HSL kerää palautetta linjastoluonnoksista ja liikennöintisuunnitelmasta 9.12. asti

Asiakkaat voivat kertoa oman mielipiteensä HSL:n kolmesta linjastosuunnitelmaluonnoksesta sekä Liikennöintisuunnitelmasta 2019–2020 sunnuntaihin 9.12.2018 mennessä. Liikennöintisuunnitelmaluonnosta voi kommentoida HSL:n nettisivuilla. Linjastoluonnoksien kommentit HSL toivoo ensisijaisesti linjastosuunnitelmien blogeihin.

HSL laatii vuosittain liikennöintisuunnitelman, joka kattaa bussi-, juna-, raitio-, metro- ja lauttaliikenteen. Liikennöintisuunnitelmassa 2019–2020 esitetyt muutokset tulevat pääsääntöisesti voimaan joko kesäliikenteen alkaessa 17.6.2019 tai syysliikenteeseen siirryttäessä 12.8.2019.

Helsingin poikittaislinjaston luonnoksessa on esitetty muutoksia bussilinjoihin 23, 50, 51, 52, 55, 56, 57, 59, 63, 506 ja 552. Muutokset toteutuisivat 2020-luvun alkupuolella.

Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastoluonnoksessa esitetään, että Länsi-Vantaan ja Pohjois-Espoon alueiden linjasto pohjautuisi jatkossa kahteen uuteen runkolinjaan ja näitä täydentävään tiheään liityntäliikenteeseen. Muutokset tulisivat voimaan vuonna 2022.

Kirkkonummen liityntälinjaston luonnoksessa on ehdotettu linjoille 171–174 muutoksia, joilla pyritään nopeuttamaan Kirkkonummen liityntäyhteyksiä. Mahdolliset muutokset tehdään vuoden 2019 aikana.

Liikennöintisuunnitelma 2019–2020: Joukkoliikennesuunnittelija Miska Peura, HSL, puhelin 09 4766 4363

Helsingin poikittaisyhteyksien kehittäminen: Joukkoliikennesuunnittelija Harri Vuorinen, HSL, puhelin: 09 4766 4242

Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma: Joukkoliikennesuunnittelija Aleksi Manninen, HSL, puhelin 09 4766 4422

Kirkkonummen liityntälinjaston tarkastelu: Joukkoliikennesuunnittelija Tero Mertanen, HSL, puhelin 09 4766 4092

HSL:n hallituksen päätöksiä 18.12.201818.12.2018 15:01Tiedote

HSL-tuloskortin hyväksyminen vuodelle 2019 Hallitus hyväksyi HSL-tuloskortin vuodelle 2019 siten, että sen painoarvo on 60 prosenttia tulospalkkiosta. Loput 40 prosenttia tulospalkkiosta perustuu HSL:n osastojen tuloskortteihin. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018563-2 Bussiliikenteen tarjouskilpailun 48/2019 järjestäminen Hallitus päätti järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun kolmessa kohteessa niin, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista huhtikuussa 2019. Kilpailutetun liikenteen osuus on noin 5 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja linjakilometreistä. Kohteen 257 voittavan liikennöitsijän edellytetään vuokraavan viisi HSL:n omistamaa Linkker-täyssähköbussia. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018563-3 Markkinointiviestinnän suunnittelun ja toteutuksen hankinta vuosille 2019-2020 Hallitus valitsi kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan ver

Liikenteen päästöjä voidaan leikata nopeasti – kaikki keinot ja toimijat tarvitaan mukaan, jotta päästöt saadaan puolitettua Helsingin seudulla12.12.2018 12:20Tiedote

HSL on sitoutunut leikkaamaan joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on lisätä tuntuvasti sähköbusseja HSL:n tilaamassa liikenteessä. Myös Helsingin seudun asukkaat haluavat liikenteen päästöt alas: 87 prosenttia Helsingin seudulla maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-barometrin vastaajista oli sitä mieltä, että ilmastonmuutosta aiheuttavia liikenteen päästöjä pitää vähentää. Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2019 –luonnos tukee vahvasti liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä.