SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Hotellien ja ravintoloiden palautuminen vahvisti S-ryhmän liiketulosta – päivittäistavarakaupan markkinaosuus kasvoi, liiketulos laski

Jaa
S-ryhmän liiketulos parani vuonna 2022 koronan kurittamasta edellisvuodesta 16 prosenttia ja oli 325 miljoonaa euroa. Hyvän kehityksen taustalla oli matkailu- ja ravitsemiskaupan ripeä palautuminen rajoitusten sävyttämästä ajasta. Päivittäistavarakaupassa pidettiin kiinni osuuskaupan hintalupauksesta, ja sen liiketulos jäi edellisvuoden tasosta, vaikka asiakasmäärät, myynti ja markkinaosuus kasvoivat selvästi. Asiakasomistajille maksettiin lähes puoli miljardia euroa bonuksina ja muina rahallisina etuina.
Kuva: SOK
Kuva: SOK

Alueosuuskauppojen ja SOK-yhtymän yhteenlaskettu vuoden 2022 liiketulos (FAS) oli 325 miljoonaa euroa, jossa parannusta edelliseen vuoteen oli 45 miljoonaa euroa. S-ryhmän veroton vähittäismyynti kasvoi 9,2 prosenttia ja oli 13,5 miljardia euroa. Asiakasomistajille maksettiin rahallisia etuja yhteensä 484 miljoonaa euroa.

– Takanamme on haastava vuosi, joka on edellyttänyt poikkeuksellista vastuunkantoa. Vaikea taloustilanne korosti osuuskaupan perustehtävää. Emme maksimoineet tulostamme, vaan tehostimme omaa toimintaamme, jotta väistämättömät hinnannousut jäisivät kohtuullisiksi kuluttajille. Bonuksia ja muita rahallisia etuja maksoimme asiakkaillemme ennätysmäärän, lähes puoli miljardia euroa. Lisäksi kotimaiseen ruokaketjuun välittyi vuonna 2022 kauttamme yli puoli miljardia euroa lisää rahaa sen jälkeen, kun helmi-maaliskuussa avasimme uudet hintaneuvottelut, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.

Kysynnän nopea elpyminen vauhditti palautumista korona-ajasta

Venäjän hyökkäyssodan ja sitä seuranneiden energiakriisin ja poikkeuksellisen nopeasti nousseen inflaation ohella vuoden toinen merkittävä vedenjakaja oli koronarajoitusten päättyminen. Palveluiden kysyntä palautui keväällä nopeasti. Huimimman harppauksen tekivät hotellit ja ravintolat, joiden myynti kasvoi edellisvuodesta yli 47 prosenttia. Hotellit pinnistivät koko vuoden osalta plussalle, mutta ravintoloiden liiketulos jäi vielä tappiolliseksi tammi–helmikuun tiukkojen koronarajoitusten vuoksi. Loppuvuosi osoitti kuitenkin verkostoaan ja palveluitaan läpi pandemia-ajan kehittäneen S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan olevan vahvassa iskussa.

Samansuuntaista kehitys oli tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa, kun asiakkaat palasivat kaupunkikeskustoihin ja kivijalkamyymälöihin. Liiketoiminta-alueen liiketulos kehittyi positiivisesti ja myynti kasvoi kaikkiaan lähes kuusi prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Sokoksen muotikauppa kävi vuonna 2022 reippaasti markkinaa paremmin, ja pitkän pandemia-ajan jälkeen asiakkaita kiinnostivat paljon myös kosmetiikka- ja hiustuotteet.

Asiointi vilkastui keväällä myös ABC-asemilla liikkumisen lisääntyessä. Sekä autopesupalvelut että ABC-lataus-verkosto laajenivat entistä useamman asiakkaan ulottuville. Koko vuoden liikennemäärät jäivät kuitenkin hybridityön vakiintumisen ja polttonestehintojen nousun myötä alle koronaa edeltävän tason, mikä hidasti osaltaan ABC-ravintoloiden palautumistahtia. ABC-ketju kasvatti sekä markkinaosuuttaan että myyntiään vuonna 2022. Kaikkiaan myynti kasvoi reilut 28 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna, ja ketjun liiketulos parani edellisvuodesta.

S-Pankki-konserni teki historiansa parhaan tuloksen. Liikevoitto oli 44,7 miljoonaa euroa, kun se oli 24,8 miljoonaa euroa vuonna 2021. S-Etukortti Visa -korteilla tehtyjen korttiostosten lukumäärä kasvoi tuntuvasti ja oli 20 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin.

Päivittäistavarakauppa, ruoan verkkokauppa ja foodservice-tukkukauppa kasvoivat markkinaa paremmin

Marketkauppa kasvatti myyntiään 4,3 prosenttia edellisvuodesta. Sen liiketulos ei kuitenkaan yltänyt vuoden 2021 tasolle. Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan, Prisman käyttötavarakaupan sekä rautakaupan. Käyttötavarakaupassa myynti tasaantui odotetusti pandemia-ajan päättyessä ja palveluiden sekä erikoiskauppojen kysynnän elpyessä. Loppuvuotta kohti kysyntää vaimensi kiihtynyt inflaatio, joka heijastui kuluttajien ostokäyttäytymiseen.

S-ryhmän ruokakauppojen myynti kasvoi vuonna 2022 joka kuukausi muuta Suomen päivittäistavaramarkkinaa paremmin. Hintalupauksesta pidettiin tiukasti kiinni, ja päivittäistavarakaupassa liiketulos jäikin edellisvuoden tasosta huolimatta asiakasmäärien ja myynnin selvästä kasvusta. Ruoan verkkokaupassa S-ryhmä palasi selkeäksi markkinajohtajaksi. Myös foodservice-tukkukaupassa Meira Nova pärjäsi selvästi muuta markkinaa paremmin 27 prosentin myynnin kasvulla.

– Haastavaan vuoteen on mahtunut myös useita onnistumisia kaikilla liiketoiminta-alueillamme. Verkostoon ja palveluihin panostaminen on kannattanut. Tulokset näkyvät korkeassa asiakastyytyväisyydessä ja kasvavissa asiakasmäärissä. Päivittäistavarakaupassa ennakoimme markkinaosuutemme kasvaneen noin prosenttiyksikön. Peruslupauksemme edullisesta hintatasosta ja onnistuneet ketjujen konseptiuudistukset tekevät meistä vetovoimaisia, Krook tiivistää.

Yli puoli miljardia euroa investointeja kotimaahan

S-ryhmän investoinnit olivat vuonna 2022 yhteensä 556 miljoonaa euroa. Investoinnit kohdistuivat etenkin palveluverkostoon, verkkokauppaan ja digitaalisuuteen. Isoihin toimipaikkainvestointeihin lukeutuivat muun muassa uudistukset Sale-ketjussa ja Prismoissa sekä kolme uutta Prismaa. Vuonna 2022 avattiin lisäksi yhteensä 12 uutta tai uudistettua hotellia ja kymmeniä ravintoloita. 50- ja 70-vuotista taivaltaan juhlineet Prisma ja Sokos avasivat uudistetut verkkokaupat.

ABC-latauksen verkosto yli kolminkertaistui vuoden aikana, ja se kasvoi Suomen suurimmaksi teholatausverkostoksi. Aurinkopaneeleita S-ryhmällä oli vuoden lopussa jo 110 000, ja syksyllä julkistettiin S-ryhmän uusin tuulipuistohanke Eurajoen Luvialla.

– Olemme vakaa ja pitkäjänteinen toimija myös epävakaassa ajassa. Ensi kesänä työllistämme jopa 17 000 nuorta kesätöihin. Vaikka tulevaisuuteen sisältyy epävarmuustekijöitä, kuten huoli talouden kehityskulusta ja kuluttajien ostovoimasta, uskomme palveluidemme kilpailukykyyn, Hannu Krook painottaa.

Keskeiset luvut 1–12/2022

Alueosuuskaupat + SOK-yhtymä 1–12/2022:

  • Veroton vähittäismyynti oli 13 465 miljoonaa euroa (ed. v. 12 330 milj. €).
  • Liiketulos (FAS) oli 325 miljoonaa euroa (280 milj. €).
  • Investoinnit olivat 556 miljoonaa euroa (784 milj. €).
  • Osuuskauppojen jäsenmäärä oli vuoden lopussa 2 512 159 (2 471 637).
  • Osuuskaupat maksoivat jäsenilleen Bonusta yhteensä 414 miljoonaa euroa (379 milj. €).
  • Rahaa asiakasomistajille maksettiin keskimäärin 193 euroa vuodessa, kun mukaan lasketaan Bonuksen lisäksi maksutapaetu, ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko.
  • Henkilöstömäärä oli vuoden lopussa 40 875 (39 861). Määrä on laskettu aktiivisten työsuhteiden mukaan.
  • Toimipaikkojen kokonaislukumäärä oli vuoden lopussa 1 984 (1 909).

SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt) 1–12/2022:

  • Liikevaihto (IFRS) oli 8 434 miljoonaa euroa (ed. v. 7 797 milj. €).
  • Liiketulos (IFRS) oli 25 miljoonaa euroa (20 milj. €).
  • Investoinnit olivat 81 miljoonaa euroa (127 milj. €).
  • Henkilöstömäärä oli vuoden lopussa 5 686 henkilöä (6 038). Määrä on laskettu aktiivisten työsuhteiden mukaan.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–12/2022 

Vertailtavuuden vuoksi mukana on myös koronakriisiä edeltävän vuoden 2019 muutosprosentit.

Liiketoiminta-alue Myynti (milj. €) Muutos 1–12/2021 (%) Muutos 1–12/2019 (%)
Marketkauppa*  9 698,8  +4,3  +15,6
Liikennekauppa**  2 281,6 +28,2   +32,8
Matkailu- ja ravitsemiskauppa*  727,6  +47,4  -13,7
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa  259,0  +5,9  -10,8
Muut  497,5  -3,7  +1,5
S-ryhmä yhteensä 13 464,5 +9,2 +14,8

Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan, Prisman käyttötavarakaupan sekä rautakaupan.
*Lukuun sisältyy myynnit Virossa ja Venäjällä. Liiketoiminta Venäjällä on päättynyt. Pietarin Prismojen ja hotellien liiketoiminnot myytiin kesäkuussa 2022.
**Liiketoiminta-alueen aiempi nimi oli Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa.

SOK-yhtymän tilinpäätöstiedote 1–12/2022 julkaistaan S-ryhmä.fi:ssä 13.2.2023. S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus sekä SOK-yhtymän tilinpäätös 2022 liitetietoineen julkaistaan maaliskuussa 2023.

Yhteyshenkilöt

Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi

Kuvat

Kuva: SOK
Kuva: SOK
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kuljetusrobotti on moderni maitokärry – S-ryhmän ruoan verkkokaupan robokuljetus laajenee yli 100 myymälään vuoden loppuun mennessä14.5.2024 08:20:28 EEST | Tiedote

Päästöttömät robokuljetukset ovat vakiinnuttaneet asemansa ensimmäisen toimintavuotensa aikana ja valloittavat tulevaisuudessa uusia alueita. Itsenäisesti kulkevat ja sähköllä toimivat Starship Technologiesin robotit ovat tähän mennessä kuljettaneet Suomessa yli 150 000 tilausta. Tyypillinen tilaaja on lapsiperhe, jolle robotti kuljettaa maitoa, banaaneja ja jauhelihaa.

Prisma julkaisee täysin uuden ulkoilubrändin - mukana muun muassa kuksa, värikkäitä kuorivaatteita ja risukeitin13.5.2024 08:50:00 EEST | Tiedote

Prisman omien tuotemerkkien valikoima täydentyy 13. toukokuuta, kun hypermarketketju ja Suomen suosituin muotikauppa lanseeraa oman ulkoiluun ja retkeilyyn keskittyvän Luode12-ulkoilubrändin. Kaikissa Prisma-myymälöissä ja Prisma.fi-verkkokaupassa myyntiin tulevan Luode12-tuoteperheen ensimmäiseen mallistoon sisältyy muun muassa teknisiä vaatteita, retkeilyvarusteita sekä tämän kesän pakko-ostos: punkeilta suojaavat sukat.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye