HSL kehittää Helsingin poikittaisyhteyksiä – vastaa liikkumiskyselyyn!

HSL kartoittaa liikkumiskyselyn avulla Helsingissä linjojen 51, 52, 56, 57 ja 552 vaikutusalueella kulkevien liikkumistottumuksia. Tietoja liikkumisesta kerätään linjastosuunnittelun tueksi Helsingin poikittaisyhteyksien kehittämiseen. Kuva: Lauri Eriksson / HSL

HSL:n liikkumiskyselyyn voit vastata 7.10.2018 asti. Kyselyyn toivotaan vastauksia myös ihmisiltä, jotka eivät käytä joukkoliikennettä. Vastaamiseen menee noin 5–10 minuuttia.

Suunnittelutyössä HSL tarkastelee erityisesti nykyisten poikittaislinjojen 51, 52, 56, 57 ja 552 reittejä, tarjontaa ja liikennöintiaikoja. Tavoitteena on tarjota tiheämpiä ja sujuvampia yhteyksiä, joita matkustajien olisi entistä helpompi käyttää.

Helsingin poikittaisyhteyksien kehittäminen -blogi toimii asukasvuorovaikutuksen pääkanavana. Blogisivustolla asukkailla on mahdollisuus kommentoida suunnitelmia ja keskustella HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoiden kanssa.

Muista osallistumistavoista kerrotaan myöhemmin blogissa ja HSL:n omissa kanavissa. Esimerkiksi lokakuun alussa bussilinjoilla tehdään haastattelututkimusta.

Tavoitteena on, että työ valmistuu alkuvuodesta 2019. Muutokset joukkoliikenteessä tulevat voimaan vaiheittain syksystä 2020 alkaen nykyisten liikennöintisopimusten päättyessä.

Vastaa kyselyyn täällä

Lue blogia täällä.

Joukkoliikennesuunnittelija Miska Peura, HSL, puhelin 09 4766 4363
Joukkoliikennesuunnittelija Harri Vuorinen, HSL, puhelin: 09 4766 4242

HSL:n hallituksen päätöksiä 7.5.20197.5.2019 17:30:31 EESTTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutettava sopimuskokonaisuus ja tarjouspyyntö Hallitus päätti hyväksyä lähijunaliikenteen kilpailutettavan sopimuskokonaisuuden ja tarjouskilpailun ratkaisuperusteet hankintailmoituksen mukaisesti viimeisteltäviksi erikseen mainituilla periaatteilla. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään tarjouspyynnön ja sen liiteaineiston hyväksymisestä ja julkaisemisesta sekä valtuuttaa toimitusjohtajan neuvottelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan lisäsopimuksen VR:n kanssa mahdollisen liikkeenluovutuksen ja siirtymäkauden aiheuttamien koulutus- ja perehdytyskustannusten korvaamisesta. Hallitus päätti myös, että HSL alkaa valmistella lähijunaliikenteessä käytettävän ajoenergian hankintaa. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Liittyminen KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen Hallitus päätti, että HSL liittyy KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantun

Junaliikenteen kilpailutus Helsingin seudulla etenee – HSL julkaisi linjaukset sopimuskokonaisuuteen ja tarjouspyyntöön7.5.2019 09:22:03 EESTTiedote

HSL-alueen junaliikenne siirtyy uuteen aikaan kesäkuussa 2021, kun HSL:n lähijunia alkaa liikennöidä tarjouskilpailun voittanut operaattori. HSL on nyt julkaissut linjaukset kilpailun tarjouspyyntöön ja sopimuskokonaisuuteen. Sopimus- ja tarjouspyyntöluonnokset lähetetään nyt ehdokkaille kommentoitavaksi, ja lopulliset tarjouspyyntö ja sopimus julkaistaan kommenttikierroksen jälkeen.