HOK-Elanto sulkee ravintolansa

HOK-Elannon kaikki 82 ravintolaa sulkevat ovensa toistaiseksi maanantaihin 23.3. mennessä. Ravintoloiden henkilökunta siirtyy varmistamaan alueen asukkaiden ruokahuoltoa lähes 200 marketkaupan toimipaikkaan.

”Osuuskaupan perustehtävänä on tarjota asiakasomistajilleen etuja ja palveluita. Tässä täysin poikkeuksellisessa tilanteessa katsoimme, että toteutamme tuota tehtävää parhaiten varmistamalla asiakkaiden perustarpeen eli kotitalouksien ruokahuollon”, HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen linjaa.

HOK-Elannon marketkaupan ketjut (Prismat, S-marketit, Alepat, Food Market Herkut ja ruoan verkkokaupan palvelut) pystyvät työllistämään ravintoloiden noin 800 työntekijää erilaisiin kaupan alan tehtäviin joustavilla työ- ja työaikajärjestelyillä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa.

Ruoan kysyntä on siirtynyt koronaepidemian myötä lähes täysin ravintoloista koteihin, mikä tuo painetta ruokakaupan kuormien purkamiseen, hyllyttämiseen ja asiakaspalveluun. Myös ruoan verkkokauppa kasvaa voimakkaasti.

”Lisääntyneeseen työpaineeseen tarvitaan lisää henkilökuntaa, jotta varmistamme tärkeässä roolissa olevan henkilökunnan jaksamisen. Hyvällä yhteistyöllä me kaikki HOK-Elannon työntekijät voitamme nämäkin haasteet”, Liimatainen jatkaa.

Kahviloiden ja ravintoloiden aukioloa on useissa Euroopan maissa rajoitettu tai kielletty.

”Kysyntä ravintoloissa alkoi hiipua muun muassa etätyön yleistyttyä jo viime viikolla. Ravintoloiden sulkeminen on myös valtioneuvoston suositusten ja valmiuslain käyttöönottoasetusten hengen mukaista, vaikkei vielä pakollista. Meidän henkilökuntamme lähtee esimerkillisellä asenteella auttamaan kaupan puolen työkavereita”, HOK-Elannon ravintolatoimialan johtaja Henriikka Puolanne toteaa.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen, p. 010 76 60700
toimialajohtaja Henriikka Puolanne, p. 010 76 60642
viestintäpäällikkö Katri Karsi, p. 010 76 60591

Kaupintie 14, PL 53

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 320.

DOKUMENTTI ”294” ON KIITOS KORONAKRIISIN ETULINJAN TYÖNTEKIJÖILLE26.5.2020 09:08:02 EESTTiedote

294 on Dome Karukosken ohjaama lyhytdokumentti suomalaisen ruokakaupan henkilökunnasta koronakriisin aikaan keväällä 2020. Dokumentin on tilannut HOK-Elanto kunnianosoituksena ja kiitoksena kaikille niille etulinjassa työskenteleville ammattilaisille, jotka pitävät arkemme pyörimässä kaupoissa, terveydenhuollossa ym. Dokumentin nimi 294 tulee tutkimuksesta*), jonka mukaan myymälän kassa on Suomen 294. arvostetuin ammatti.

Pääkaupunkiseudun Prismat laajentavat aukioloaikojaan ja Alepa lisää 24h-myymälöiden määrää27.4.2020 09:30:00 EESTTiedote

Korona-aika on saanut asiakkaat hyödyntämään entistä enemmän kauppojen hiljaisempia aamu- ja ilta-aikoja ostosten tekemiseen. Pääkaupunkiseudun Prismat laajentavat aukioloaikojaan tunnilla aamusta ja illasta. Myös yhä useampi Alepa-ketjun myymälä palvelee ympäri vuorokauden. Pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto haluaa tarjota joustavampia vaihtoehtoja asioinnille.