HSL-alueen asukkaiden tyytyväisyys joukkoliikenteeseen pysyi vuoden 2020 BEST-tutkimuksessa korkealla tasolla

Valtaosa HSL-alueen asukkaista oli vuoden 2020 BEST-tutkimuksessa tyytyväisiä joukkoliikenteen palveluihin. Sijoitus Euroopan kaupunkialueiden välisessä vertailussa oli kolmas.

HSL-alueen asukkaat olivat viime vuoden BEST-tutkimuksen mukaan varsin mieltyneitä joukkoliikenteeseensä, sillä 76 prosenttia vastaajista kertoi olevansa siihen tyytyväinen. Tulos oli samalla tasolla kuin vuonna 2019 ja se toi HSL-alueelle Euroopan kaupunkialueiden välisessä vertailussa tällä kertaa kolmannen sijan.

Edelle nousivat tutkimuksessa ensimmäistä kertaa mukana olleet kotimaiset kilpakumppanit Turku ja Tampere, joista kummassakin tyytyväisyysprosentti oli yli 80.

Vastaajat arvioivat kymmentä joukkoliikenteen laatutekijää. HSL-alue menestyi lähes kaikilla mittareilla muita BEST-kaupunkeja paremmin. Tutkimuksessa käytettiin ensimmäistä kertaa NPS-kysymystä suositteluhalukkuuden mittaamiseen. HSL-alueen NPS-luku oli selvästi muita osallistujakaupunkeja korkeammalla.

HSL-alueen asukkaat olivat muiden kaupunkien vastaajia tyytyväisempiä myös joukkoliikenteen luotettavuuteen, matkustusmukavuuteen sekä tiedonsaantiin liikenteestä.

Koronapandemia ilmeisesti näkyi joidenkin yksittäisten kysymysten tuloksissa. Vastaajien tyytyväisyys laski vuoteen 2019 verrattuna muun muassa joukkoliikennevälineiden siisteyteen. HSL-alueen asukkaiden turvallisuudentunne joukkoliikenteessä oli samalla tasolla kuin BEST-kaupungeissa keskimäärin, mutta turvallisuudentunne oli kuitenkin alemmalla tasolla kuin vuonna 2019.

Vuoden 2020 tutkimukseen vastasi HSL-alueella noin 2 100 henkeä ja mukana oli vastaajia kaikista HSL:n jäsenkunnista. Tutkimusta tehtiin koko vuoden ajan tammikuusta joulukuuhun. Mukana olivat myös Bergen, Geneve, Kööpenhamina, Oslo, Rotterdam-Haag, Tampere, Trondheim, Tukholma ja Turku.

Liikennetutkija Erika Rintamäenpää, HSL, puh. 040 681 3025

Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 7672 208

HSL ja Traficom kutsuvat koko Suomen Kävelykilometrikisaan15.4.2021 11:33:16 EEST | Tiedote

HSL sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kutsuvat kaikki suomalaiset kävelemään. Valtakunnallinen Kävelykilometrikisa käydään 1.5.–31.10. Kisa on kaikille avoin ja osallistua voi yksin tai porukalla. Joukkueilmoittautuminen avataan 15.4. Tänä vuonna yhteistyötä tehdään myös valtakunnallisen Kävelykipinä-tempauksen kanssa, jonka suojelijaksi on lupautunut Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.4.202113.4.2021 14:46:38 EEST | Tiedote

Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2022 Hallitus päätti ehdottaa HSL:n jäsenkunnille ja Uudenmaan ELY-keskukselle rakennettavia joukkoliikenteen pienkohteita, joita varten ne varaavat määrärahoja vuodelle 2022. Mukana on muun muassa runkobussilinjojen infran parannuksia ja sähköbussien latausasemia. Linkki kokousasiaan Asiakkaiden suositteluhalukkuus joukkoliikenteessä maaliskuussa 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi asiakkaiden suositteluhalukkuuskyselyn, eli NPS-kyselyn, tulokset maaliskuulta 2021. HSL:n NPS-luku oli 24, mikä vastaa hyvää tulosta. Vastaajista 45 prosenttia suosittelisi HSL:n palveluita – suosittelijoiden osuus on HSL:n mittaushistorian korkein. NPS-luku nousi joulukuun 2020 tuloksesta, jolloin luku oli 20. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki kokousasiaan

HSL:n hallitus: Joukkoliikenne tarvitsee pikaisia valtion tukitoimia30.3.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

HSL:n taloudelliset näkymät ovat heikentyneet entisestään alkuvuodesta. Matkustajamäärät ovat pudonneet lähes 60 prosenttia normaalista, ja Traficomin rajoitukset pitävät osaltaan matkustajamäärät edelleen tavallista alemmalla tasolla. Tämän takia koko vuoden lipputulot jäävät 150-160 miljoonaa vuoden 2019 lipputuloista. Välttämättömän liikkumisen turvaamiseksi HSL:n liikennöintikustannukset ja palvelutaso ovat kuitenkin lähes samalla tasolla kuin vuonna 2019. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee valtion tukea.