HSL jakaa asiakkailleen kasvomaskeja

HSL kannustaa asiakkaitaan koronan torjuntaan ja jakaa heille tällä viikolla kasvomaskeja Kompassitasolla, Tikkurilan rautatieasemalla ja Espoon metroasemilla.

HSL jakaa keskiviikkona 26.8. maksuttomia kasvomaskeja Rautatientorin metroaseman Kompassitasolla ja Tikkurilan rautatieasemalla klo 14 alkaen. Helsingissä ja Vantaalla on jaossa kaiken kaikkiaan 5 000 maskia.

Jakelu jatkuu perjantaina ja lauantaina 28.-29.8. Espoon metroasemilla. Maskeja on jaossa perjantaina Keilaniemessä ja Tapiolassa klo 14 alkaen. Lauantaina ovat vuorossa Tapiola ja Matinkylä klo 11 lähtien.  Espoossa jaetaan yhteensä 4 000 maskia.

Maskien käyttö on yksi varotoimi koronaviruksen leviämistä vastaan. Jakelun tavoitteena on saada myös sellaiset joukkoliikenteen asiakkaat kokeilemaan kasvosuojainta, jotka eivät sitä vielä käytä.

Maskin käyttö on vastuullista matkustamista

Maskien käyttö joukkoliikenteessä on kasvanut tasaisesti siitä alkaen, kun THL antoi toissa viikolla suosituksensa, mutta kaikkien asiakkaiden kasvoille se ei ole vielä löytänyt tietään. HSL haluaa kannustaa mahdollisimman suurta joukkoa toimimaan vastuullisesti ja käyttämään maskia.

Jotta vastuullisen matkustamisen viesti tavoittaisi mahdollisimman monet, liikennevälineisiin tulee tällä viikolla maskisuosituksesta muistuttavia tarroja.

HSL muistuttaa siitä, että maskien ohella muut turvallisen matkustamisen ohjeet ovat yhtä tärkeitä kuin ennenkin: sairaana ei pidä matkustaa ja muihin matkustajiin kannattaa mahdollisuuksien mukaan pitää etäisyyttä. Kädet kannattaa pestä riittävän usein, ja jos on tarpeen yskiä tai aivastaa, se on parasta tehdä hihaan tai nenäliinaan.

Viestintä- ja markkinointipäällikkö Sari Kotikangas, puh. 045 657 5767

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.