HSL kerää palautetta linjastoluonnoksista ja liikennöintisuunnitelmasta 9.12. asti

Asiakkaat voivat kertoa oman mielipiteensä HSL:n kolmesta linjastosuunnitelmaluonnoksesta sekä Liikennöintisuunnitelmasta 2019–2020 sunnuntaihin 9.12.2018 mennessä. Liikennöintisuunnitelmaluonnosta voi kommentoida HSL:n nettisivuilla. Linjastoluonnoksien kommentit HSL toivoo ensisijaisesti linjastosuunnitelmien blogeihin.

HSL laatii vuosittain liikennöintisuunnitelman, joka kattaa bussi-, juna-, raitio-, metro- ja lauttaliikenteen. Liikennöintisuunnitelmassa 2019–2020 esitetyt muutokset tulevat pääsääntöisesti voimaan joko kesäliikenteen alkaessa 17.6.2019 tai syysliikenteeseen siirryttäessä 12.8.2019.

Helsingin poikittaislinjaston luonnoksessa on esitetty muutoksia bussilinjoihin 23, 50, 51, 52, 55, 56, 57, 59, 63, 506 ja 552. Muutokset toteutuisivat 2020-luvun alkupuolella.

Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastoluonnoksessa esitetään, että Länsi-Vantaan ja Pohjois-Espoon alueiden linjasto pohjautuisi jatkossa kahteen uuteen runkolinjaan ja näitä täydentävään tiheään liityntäliikenteeseen. Muutokset tulisivat voimaan vuonna 2022.

Kirkkonummen liityntälinjaston luonnoksessa on ehdotettu linjoille 171–174 muutoksia, joilla pyritään nopeuttamaan Kirkkonummen liityntäyhteyksiä. Mahdolliset muutokset tehdään vuoden 2019 aikana.

Liikennöintisuunnitelma 2019–2020: Joukkoliikennesuunnittelija Miska Peura, HSL, puhelin 09 4766 4363

Helsingin poikittaisyhteyksien kehittäminen: Joukkoliikennesuunnittelija Harri Vuorinen, HSL, puhelin: 09 4766 4242

Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma: Joukkoliikennesuunnittelija Aleksi Manninen, HSL, puhelin 09 4766 4422

Kirkkonummen liityntälinjaston tarkastelu: Joukkoliikennesuunnittelija Tero Mertanen, HSL, puhelin 09 4766 4092

HSL järjestää Ed Sheeranin konserttien aikaan lisäliikennettä Malmille 23.7. ja 24.7.17.7.2019 12:00:00 EESTTiedote

Ed Sheeranin konserttien vuoksi on HSL:n joukkoliikenteessä lisäliikennettä lähijunilla, busseilla ja metrolla tiistaina 23.7. ja keskiviikkona 24.7. HSL suosittaa varaamaan matkustamiseen aikaa ja käyttämään tarvittaessa vaihtoehtoisia reittejä. Suosittelemme saapumaan konserttiin ensisijaisesti lähijunalla, kävellen tai pyöräillen. Lisäksi joukkoliikenteen liput kannattaa ostaa etukäteen HSL-sovelluksella tai vaihtoehtoisesti lippuautomaatista.

Bussiliikenne Mannerheimintiellä estynyt 4. - 5.7. aamuina EU-ministerikokouksen vuoksi - merkittäviä vaikutuksia liikenteessä3.7.2019 08:26:19 EESTTiedote

Finlandiatalolla järjestettävän EU-ministerikokouksen aikana joukkoliikenne Mannerheimintiellä on estynyt Oopperan eteläpuolella torstaina 4.7. kello 7.30 – 9.30 ja perjantaina 5.7. kello 7 – 9 siten, että se on mahdollista ainoastaan raitiovaunuilla. Ministerikokous vaikuttaa liikenteeseen merkittävästi myös Helsingin ulosajoväyliltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle perjantaina. Tuolloin liikenteeseen on todennäköisesti luvassa viivästyksiä reitillä Mannerheimintie–Kehä I–Tuusulantie noin kello 8–19.

HSL:n vuorokausilippu on kätevä kesäkulkijalle26.6.2019 10:37:27 EESTTiedote

Jos Helsingin seudun kesäkävijä aikoo tehdä useita matkoja päivässä tai kiertää mielenkiintoisia kohteita monena päivänä, hänen kannattaa ostaa HSL:n vuorokausilippu, joita saa 1-7 vuorokaudeksi. Kun älypuhelimeen lataa maksutta HSL-sovelluksen, matkustajalla on mukanaan sekä lippuautomaatti että liikenneneuvoja. HSL-sovelluksesta saa sekä vuorokausilippuja että kertalippuja ja sillä voi käyttää myös HSL:n Reittiopasta. Joukkoliikenteen ohella pääkaupunkiin ympäristöineen voi tutustua vaikka kaupunkipyörillä.