HSL esittää lippujen hintoihin alennuksia, jotka kannustavat pienentämään hiilijalanjälkeä

HSL esittää, että joukkoliikenteen lippujen hintoja alennetaan vuoden 2020 alussa. Esitetyt hinnanalennukset kohdistuvat pisimpiin, kolmen ja neljän vyöhykkeen matkoihin, eli esityksen mukaan ABC-, BCD-, CD- ja ABCD-lippujen hintoja laskettaisiin. Hinnanalennus koskisi sekä kerta- että kausilippuja. Esityksen mukaan AB-, BC- ja D-lippujen hinnat pysyvät ennallaan.

”Haluamme kannustaa erityisesti pitkää matkaa tekeviä käyttämään joukkoliikennettä, sillä siirtyminen autoilusta joukkoliikenteeseen kolmen ja neljän vyöhykkeen matkoilla edistää päästöjen vähennystavoitteita ja liikennejärjestelmän sujuvuutta parhaiten”, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

AB- tai BC-lippujen hintoja ei esitetä laskettavaksi, sillä niiden matkustusalue on erittäin laaja ja joukkoliikenteen palvelutarjonta erinomainen lipun hintaan verrattuna. AB- ja BC-kertaliput ovat voimassa pitkään ja niillä voi vaihtaa liikennevälineestä toiseen 80 minuutin ajan. Vaihdolla ehtii monissa tilanteissa tehdä meno-ja paluumatkan yhdellä ja samalla lipulla.

”Esitetyistä hinnan alennuksista hyötyvät erityisesti C-ja D-vyöhykkeellä asuvat mutta myös monet A- ja B-vyöhykkeiden asukkaat. Esimerkiksi helsinkiläiset ostavat 27 % ABC-lipuista ja ovat kolmanneksi suurin ostajaryhmä ABCD-lipuissa keravalaisten ja kirkkonummelalaisten jälkeen”, osastonjohtaja Mari Flink toteaa.

HSL voi esittää alennuksia lipun hintoihin, koska lipputuloja on kertynyt budjetoitua enemmän. Lipunmyynti ja matkustajamäärät ovat kasvaneet uusilla vyöhykkeillä ennakoitua paremmin. Hintojen alentaminen pienentäisi HSL:n lipputuloja arviolta 6,9 miljoonalla eurolla vuonna 2020. Esitetty alennus on 2,4 prosenttia laskettuna kaikista hinnoista. Arvioitu lipputulokertymä ensi vuodelle olisi 391,3 miljoonaa euroa eli lähes 14 miljoonaa suurempi kuin toiminta- ja taloussuunnitelmassa ennakoitu.

Näin hinnat muuttuvat esityksen mukaan vuoden 2020 alussa

Kertaliput Hinta 2019  Hinta 2020
AB, BC ja D * 2,80 2,80
ABC 4,60 4,10
BCD 5,40 4,10
CD 4,20 3,20
ABCD 6,40 5,70
Kausiliput 30 vrk  Hinta 2019 Hinta 2020
AB, BC ja D * 59,70 59,70
ABC 107,50  96,70
BCD 115,80  96,70
CD 98,00 77,60
ABCD 156,40 139,70

* AB-, BC- ja D-lippujen hintoihin ei tule muutoksia.

HSL:n hallitus päättää lippujen hinnoista kokouksessaan tiistaina 29.10.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.