HSL Helsingin seudun liikenne

HSL arvioi yhdessä asiakkaiden kanssa erilaisia malleja lippujen hinnoitteluun

Jaa
HSL on aloittanut laajan hankkeen, jossa uudistamme matkalippujen maksamista ja käyttämistä. Jatkossa lippu tallentuu käyttäjätilille, ja matkustamiseen voi käyttää niin HSL-sovellusta, HSL-korttia kuin maksukorttiakin. Osana kehityshanketta HSL tutkii erilaisia malleja lippujen hinnoitteluun. Arvioimme, onko nykyinen vyöhykemalli edelleen paras mahdollinen tapa määritellä lippujen hinnat, olisiko mallia hyvä kehittää vai pitäisikö HSL:n siirtyä kokonaan uudenlaiseen hinnoitteluun.

”Olemme tarkastelleet erilaisten hinnoittelumallien vaikutusta lippujen hintoihin, joukkoliikenteen käyttöön ja jäsenkuntien maksuosuuksiin. Malleista on kerätty palautetta asiakkailta ja sidosryhmiltä. Tavoitteena on lisätä joukkoliikenteen ja muiden kestävien kulkutapojen käyttöä, parantaa asiakaskokemusta ja turvata riittävät lipputulot”, osastonjohtaja Mari Flink kertoo.

Nykyiseen vyöhykemalliin ollaan monin tavoin tyytyväisiä. HSL:n tekemien kyselyiden ja selvitysten perusteella se on hyvä ja selkeä tapa hinnoitella lippuja. Malliin suhtaudutaan kuitenkin eri tavalla eri puolilla seutua. A- ja B-vyöhykkeellä asuvat ovat tyytyväisimpiä ja C-vyöhykkeellä asuvat kriittisimpiä. Lipun hinta ohjaa tyytyväisyyttä, ja vyöhykeraja aiheuttaa tyytymättömyyttä rajan ”väärälle puolelle” jäävissä. Jatkotyössä HSL selvittää, olisiko vyöhykkeiden välisiä hintasuhteita tarpeen hienosäätää, ottaa käyttöön uudenlaisia lippuja tai jopa muuttaa vyöhykkeiden määrää.

Kaikkein yksinkertaisimpana vaihtoehtona tutkitaan myös mahdollisuutta tasahinnoitteluun, jossa koko HSL-alue olisi yhtä vyöhykettä. Nykyisellä hinnoittelulla 30 vuorokauden kausilipun hinta olisi tasatariffissa vain noin 8 prosenttia nykyistä AB-lippua kalliimpi, koska AB- ja BC-lippujen ostajat tekevät yksinään 80 % kaikista HSL-alueen ostoista.

ABCD-vyöhykemallin, sen variaatioiden ja tasahinnoittelun lisäksi on selvitetty myös omavyöhykemallin ja kilometripohjaisen hinnoittelun sopivuutta HSL-alueelle. Nämä molemmat mallit on kuitenkin jätetty pois jatkotarkastelusta.

  • Omavyöhykemallissa asiakas ostaisi lipun itse määrittämälleen alueelle, jolla hän yleensä liikkuu. Mallissa olisi rajaton määrä erilaisia vyöhykkeitä, mikä madaltaisi vyöhykkeiden välisiä hintaportaita ja ratkaisisi näin yhden nykyisessä vyöhykemallissa ongelmaksi koetun piirteen. Malli osoittautui kuitenkin asiakastestauksissa liian monimutkaiseksi eikä se tuonut toivottua helppoutta lipun ostoon. Se olisi myös teknisesti erittäin monimukainen ja raskas toteuttaa.
  • Kilometripohjaisessa mallissa lipun hinta määräytyisi matkan pituuden mukaan, ja lippu veloitettaisiin matkan päätyttyä. Malli on uusi ja monella tapaa lupaava ja saattaisi tukea joukkoliikenteen tehokasta järjestämistä. Kyselyissä moni asiakas piti mallia oikeudenmukaisena. Toisaalta jokainen matka maksaisi erikseen, ja se voisi vähentää joukkoliikenteen käyttöä erityisesti nykyiseen kausilippuun tottuneilla. Kilometripohjainen hinnoittelu siinä mittakaavassa, joka olisi HSL:lle sopiva, ei ole vielä yleistynyt maailmalla, joten ratkaisun vaatimat teknologiat ovat vielä kehitysvaiheessa.

Lippujen hinnoittelumallin lisäksi HSL selvittää mahdollisuuksia ottaa käyttöön uudenlaisia lippuja. Esimerkiksi erilaiset hintakatot tai ilta-, viikonloppu- ja ryhmäliput voisivat olla vastaus muuttuneisiin liikkumistarpeisiin. Hintakatto tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että kun on ostanut tietyn määrän kertalippuja, lippu muuttuu kuluvan päivän vuorokausilipuksi tai kuluvan kuukauden kausilipuksi.

Yhdessä asiakkaiden kanssa eteenpäin

Uutta palvelua suunnitellaan asiakkaiden tarpeita ja toiveita kuunnellen. HSL jatkaa nykyisen vyöhykemallin ja sen variaatioiden sekä tasahinnoittelun suunnittelua ja kehittämistä yhdessä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Nyt marraskuussa HSL tekee asiakashaastatteluja. Tammikuussa avautuu hinnoittelumallien ja lippujen laaja kommentointi HSL:n verkkosivuilla. Kaikilla HSL-alueen asukkailla on tuolloin mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaisia lippuja ja joukkoliikenteen hinnoittelua toteutamme tulevaisuudessa. Kerromme työn etenemisestä Lipputilihankkeen verkkosivuilla hsl.fi/lipputilihanke.

Keväällä 2022 tehdään päätösesitys valittavasta hinnoittelumallista. Esitys lähetetään lausuntokierrokselle HSL:n jäsenkuntiin yhdessä toiminta- ja taloussuunnitelman kanssa. Päätös käyttöön otettavasta mallista tehdään syksyllä 2022. Tavoitteena on löytää mahdollisimman helppo ja tasapuolinen malli, joka kannustaa joukkoliikenteen käyttöön koko HSL-alueella.

Palvelumallien kehittämisen rinnalla HSL rakentaa myös teknistä lipputilitaustaa ja uudistaa lukijalaitteet. Lipun voi tulevaisuudessa ostaa HSL-sovelluksesta, hsl.fi-verkkosivulta, maksukortin lähimaksulla kortinlukijalta tai palvelu- ja myyntipisteistä. Uusi käyttäjätiliin perustuva malli helpottaa ja sujuvoittaa lipun ostamista. Moni asiakaspalvelutilanne, joka nyt edellyttää palvelupisteessä käymistä, on jatkossa mahdollista hoitaa digitaalisesti omalta käyttäjätililtä.

“Digitaalisten kanavien rinnalla säilyvät kuitenkin myös fyysiset palvelupisteet ja mahdollisuus ostaa lippuja käteisellä. On tärkeää, että kaikki asiakasryhmät pystyvät käyttämään joukkoliikennettä esteettömästi jatkossakin”, Flink sanoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Mari Flink
osastonjohtaja
puh. 040 715 0440

Kuvat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye