Hotell Royal Vasa blir ett energigivande upplevelsehotell

”Vi håller på att göra nya Original Sokos Hotel Royal Vasa till det mest upplevelserika hotellkomplexet på västkusten, enligt principerna för hållbar utveckling”, säger Max Hellqvist, som tog över som hotelldirektör i början av året.
”Jordvärme, eget solkraftverk, energiåtervinning från avloppsvatten och många innovationer som främjar energieffektivitet går i linje med Nordens energihuvudstad Vasas målsättningar”, säger Hellqvist. ”För oss är det en självklarhet att använda förnybar energi.”
Vid hotellrenoveringen görs satsningar inte enbart på energieffektivitet, utan även på visuellt tilltalande allmänna utrymmen, gästernas välbefinnande och energigivande hotellrum. Hotellets mest eleganta lokaler kommer att vara bastuavdelningen på översta våningen med utsikt över Vasa och den ljusa, 15 meter höga Atrium-lobbyn.
Inredning i djärva färger utlovas
”Utgångspunkten för vår planering är hotellets identitet, som i sin tur utgår från soliga, lyckliga och energiska Vasa stads identitet. Vi tar med färg, glädje, energi och rörelse till nya Royal”, utlovar Aino Brandt, inredningsarkitekt och partner på Designbyrå KOKO3.
Vid inredningen av hotellrummen används olika djärva färger i solens spektrum, till exempel klargult och blått. Brandt berättar att hon har utgått från den finländska modernismen och eftersträvat ett lite liknande slutresultat som när Alvar Aalto skapade Pemar sanatorium: en ljus, färggrann, okonstlad och välgörande stämning.
De serieteckningsliknande mönstren på inredningstextilierna, allt från cyklar till vindkraftverk, hämtar också inspiration från energistadens kärna. Möbelklädseln görs med inredningstyger designade enkom för detta hotell av det inhemska väveriet Annala.
”Den soliga stämningen börjar i hotellets höga atriumliknande lobby med takfönster där ljuset strömmar in. Lobbyn bjuder gästerna på ett storslaget första möte med nya hotell Royal”, säger Brandt.
Renoveringen genomförs stegvis
Renoveringsarbetena görs stegvis och en del av hotellet är öppen under hela renoveringen. Tornbyggnaden på hotellet färdigställs i februari 2024, varefter renoveringen av Central-byggnaden inleds. Hela komplexet blir klart 2025.
Tornbyggnaden kommer att ha 139 hotellrum, tre restauranger, en eventvåning och en modern bastuavdelning med pool på hotellets 11:e våning. I Tornet finns det Standard-rum, två sviter, junior sviter, stora familjerum och rum med bastu. När renoveringen blir klar 2025 har hotellet totalt över 260 rum.
Renoveringen görs av
Projektet beställt av Handelslaget KPO
Huvud- och arkitektprojektering: Oy Polyplan Ab, Vasa
Konstruktionsprojektering: Contria Ab, Vasa
Inredningsplanering, hotellokalerna: KOKO3, Helsingfors
Inredningsdesign, bastuavdelningen: Oy Polyplan Ab, Vasa
Huvudentreprenör under den första fasen: WestGroup, projektet i Vasa
Entreprenör, våningarna 3-10: Vasa Byggnadsreparation Ab
VVS-entreprenad: Tammi Kiinteistötekniikka Oy, Vasa
El- och AV-projektering: Sweco Finland Oy
Elentreprenad: ARE
Solkraftsentreprenad: Solnet Finland Oy
Mer information:
Max Hellqvist, hotelldirektör, Original Sokos Hotel Royal Vasa, tfn 040 529 3686, max.hellqvist@sok.fi
Riku Asukas, branschdirektör, Handelslaget KPO, tfn 050 388 3488, riku.asukas@sok.fi
Original Sokos Hotel Royal Vasa är ett soligt och energigivande hotell i hjärtat av Vasa. Hotellet genomgår en totalrenovering åren 2023–2025.
Utgångspunkten för hotellrenoveringen är att skapa ett av landets mest energieffektiva hotell i Nordens energihuvudstad, vilket möjliggörs bland annat genom jordvärme, egen solkraft och innovativa tekniska lösningar från lokala företag.
När renoveringen blir klar 2025 har hotellet över 260 rum, fyra restauranger, en eventvåning och en bastuavdelning på översta våningen med en takpool och utsikt över Vasa. En del av hotellet är öppen under hela renoveringen.
https://www.sokoshotels.fi/sv/vasa/original-sokos-hotel-royal-vaasa
Nyckelord
Kontakter
Max Hellqvist, hotelldirektör, Original Sokos Hotel Royal Vasa, tfn 040 529 3686, max.hellqvist@sok.fi
Bilder


Om
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Följ SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Mitkä tuotteet käyvät kaupaksi tänä jouluna – Sokoksen asiantuntijat nimeävät hittilahjat11.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Sokoksen kauneuden, pukeutumisen ja kodin asiantuntijat jakavat näkemyksensä siitä, mitä tuotteita suomalaiset käärivät paketteihin tänä jouluna. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa suloisia miniatyyrituoksuja, laadukkaita neuleita ja näppäriä matkakorurasioita.
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
