HSL alkaa julkaista arvioita liikenteen täyttöasteesta – metrossa maanantain suurin kuormitus 22 %

Alamme julkaista tuoreita arvioita HSL:n joukkoliikenteen välineiden täyttöasteista. Taustalla on uusi tartuntatautilaki, jonka perusteella liikennevälineiden matkustajamääriä voidaan rajata 50 prosenttiin maksimikapasiteetista. Jo nyt HSL:n matkustajamäärät ovat lähes kaikilla vuoroilla selvästi tätä tasoa alempana.

Matkustajamäärän rajoitus ei ole vielä voimassa Helsingin seudun joukkoliikenteessä, mutta kerromme heti lisätietoja, jos liikenne- ja viestintävirasto Traficom velvoittaa rajoittamaan matkustajamääriä HSL-alueella.

Rajoituksia ennakoidaksemme alamme julkaista arkipäivisin tuoreimmat arviot HSL:n liikenteen täyttöasteesta. Saamme arviot kahden päivän viiveellä – tänään siis julkistamme maanantain 22. maaliskuuta lukuja. Toistaiseksi saamme lukuja metroliikenteestä, ja pyrimme mahdollisuuksien mukaan täydentämään mukaan myös muun liikenteen täyttöasteita.

Maskia käyttää tuoreimpien havaintojemme perusteella keskimäärin 90 prosenttia matkustajista.

Metron kuormitus maanantaina 22.3.

Suurin havaittu kuormitus yhdellä vuorolla: 152 matkustajaa (22 prosenttia maksimikapasiteetista). Havainto tehtiin Helsingin keskustasta Itä-Helsingin suuntaan kello 15–16. HSL:n seurantojen mukaan terävin ruuhkahuippu on korona-aikana siirtynyt aamuruuhkasta iltaruuhkaan sekä metro- että junaliikenteessä.

Kuormitus keskimäärin: 74 matkustajaa (11 prosenttia maksimikapasiteetista).

Tuoreimmat tiedot liikenteen täyttöasteesta on koottu tälle sivulle

Marko Vihervuori
ryhmäpäällikkö, liikennetutkimukset

HSL ja Traficom kutsuvat koko Suomen Kävelykilometrikisaan15.4.2021 11:33:16 EEST | Tiedote

HSL sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kutsuvat kaikki suomalaiset kävelemään. Valtakunnallinen Kävelykilometrikisa käydään 1.5.–31.10. Kisa on kaikille avoin ja osallistua voi yksin tai porukalla. Joukkueilmoittautuminen avataan 15.4. Tänä vuonna yhteistyötä tehdään myös valtakunnallisen Kävelykipinä-tempauksen kanssa, jonka suojelijaksi on lupautunut Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.4.202113.4.2021 14:46:38 EEST | Tiedote

Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2022 Hallitus päätti ehdottaa HSL:n jäsenkunnille ja Uudenmaan ELY-keskukselle rakennettavia joukkoliikenteen pienkohteita, joita varten ne varaavat määrärahoja vuodelle 2022. Mukana on muun muassa runkobussilinjojen infran parannuksia ja sähköbussien latausasemia. Linkki kokousasiaan Asiakkaiden suositteluhalukkuus joukkoliikenteessä maaliskuussa 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi asiakkaiden suositteluhalukkuuskyselyn, eli NPS-kyselyn, tulokset maaliskuulta 2021. HSL:n NPS-luku oli 24, mikä vastaa hyvää tulosta. Vastaajista 45 prosenttia suosittelisi HSL:n palveluita – suosittelijoiden osuus on HSL:n mittaushistorian korkein. NPS-luku nousi joulukuun 2020 tuloksesta, jolloin luku oli 20. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki kokousasiaan

HSL:n hallitus: Joukkoliikenne tarvitsee pikaisia valtion tukitoimia30.3.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

HSL:n taloudelliset näkymät ovat heikentyneet entisestään alkuvuodesta. Matkustajamäärät ovat pudonneet lähes 60 prosenttia normaalista, ja Traficomin rajoitukset pitävät osaltaan matkustajamäärät edelleen tavallista alemmalla tasolla. Tämän takia koko vuoden lipputulot jäävät 150-160 miljoonaa vuoden 2019 lipputuloista. Välttämättömän liikkumisen turvaamiseksi HSL:n liikennöintikustannukset ja palvelutaso ovat kuitenkin lähes samalla tasolla kuin vuonna 2019. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee valtion tukea.