HSL ja HKL pahoittelevat metron alkuvuoden häiriöitä – liikenteen luotettavuutta kehitetään jatkuvasti

Erilaiset häiriöt ovat vaivanneet metroliikennettä alkuvuodesta 2018 aiempaa enemmän. HSL ja HKL hakevat aktiivisesti keinoja liikenteen luotettavuuden parantamiseksi ja pahoittelevat matkantekoa haitanneita ongelmia.

”Metroliikenteen luotettavuus on edelleen varsin korkealla tasolla. Siinä on kuitenkin tapahtunut huomattava lasku aikaisempaan, eikä nykyinen taso ole sellainen, jota tavoittelemme. Olemme kovin pahoillamme tästä laskusta” sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Metroliikenteen alkuvuoden häiriöiden taustalla on useita syitä. Yksi ongelmista on ollut kuljettajapula: kun metroliikenne laajeni 14 kilometrillä länteen viime marraskuussa, tarvittavien kuljettajien määrä osoittautui alun perin kaavailtua suuremmaksi. Syynä oli se, että metroliikenteen testausvaiheessa aiemmin laaditut aikataulut osoittautuivat liian tiukoiksi. Uusia kuljettajia kuitenkin koulutetaan koko ajan.

Kun lähtöjä on kuljettajapulan vuoksi jäänyt ajamatta esimerkiksi ruuhka-aikoina, myös junissa on ollut tavanomaista enemmän tungosta.

Metron kuljettajapulan ennakoidaan helpottavan, kun uusia kuljettajia valmistuu HKL:n kuljettajakurssilta maaliskuussa. Huhtikuussa on myös tarkoitus testata yhtenä aamuna ruuhka-aikaan tiheämmällä, 2,5 minuutin vuorovälillä ajamista Matinkylään asti nykyisen Tapiolan sijaan. Pysyvämpi aikataulumuutos voisi olla mahdollinen syksyllä, mutta sen toteutuminen riippuu vuorovälikokeilun onnistumisen ja kuljettajien määrän lisäksi muun muassa liikennöinnin kustannuksista.

Kuljettajapulan lisäksi metron järjestelmissä ja laitteissa on ollut yksittäisiä häiriöitä. Helmikuun aikana metron ajokisko katkesi kovien pakkasten yhteydessä Herttoniemessä, samoin virtakisko Kulosaaren asemalla seuraavana päivänä. Ruoholahdessa ja Kampissa paloturvallisuutta varten olevat rullaovet vikaantuivat kumpikin kertaalleen. Lisäksi Kontulassa tapahtunut ulkopuolisen toimijan työmaaonnettomuus aiheutti häiriön metroliikenteeseen. Vanhoissa M200-metrojunissa on myös ilmennyt teknisiä ongelmia, jotka ovat aiheuttaneet häiriöitä.

Kaikkein suurin häiriötilanne kohtasi metroliikennettä tiistaiaamuna 9. tammikuuta, jolloin koko metroliikenne oli asetinlaitevian vuoksi jonkin aikaa pysähdyksissä. Metro ei liikennöinyt myöskään perjantaina 2. helmikuuta poliittisen mielenilmauksen vuoksi.

Teknisten häiriöiden syitä on selvitetty ja todettu, että kaikki ovat erillisiä, toisistaan irrallisia ja kertaluontoisia tapauksia, joiden ennakointi on vaikeaa. Tästä huolimatta jokaisen häiriön juurisyy pyritään selvittämään ja siten tekemään tarvittavia korjaavia toimenpiteitä kohteiden kunnossapitosuunnitelmiin ja ennakoivan kunnossapidon ohjelmiin.

Metro on aiempaa alttiimpi häiriöille myös siksi, että metrolinja on pidempi ja vuoroväli tiheämpi kuin aiemmin. Muutoksen mittaluokkaa kuvaa, että kun vielä vuonna 2016 metrossa liikennöi ruuhka-aikaan 15 junaa 4 minuutin vuorovälillä niin länsimetron liikenteen alettua syksyllä 2017 metrossa liikennöi ruuhka-aikaan 36 junaa 2,5 minuutin vuorovälillä. Liikenne on pitkällä tiheästi liikennöidyllä linjalla paljon häiriöherkempää ja pelivaraa metrojunien välissä on hyvin niukasti.

”Metroliikenteen toimintaympäristö on edellä mainitusta syystä hyvin erilainen kuin ennen. HKL pitää kuitenkin tärkeänä palvella kaupunkiseudulla asuvien arkea niin, että metro säilyttää asemansa seudun luotettavimpana joukkoliikennemuotona. Esiin nousseisiin haasteisiin luomme päivittäin parempia ratkaisuja” toteaa HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Koska raskaassa raideliikenteessä voi muutoinkin aina sattua häiriötilanteita, HSL ja HKL ovat myös pyrkineet kehittämään toimintaansa poikkeustilanteissa ja niistä viestimisessä. Häiriötilanteissa nopean tiedonsaannin merkitys korostuu, ja tässä HSL ja HKL aikovat kehittää yhteistyötään.

Esimerkiksi tieto metroliikenteen häiriöstä olisi tarkoitus saada matkustajille mahdollisuuksien mukaan jo ennen metromatkaa, ja tietoa vaihtoehtoisista ja korvaavista yhteyksistä pyritään tarjoamaan matkustajille aiempaa nopeammin ja useammissa kanavissa. Tämä ei ole alkuvuoden häiriöissä toteutunut tavoitellusti.

”Kaikkein toivottavinta tietysti on, ettei näitä suunnitelmia tarvitsisi ottaa käyttöön. Ne on silti oltava, jotta matkanteko onnistuisi myös poikkeustilanteissa”, Rihtniemi sanoo.

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, HSL, p. 050 414 0111
Toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, HKL, p. 040 520 6710

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Pysäkkikuulutuksia testataan neljässä raitiovaunussa keskiviikkona – järjestelmän laajentaminen tavoitteena vielä kesän aikana12.6.2018 12:37Tiedote

HSL testaa raitiovaunujen pysäkkikuulutuksia ensimmäistä kertaa matkustajakäytössä keskiviikosta 13. kesäkuuta alkaen. Kuulutukset ovat käytössä kahdessa nivelvaunussa (vaunujen kylkinumerot 72 ja 99) ja kahdessa uudessa Artic-vaunussa (424 ja 434). Keskiviikkona kuulutuksia on mahdollista kuulla muun muassa linjoilla 2, 3 ja 7.

Märkbara ändringar gällande I, P, K och N-tågen fr.o.m. 25.6. - vissa tåg trafikerar inte dagtid mellan Helsingfors och Böle12.6.2018 12:37Tiedote

Den första etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 25.6 – 16.7. Arbetet orsakar ändringar gällande K, N, I och P-tågen. Vissa tåg trafikerar inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. Avgångsspåren i Böle kan också ändras, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen trafikerar normalt.

Huomattavia poikkeuksia I, P, K ja N-junille 25.6. alkaen - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan12.6.2018 12:35Tiedote

Helsingin ratapihan ensimmäisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 25.6. – 16.7. Työt aiheuttavat poikkeuksia K, N, I ja P-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.

HSL:n hallituksen päätöksiä 12.6.201812.6.2018 12:10Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018528 Lausuntopyyntö HSL:n alustavasta toiminta-ja taloussuunnitelmasta 2019–2021 Hallitus päätti pyytää HSL:n jäsenkuntien Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja Keravan kaupunkeja ja Kirkkonummen, Sipoon, Siuntion ja Tuusulan kuntia antamaan lausuntonsa HSL:n taloussuunnitelmaehdotuksesta 2019-2021. Lausuntoa pyydetään HSL:n strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteesta 2019-2021, tarkastusmaksun korottamisesta ja kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä tai alijäämän takaisin maksamisesta. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018528-2 Sähköbussien latauspalvelu HSL:n hallitus päätti kilpailuttaa bussiliikennöitsijöiden käyttöön tarkoitetun sähköbussien latauspalvelun Espooseen. Latauspalvelun hankkimiseen ostopalveluna päädyttiin yhdessä Espoo