HSL esittää lippujen hintoihin alennuksia, jotka kannustavat pienentämään hiilijalanjälkeä

HSL esittää, että joukkoliikenteen lippujen hintoja alennetaan vuoden 2020 alussa. Esitetyt hinnanalennukset kohdistuvat pisimpiin, kolmen ja neljän vyöhykkeen matkoihin, eli esityksen mukaan ABC-, BCD-, CD- ja ABCD-lippujen hintoja laskettaisiin. Hinnanalennus koskisi sekä kerta- että kausilippuja. Esityksen mukaan AB-, BC- ja D-lippujen hinnat pysyvät ennallaan.

”Haluamme kannustaa erityisesti pitkää matkaa tekeviä käyttämään joukkoliikennettä, sillä siirtyminen autoilusta joukkoliikenteeseen kolmen ja neljän vyöhykkeen matkoilla edistää päästöjen vähennystavoitteita ja liikennejärjestelmän sujuvuutta parhaiten”, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

AB- tai BC-lippujen hintoja ei esitetä laskettavaksi, sillä niiden matkustusalue on erittäin laaja ja joukkoliikenteen palvelutarjonta erinomainen lipun hintaan verrattuna. AB- ja BC-kertaliput ovat voimassa pitkään ja niillä voi vaihtaa liikennevälineestä toiseen 80 minuutin ajan. Vaihdolla ehtii monissa tilanteissa tehdä meno-ja paluumatkan yhdellä ja samalla lipulla.

”Esitetyistä hinnan alennuksista hyötyvät erityisesti C-ja D-vyöhykkeellä asuvat mutta myös monet A- ja B-vyöhykkeiden asukkaat. Esimerkiksi helsinkiläiset ostavat 27 % ABC-lipuista ja ovat kolmanneksi suurin ostajaryhmä ABCD-lipuissa keravalaisten ja kirkkonummelalaisten jälkeen”, osastonjohtaja Mari Flink toteaa.

HSL voi esittää alennuksia lipun hintoihin, koska lipputuloja on kertynyt budjetoitua enemmän. Lipunmyynti ja matkustajamäärät ovat kasvaneet uusilla vyöhykkeillä ennakoitua paremmin. Hintojen alentaminen pienentäisi HSL:n lipputuloja arviolta 6,9 miljoonalla eurolla vuonna 2020. Esitetty alennus on 2,4 prosenttia laskettuna kaikista hinnoista. Arvioitu lipputulokertymä ensi vuodelle olisi 391,3 miljoonaa euroa eli lähes 14 miljoonaa suurempi kuin toiminta- ja taloussuunnitelmassa ennakoitu.

Näin hinnat muuttuvat esityksen mukaan vuoden 2020 alussa

Kertaliput Hinta 2019  Hinta 2020
AB, BC ja D * 2,80 2,80
ABC 4,60 4,10
BCD 5,40 4,10
CD 4,20 3,20
ABCD 6,40 5,70
Kausiliput 30 vrk  Hinta 2019 Hinta 2020
AB, BC ja D * 59,70 59,70
ABC 107,50  96,70
BCD 115,80  96,70
CD 98,00 77,60
ABCD 156,40 139,70

* AB-, BC- ja D-lippujen hintoihin ei tule muutoksia.

HSL:n hallitus päättää lippujen hinnoista kokouksessaan tiistaina 29.10.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.11.201926.11.2019 15:41:14 EETTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kalusto- ja varikkohankinnan valmistelu Halliitus päätti käynnistää uusien lähijunien hankintaa valmistelevat toimet yhdessä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kanssa. Hallitus myös valtuutti toimitusjohtajan käynnistämään tarvittavan selvitykset muun muassa junien ominaisuuksiin ja lukumäärään sekä varikkoratkaisuihin liittyen. Junien hankinnan käynnistämistä ja varikkoratkaisua koskevat hankepäätösesitykset tuodaan hallituksen käsiteltäväksi vuoden 2020 loppuun mennessä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Bussiliikenteen tarjouskilpailun 49/2019 ratkaisu Hallitus päätti valita kilpailukohteiden 260 ja 261 voittajaksi Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n. Yhtiö alkaa liikennöidä linjoja 562 ja 587 elokuusta 2020 alkaen, linjoja 75, 77 ja 79N elokuusta 2021 alkaen (kohde 260) sekä linjaa 55 vuoden 2021 alusta (kohde 261). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Liikennöinnin yksinoikeuden myöntäminen tarjousk