HSL esittää lippujen hintoihin alennuksia, jotka kannustavat pienentämään hiilijalanjälkeä

HSL esittää, että joukkoliikenteen lippujen hintoja alennetaan vuoden 2020 alussa. Esitetyt hinnanalennukset kohdistuvat pisimpiin, kolmen ja neljän vyöhykkeen matkoihin, eli esityksen mukaan ABC-, BCD-, CD- ja ABCD-lippujen hintoja laskettaisiin. Hinnanalennus koskisi sekä kerta- että kausilippuja. Esityksen mukaan AB-, BC- ja D-lippujen hinnat pysyvät ennallaan.

”Haluamme kannustaa erityisesti pitkää matkaa tekeviä käyttämään joukkoliikennettä, sillä siirtyminen autoilusta joukkoliikenteeseen kolmen ja neljän vyöhykkeen matkoilla edistää päästöjen vähennystavoitteita ja liikennejärjestelmän sujuvuutta parhaiten”, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

AB- tai BC-lippujen hintoja ei esitetä laskettavaksi, sillä niiden matkustusalue on erittäin laaja ja joukkoliikenteen palvelutarjonta erinomainen lipun hintaan verrattuna. AB- ja BC-kertaliput ovat voimassa pitkään ja niillä voi vaihtaa liikennevälineestä toiseen 80 minuutin ajan. Vaihdolla ehtii monissa tilanteissa tehdä meno-ja paluumatkan yhdellä ja samalla lipulla.

”Esitetyistä hinnan alennuksista hyötyvät erityisesti C-ja D-vyöhykkeellä asuvat mutta myös monet A- ja B-vyöhykkeiden asukkaat. Esimerkiksi helsinkiläiset ostavat 27 % ABC-lipuista ja ovat kolmanneksi suurin ostajaryhmä ABCD-lipuissa keravalaisten ja kirkkonummelalaisten jälkeen”, osastonjohtaja Mari Flink toteaa.

HSL voi esittää alennuksia lipun hintoihin, koska lipputuloja on kertynyt budjetoitua enemmän. Lipunmyynti ja matkustajamäärät ovat kasvaneet uusilla vyöhykkeillä ennakoitua paremmin. Hintojen alentaminen pienentäisi HSL:n lipputuloja arviolta 6,9 miljoonalla eurolla vuonna 2020. Esitetty alennus on 2,4 prosenttia laskettuna kaikista hinnoista. Arvioitu lipputulokertymä ensi vuodelle olisi 391,3 miljoonaa euroa eli lähes 14 miljoonaa suurempi kuin toiminta- ja taloussuunnitelmassa ennakoitu.

Näin hinnat muuttuvat esityksen mukaan vuoden 2020 alussa

Kertaliput Hinta 2019  Hinta 2020
AB, BC ja D * 2,80 2,80
ABC 4,60 4,10
BCD 5,40 4,10
CD 4,20 3,20
ABCD 6,40 5,70
Kausiliput 30 vrk  Hinta 2019 Hinta 2020
AB, BC ja D * 59,70 59,70
ABC 107,50  96,70
BCD 115,80  96,70
CD 98,00 77,60
ABCD 156,40 139,70

* AB-, BC- ja D-lippujen hintoihin ei tule muutoksia.

HSL:n hallitus päättää lippujen hinnoista kokouksessaan tiistaina 29.10.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja

Vyöhykeuudistus toi lisää matkustajia ja kasvatti lipunmyyntiä17.12.2019 12:45:17 EETTiedote

Huhtikuun lopun vyöhykeuudistus on tuonut lisää matkustajia joukkoliikenteeseen ja kasvattanut lipunmyyntiä. Matkustajamäärät ovat kasvaneet koko vuoden ajan, mutta nousu on ollut selvästi voimakkaampaa vyöhykeuudistuksen jälkeen. Ennen uusia vyöhykkeitä kasvua oli 1,9 prosenttia, kun uudistuksen jälkeen touko–lokakuussa matkustajia oli 3,4 prosenttia enemmän kuin vuoden 2018 touko–lokakuussa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 17.12.201917.12.2019 12:20:07 EETTiedote

HSL-tuloskortin hyväksyminen vuodelle 2020 Hallitus hyväksyi HSL-tuloskortin vuodelle 2020 siten, että tuloskortin painoarvo on 60 prosenttia tulospalkkiosta. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen tarjouskilpailun 50/2020 järjestäminen Hallitus päätti järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun, joka sisältää Itä-Helsingissä ja Itä-Vantaalla liikennöitäviä linjoja. Tarjouskilpailu käynnistyy tammikuun 2020 puolivälissä, ja liikennöintisopimukset alkavat elokuussa 2021. Kilpailutus koostuu yhdestä kohteesta, joka on kooltaan poikkeuksellisen suuri. Kohteen sopimuskausi on seitsemän vuotta, ja jatko-optio voi olla enintään kolme vuotta. Kohteeseen vaadittavasta kalustosta noin 43 prosenttia on sähköbusseja. Uutta runkolinjaa 570 on tarkoitus liikennöidä kokonaisuudessaan sähköllä toimivilla nivelbusseilla. Liikennöintisopimukseen sisältyy myös velvoite vuokrata sopimuskauden ajaksi Itä-Vantaalle rakennettava Ojangon bussivarikko Vantaan kaupungin omistamalta Kiinteistö Oy Kehäsuoralta. Link