HPV-rokote on tutkitusti turvallinen ja tarpeellinen syöpien estämisessä

Sosiaalisessa mediassa marraskuun lopulla levinnyt video HVP- eli papilloomavirusrokotteen haitoista esittää väärää ja jopa vaarallista tietoa. Tutkimustieto ei tue väitteitä HPV-rokotteen yhteydestä vakaviin sivuoireisiin.

HPV-rokote saatiin osaksi Suomen kansallista rokotusohjelmaa yli 15 vuoden huolellisen tutkimuksen jälkeen. Rokotteen saavat maksutta kaikki 10–12-vuotiaat eli 5.–6. luokilla olevat koululaiset. Tyttöjen rokotukset aloitettiin vuonna 2013 ja poikien 2020.

Kansainvälisten tutkimusten mukaan rokote estää HPV-infektion ja sitä kautta kohdunkaulan syövän sekä sen esiasteiden kehittymisen. Poikien rokottamisella voidaan ehkäistä peniksen, peräaukon sekä nielurisan ja muiden pään ja kaulan alueen syöpien kehittymistä. HPV-rokote on nykyisin kymmenien maiden rokoteohjelmissa. Tähän mennessä rokotteen on saanut jo 300 miljoonaa nuorta.

”Jotta rokote hyväksytään kansalliseen rokoteohjelmaan, sen tehosta ja turvallisuudesta täytyy olla todella hyvä ja vakuuttava tieteellinen näyttö. Uusia rokotteita verrataan aina jo käytössä oleviin muihin rokotteisiin”, HUSin Ruoholahden naistentautien poliklinikan ja kolposkopiayksikön osastonylilääkäri Pekka Nieminen kertoo.

Sosiaalisessa mediassa on esitetty väärää tietoa siitä, että HPV-rokote lisäisi kohdunkaulan syöpien esiintyvyyttä ja että erilaiset tapahtumat kuten keskenmeno, autoimmuunitaudin puhkeaminen tai jopa kuolema johtuisivat HPV-rokotteesta. Tutkimuksissa HPV-rokotteen on osoitettu vähentävän erittäin merkittävästi kohdunkaulan syövän esiintyvyyttä väestössä ja hävittävän syövän esiasteet lähes kokonaan.

”Lisäksi on luotettavasti osoitettu, etteivät HPV-rokotteet lisää riskiä autoimmuunitauteihin, raskauskomplikaatioihin tai POTS- ja ME/CFS-oireyhtymiin. Euroopan Lääkevirasto EMA on todennut, ettei syy-seurausyhteyttä näiden tapausten ja HPV-rokotteen kesken pystytä osoittamaan.”

Useissa esimerkkitapauksissa oireiden on väitetty johtuvan rokotteesta, sillä tapahtumilla on saattanut olla ajallinen yhteys.

”Tutkimustiedon mukaan samanlaisia tapahtumia ja oireita esiintyy yhtäläisesti sekä rokotetuilla että rokottamattomilla nuorilla. Ei voida siis mitenkään sanoa, että syy olisi HPV-rokotteessa. Kehotan kaikkia suhtautumaan sosiaalisessa mediassa leviävään tietoon kriittisesti”, HUSin Hyvinkään sairaalan naistentautien ja synnytysten ylilääkäri Maija Jakobsson toteaa.

HPV-rokote estää kohdunkaulansyövän ja sen esiasteiden kehittymistä

Kohdunkaulan syöpä ja monet muut syövät voivat syntyä HPV-infektion seurauksena. Papilloomavirus aiheuttaa tutkimusten mukaan 8 % kaikista naisten ja 1–2 % miesten syöpäsairauksista. HPV-infektioiden määrä väestössä on moninkertaistunut viime vuosikymmeninä.

Nuoret infektoituvat usein hyvin nopeasti seksielämän alettua ja monet iän myötä useampaan kertaan. HPV-rokotteen tarkoituksena on estää infektion aiheuttamien syöpien ja niiden esiasteiden kehittymistä.

Suomalaisista naisista viisi tuhannesta sairastuu elämänsä aikana kohdunkaulan syöpään. Syöpä on yleisin 35–40-vuotiailla naisilla. Kohdunkaulan syövän esiasteen saa noin 10 % naisista. Esiasteita hoidetaan Suomessa vuosittain noin 3000. Esiasteiden hoito saattaa lisätä riskiä ennenaikaiseen synnytykseen seuraavissa raskauksissa. Ennenaikainen synnytys on suuri riski vastasyntyneen terveydelle.

1960-luvulla Suomessa aloitetuilla naisten kohdunkaulan syövän seulonnoilla on Suomessa saatu vähennettyä kohdunkaulan syöpiä jopa tuhannesta nykyiseen 160 tapaukseen vuodessa.

Osastonylilääkäri, dosentti Pekka Nieminen
HUS Naistentaudit ja synnytykset, Kolposkopiayksikkö
pekka.nieminen@hus.fi

Ylilääkäri, dosentti Maija Jakobsson
HUS Hyvinkään sairaala
maija.jakobsson@hus.fi

Tidsbokningen på nätet för coronavaccinationerna har öppnats för invånarna i Nyland26.1.2021 08:11:36 EETTiedote

Tidsbokningstjänsten för coronavirusvaccinationer har öppnats på adressen coronavaccinbokning.fi. Tjänsten är gemensam för kommunerna i Nyland. Tidsbokningen fungerar enligt självbetjäningsprincipen. Vaccinationstid kan förutom via nätet också bokas per telefon. Tidsbokningstjänsten produceras av HUS. Nylands tidsbokningstjänst för coronavaccinationer består av infosidan coronavaccinbokning.fi som beskriver tjänsten och hänvisar de invånare och hälso- och sjukvårdspersonal som står i tur att vaccineras till en stark identifiering, efter att de godkänt användarvillkoren. Man loggar in i tjänsten med sina bankkoder eller ett mobilcertifikat. En screening- och förhandsinformationsblankett fylls sedan i för att säkerställa att personen tillhör den grupp som vid ifrågavarande tidpunkt vaccineras. Därefter går man till den egentliga tidsbokningen. I samma tidsbokningstjänst bokar kommunernas hälso- och sjukvårdspersonal en tid för kundens räkning via exempelvis telefontjänsten. Inledningsvis

Koronarokotusten nettiajanvaraus on avattu Uudenmaan asukkaille26.1.2021 08:11:24 EETTiedote

Uudenmaan kuntien yhteinen itsepalveluperiaatteella toimiva koronarokotusten ajanvaraus on avattu osoitteessa koronarokotusaika.fi. Nettiajanvarauksen lisäksi rokotusajan voi varata kunnista puhelimitse. Ajanvarauspalvelun on tuottanut HUS. Uudenmaan koronarokotusajanvarauspalvelu koostuu koronarokotusaika.fi -infosivustosta, jossa kerrotaan palvelusta ja ohjataan rokotusvuorossa olevat asukkaat ja sote-ammattilaiset käyttöehtojen hyväksymisen jälkeen vahvaan tunnistautumiseen. Palvelun tunnistaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tämän jälkeen täytetään seulonta- ja esitietolomake, jolla varmistetaan, että henkilö kuuluu kyseisellä hetkellä rokotettavien ryhmään. Tämän jälkeen siirrytään varsinaiseen ajanvarauksen. Samassa ajanvarauspalvelussa kuntien sote-ammattilaiset varaavat ajan asiakkaan puolesta esimerkiksi puhelinpalvelussa. Alkuvaiheessa voi varata ajan ensimmäisen rokoteannoksen antamiseen. Ajanvaraus toisen rokoteannoksen antamiseen varataan ensimmäisen rokotu

Vastoin MOT-ohjelman näkemystä, HUSissa pidetään vastuullisena ja laillisena tehtyä korkean ja nopean kapasiteetin koronatestauksen suorahankintaa25.1.2021 15:44:27 EETTiedote

Suorahankinnat ovat hankintalain mukaisia, jos ne ovat välttämättömiä ja kiireellisiä. HUSissa koronavirusepidemian torjumiseksi tehdyt hankinnat ovat Suomen koronatestausstrategian mukaisia kiireellisiä toimenpiteitä yleisvaarallisen tartuntataudin torjumiseksi. Ihmettelemme YLEn asennetta kriittiseksi muuttuneessa epidemiatilanteessa.