kotitalouksien ruokahuollon”, HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen linjaa.

HOK-Elannon marketkaupan ketjut (Prismat, S-marketit, Alepat, Food Market Herkut ja ruoan verkkokaupan palvelut) pystyvät työllistämään ravintoloiden noin 800 työntekijää erilaisiin kaupan alan tehtäviin joustavilla työ- ja työaikajärjestelyillä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa.

Ruoan kysyntä on siirtynyt koronaepidemian myötä lähes täysin ravintoloista koteihin, mikä tuo painetta ruokakaupan kuormien purkamiseen, hyllyttämiseen ja asiakaspalveluun. Myös ruoan verkkokauppa kasvaa voimakkaasti.

”Lisääntyneeseen työpaineeseen tarvitaan lisää henkilökuntaa, jotta varmistamme tärkeässä roolissa olevan henkilökunnan jaksamisen. Hyvällä yhteistyöllä me kaikki HOK-Elannon työntekijät voitamme nämäkin haasteet”, Liimatainen jatkaa.

Kahviloiden ja ravintoloiden aukioloa on useissa Euroopan maissa rajoitettu tai kielletty.

”Kysyntä ravintoloissa alkoi hiipua muun muassa etätyön yleistyttyä jo viime viikolla. Ravintoloiden sulkeminen on myös valtioneuvoston suositusten ja valmiuslain käyttöönottoasetusten hengen mukaista, vaikkei vielä pakollista. Meidän henkilökuntamme lähtee esimerkillisellä asenteella auttamaan kaupan puolen työkavereita”, HOK-Elannon ravintolatoimialan johtaja Henriikka Puolanne toteaa.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen, p. 010 76 60700
toimialajohtaja Henriikka Puolanne, p. 010 76 60642
viestintäpäällikkö Katri Karsi, p. 010 76 60591

Kaupintie 14, PL 53

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 320.

Ruoan verkkotilaamisesta tuli pääkaupunkiseudulla tapa – S-marketit vahvistamaan kasvavaa ruoan verkkokauppaa15.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto jatkaa verkkokauppapalveluidensa vahvistamista. Syyskuun aikana myös kymmenen S-marketia aloittaa ruokatilausten kotiinkuljetukset Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Tuusulassa. Koronakevät moninkertaisti ruoan verkkokauppatilaukset pääkaupunkiseudulla. Kysyntäpiikki tasoittui, mutta ruoan nettitilaaminen jäi tavaksi.

S-marketin marketpäällikkö paljastaa: tässä ovat kaupoissa eniten hävikkiä aiheuttavat ruuat – näin jokainen voi vaikuttaa hävikin syntymiseen omalla kauppareissullaan3.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

Pääkaupunkiseudulla toimivan HOK-Elannon ruokakaupoissa ja ravintoloissa ruokahävikkiä on vähennetty merkittävästi jo vuosien ajan, ja kehitystyö hävikin minimoimiseksi jatkuu edelleen. Marketin ja ravintolan uraauurtavaan yhteistyöhön perustuvan Happy Farmer -ravintolaperheen kaltaiset uudet avaukset tuovat tarjolle yhä tehokkaampia tapoja hävikinvastaiseen työhön, jossa myös asiakkaat voivat tehdä osansa.