HSL-alueen asukkaiden tyytyväisyys joukkoliikenteeseen pysyi vuoden 2020 BEST-tutkimuksessa korkealla tasolla

HSL-alueen asukkaat olivat viime vuoden BEST-tutkimuksen mukaan varsin mieltyneitä joukkoliikenteeseensä, sillä 76 prosenttia vastaajista kertoi olevansa siihen tyytyväinen. Tulos oli samalla tasolla kuin vuonna 2019 ja se toi HSL-alueelle Euroopan kaupunkialueiden välisessä vertailussa tällä kertaa kolmannen sijan.
Edelle nousivat tutkimuksessa ensimmäistä kertaa mukana olleet kotimaiset kilpakumppanit Turku ja Tampere, joista kummassakin tyytyväisyysprosentti oli yli 80.
Vastaajat arvioivat kymmentä joukkoliikenteen laatutekijää. HSL-alue menestyi lähes kaikilla mittareilla muita BEST-kaupunkeja paremmin. Tutkimuksessa käytettiin ensimmäistä kertaa NPS-kysymystä suositteluhalukkuuden mittaamiseen. HSL-alueen NPS-luku oli selvästi muita osallistujakaupunkeja korkeammalla.
HSL-alueen asukkaat olivat muiden kaupunkien vastaajia tyytyväisempiä myös joukkoliikenteen luotettavuuteen, matkustusmukavuuteen sekä tiedonsaantiin liikenteestä.
Koronapandemia ilmeisesti näkyi joidenkin yksittäisten kysymysten tuloksissa. Vastaajien tyytyväisyys laski vuoteen 2019 verrattuna muun muassa joukkoliikennevälineiden siisteyteen. HSL-alueen asukkaiden turvallisuudentunne joukkoliikenteessä oli samalla tasolla kuin BEST-kaupungeissa keskimäärin, mutta turvallisuudentunne oli kuitenkin alemmalla tasolla kuin vuonna 2019.
Vuoden 2020 tutkimukseen vastasi HSL-alueella noin 2 100 henkeä ja mukana oli vastaajia kaikista HSL:n jäsenkunnista. Tutkimusta tehtiin koko vuoden ajan tammikuusta joulukuuhun. Mukana olivat myös Bergen, Geneve, Kööpenhamina, Oslo, Rotterdam-Haag, Tampere, Trondheim, Tukholma ja Turku.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liikennetutkija Erika Rintamäenpää, HSL, puh. 040 681 3025
Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 7672 208
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Sarjalipun käyttäjille toivottu muutos10.11.2025 12:49:38 EET | Tiedote
HSL-sovelluksen sarjalippua on uudistettu, ja nyt useamman samaan aikaan voimassa olevan 10 tai 20 kertalipun sarjalipun ostaminen on mahdollista. Aiemmin oli mahdollista ostaa vain yksi kerrallaan voimassa oleva sarjalippu. Muutoin lippu toimii tuttuun tapaan, uudistuksen jälkeenkin sarjalipuista voi aktivoida yhden kertalipun kerrallaan.
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin muutoksia 10.11. alkaen30.10.2025 13:01:00 EET | Tiedote
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin tulee muutoksia maanantaina 10.11. Aikataulumuutoksilla varaudutaan Mäkelänkadun remonttiin, joka vaikuttaa bussiliikenteen sujuvuuteen. Bussipysäkkien sijainnit muuttuvat työmaan edetessä,
Vuoden 2026 HSL:n lippujen hinnat30.10.2025 11:29:56 EET | Tiedote
HSL:n hallitus päätti tiistaina 28.10. korottaa HSL:n lippujen hintoja ensi vuodelle keskimäärin 3,1 prosenttia. Hallitus valtuutti samalla toimitusjohtajan päättämään tarkat hinnat. Hinnat on nyt vahvistettu.
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut toimivat jälleen normaalisti29.10.2025 23:23:11 EET | Tiedote
Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi myös HSL:n digitaalisissa palveluissa oli häiriöitä keskiviikkoiltana. Häiriöt HSL:n palveluissa olivat ohi noin klo 23.
Häiriöt HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-verkkosivuilla jatkuvat edelleen Microsoftin laajan tietoliikennehäiriön vuoksi29.10.2025 22:11:35 EET | Tiedote
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut eivät toimi normaalisti Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi. HSL-sovelluksessa ja Lippukaupassa esiintyy ongelmia lippujen ostamisessa. Myös Reittioppaassa esiintyy häiriöitä. Häiriöt HSL:n digitaalisissa palveluissa havaittiin keskiviikkona 29.10. hieman klo 18 jälkeen, ja ne jatkuvat vielä noin kymmeneltä illalla. Häiriön kestosta ei ole toistaiseksi aika-arviota.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

