HSL kilpailuttaa Espoon sähköbussien latauspalvelun

HSL:n hallitus on päättänyt kilpailuttaa bussiliikennöitsijöiden käyttöön tarkoitetun sähköbussien latauspalvelun Espooseen. Latauspalvelun hankkimiseen ostopalveluna päädyttiin yhdessä Espoon kaupungin kanssa. Sopimusjärjestelyllä HSL pyrkii varmistamaan, että latausinfra toimii luotettavasti ja on riittävästi resursoitu.

HSL:n kilpailuttama palveluntuottaja vastaa latauspalvelusta kokonaisuutena. Palveluun tulee sisältyä mm. latauslaitteet, asennukset, sähköliittymä, palvelun ylläpito, päivystys sekä sähkön myynti bussiliikennöitsijöille. Espoon kaupunki osoittaa sijoituspaikat latausasemille ja rakentaa tilat latauslaitteille.

Ensimmäinen latausasema on tarkoitus rakentaa Leppävaaran bussiterminaalin yhteyteen ja ottaa käyttöön vuonna 2020, jolloin myös sähköbussien liikennöinnin alueella ennakoidaan kasvavan.

Sopimus sisältää lisäksi option kahdesta muusta latausasemasta Espoon alueella. Toinen sijoittuisi Tapiolan bussiterminaaliin ja toinen vielä nimeämättömään kohteeseen.

”Hankintaa on valmisteltu käymällä markkinavuoropuheluamahdollisten tarjoajien kanssa. Hankinta tehdään neuvottelumenettelyllä kesän aikana. Varsinaisen hankintapäätöksen tekee HSL:n hallitus syksyllä”, hankejohtaja Reijo Mäkinen kertoo.

Koska latauspalvelun perustaminen edellyttää palveluntuottajalta merkittäviä investointeja, tehdään palvelusta sopimus seitsemäksi vuodeksi. Tämän jälkeen sopimusta voidaan vielä jatkaa optiovuosilla (6 + 6 vuotta), mikäli palvelu on toiminut hyvin.

Hankejohtaja Reijo Mäkinen, puh. 040 595 0201
Osastonjohtaja Tero Anttila, puh. 050 555 2932

Parannuksia Kirkkonummen suunnan linjojen aikatauluihin ja reitteihin maanantaista 4.3. alkaen14.2.2019 14:45:00Tiedote

Kirkkonummen suunnan linjoilla tapahtuu aikataulu- sekä reittimuutoksia 4.3. HSL on suunnitellut linjastomuutokset tiiviissä yhteistyössä Kirkkonummen kunnan ja asukkaiden kanssa. Muutosten tärkein tavoite on nopeuttaa matkustamista Kirkkonummen ja Matinkylän välillä. Ruuhka-aikojen matkat Kantvikista ja Kolsarista Gesterbyhyn nopeutuvat, samoin matkustaminen Kantvikista Matinkylään. Ruuhka-aikojen ulkopuolella matka-aika Matinkylään lyhenee Kantvikin ja Upinniemen suunnalta noin 20 minuuttia. Myös linjojen palvelutaso paranee arkisin ja viikonloppuisin päiväsaikaan sekä arki-iltoina Kantvikistä, keskustasta, Heikkilästä ja Tolsasta Matinkylään. Tolsassa on jatkossa palvelua myös hiljaiseen aikaan linjan 173Z laajentuneen tarjonnan ansiosta. Matkat Kantvikista ja Kolsarista Ravalsiin ja Lindaliin muuttuvat muutosten myötä sen sijaan vaihdollisiksi. Muutokset vaikuttavat linjoihin 171, 172, 172V, 173, 173Z, 174Z, 902 sekä 902K ja 903. Linjojen 173K ja 173N sekä Siuntioon Kirkkonummelta