HSL, HKL ja Ihmisoikeusliitto kampanjoivat näkyvästi syrjintää vastaan

Kahden viikon ajan pääkaupunkiseudun katukuvassa ja liikennevälineissä näkyvä Stop! Päätepysäkki syrjinnälle -kampanja rohkaisee joukkoliikenteen käyttäjiä puuttumaan häirintään ja antamaan tukensa häirinnän ja syrjinnän kohteeksi joutuneille kanssamatkustajille. Tuen osoittaminen on yksinkertaista: pienikin ele usein riittää. Kun yksi osoittaa tukensa, se kannustaa muitakin tulemaan syrjinnän kohteen tueksi. Kampanjassa ohjeistetaan myös ilmoittamaan tapahtuneesta kuljettajalle, järjestyksenvalvojalle tai poliisille.
“Joukkoliikennevälineet kuuluvat kaikille. Haluamme toimia sen puolesta, että jokainen matkustaja voi tuntea olonsa turvalliseksi. Häirintää ja syrjintää emme hyväksy missään muodossa”, sanoo HSL:n osastonjohtaja Mari Flink sanoo.
“Erimuotoista syrjintää esiintyy kaikissa julkisissa tiloissa. Sitä kohtaavat esimerkiksi vammaiset ihmiset ja seksuaalivähemmistöt. Myös rasistista tai sukupuolesta johtuvaa häirintää kokevat monet. Syrjintää kokeneet sanovat, että pahinta on yksin jääminen. Itseään ei kannata vaarantaa haastamalla mahdollisesti aggressiivista solvaajaa. Sen sijaan jokainen voi osoittaa tukensa kiusatulle: voi mennä syrjityksi joutuneen viereen istumaan, katsoa silmiin tai kysyä, tarvitseeko hän apua”, kommentoi Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila.
Omilla kasvoillaan Stop! Päätepysäkki syrjinnälle –kampanjassa on mukana syrjintää omakohtaisesti kokeneita henkilöitä sekä muita joukkoliikenteen käyttäjiä ja julkisuuden henkilöitä. Kampanjasivuilla he kertovat kokemuksistaan ja siitä, miksi syrjinnän vastustaminen on tärkeää.
Kampanjan tuotannossa ja toteutuksessa on mukana mainostoimisto 358.
Kampanja näkyy Helsingin seudun asemilla sekä busseissa, metroissa ja raitiovaunuissa sunnuntaista 12.2. alkaen. Ystävänpäivänä, tiistaina 14.2, kampanjan vapaaehtoiset jalkautuvat Helsingin, Espoon ja Vantaan solmukohta-asemille jakamaan tietoa ja kertomaan kampanjasta.
Lisätietoa kampanjan verkkosivuilta: päätepysäkki.fi
Liitteenä kampanjan logot, pressikuvat ja videot median käyttöön.
Lisätietoa kampanjasta antavat:
Kaari Mattila
pääsihteeri, Ihmisoikeusliitto
p. 050 5368 195
kaari.mattila@ihmisoikeusliitto.fi
Mari Flink
Asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja, HSL
p. 040 7150440
mari.flink@hsl.fi
Muut mediayhteydenotot:
Tiedottaja Reetta Helander p. 044 7062392 reetta.helander@ihmisoikeusliitto.fi
Hashtagit:
#päätepysäkki
#muutunäkyväksi
Yhteyshenkilöt
Lisätietoa kampanjasta antavat:
Kaari Mattila
pääsihteeri, Ihmisoikeusliitto
p. 050 5368 195
kaari.mattila@ihmisoikeusliitto.fi
Mari Flink
Asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja, HSL
p. 040 7150440
mari.flink@hsl.fi
Muut mediayhteydenotot:
Tiedottaja Reetta Helander p. 044 7062392 reetta.helander@ihmisoikeusliitto.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin muutoksia 10.11. alkaen30.10.2025 13:01:00 EET | Tiedote
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin tulee muutoksia maanantaina 10.11. Aikataulumuutoksilla varaudutaan Mäkelänkadun remonttiin, joka vaikuttaa bussiliikenteen sujuvuuteen. Bussipysäkkien sijainnit muuttuvat työmaan edetessä,
Vuoden 2026 HSL:n lippujen hinnat30.10.2025 11:29:56 EET | Tiedote
HSL:n hallitus päätti tiistaina 28.10. korottaa HSL:n lippujen hintoja ensi vuodelle keskimäärin 3,1 prosenttia. Hallitus valtuutti samalla toimitusjohtajan päättämään tarkat hinnat. Hinnat on nyt vahvistettu.
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut toimivat jälleen normaalisti29.10.2025 23:23:11 EET | Tiedote
Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi myös HSL:n digitaalisissa palveluissa oli häiriöitä keskiviikkoiltana. Häiriöt HSL:n palveluissa olivat ohi noin klo 23.
Häiriöt HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-verkkosivuilla jatkuvat edelleen Microsoftin laajan tietoliikennehäiriön vuoksi29.10.2025 22:11:35 EET | Tiedote
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut eivät toimi normaalisti Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi. HSL-sovelluksessa ja Lippukaupassa esiintyy ongelmia lippujen ostamisessa. Myös Reittioppaassa esiintyy häiriöitä. Häiriöt HSL:n digitaalisissa palveluissa havaittiin keskiviikkona 29.10. hieman klo 18 jälkeen, ja ne jatkuvat vielä noin kymmeneltä illalla. Häiriön kestosta ei ole toistaiseksi aika-arviota.
Toiminta- ja taloussuunnitelma 2026–2028: HSL panostaa laadukkaisiin matkaketjuihin työmaista huolimatta29.10.2025 11:30:00 EET | Tiedote
HSL:n toimintaan vaikuttavat tulevina vuosina useat suuret työmaat, ja lisäksi kuntayhtymän operointi- ja infrakustannukset kasvavat. Samaan aikaan joukkoliikenteen laatu kuitenkin myös paranee, kun muun muassa Laajasalon ratikkayhteys ja Espoon kaupunkirata valmistuvat. Nämä asiat käyvät ilmi HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2026–2028 (TTS), jonka hyväksymistä HSL:n hallitus esittää yhtymäkokoukselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme




