HSL luopuu maskipakosta joukkoliikenteessä

HSL luopuu maskipakosta joukkoliikenteessä maanantaista 25.10. alkaen. Samalla HSL poistaa maskipakon yleisistä matkustus- ja lippuehdoistaan. HSL kuitenkin kehottaa matkustajia edelleen käyttämään kasvomaskia joukkoliikenteessä kansallisen maskisuosituksen mukaisesti.

Maskipakko on ollut voimassa HSL:n joukkoliikenteessä maaliskuusta 2021. Sen jälkeen yhteiskunnan koronarajoitukset ovat kuitenkin lieventyneet.

”Yhdenmukaistamme ohjeistustamme vastaamaan terveysviranomaisten ohjeistusta. Suosittelemme THL:n linjausten mukaisesti edelleen kasvomaskien käyttämistä joukkoliikenteessä”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen.

HSL:n liikenteessä tai palvelupisteellä työskentelevä henkilökunta jatkaa maskin käyttöä niissä työtehtävissä, jotka edellyttävät suoraa asiakaskontaktia.

”THL:n riskitaulukossa tartunnan riski on arvioitu kaupunkijoukkoliikenteessä matalaksi. Myös VTT:n tutkimukset tukevat tätä näkemystä. Joukkoliikenne onkin palvellut turvallisesti koko korona-ajan ja pitänyt yhteiskunnan toiminnassa. Tästä haluamme edelleen pitää kiinni”, Nykänen sanoo.

Maskipakko poistuu HSL:n lisäksi samanaikaisesti myös VR:n junista.

Sami Hulkkonen
turvallisuusasiantuntija

Autojen ylinopeudet vähenivät ja kävelijämäärät lisääntyivät – nopeat kokeilut tekivät kävelystä ja pyöräilystä entistä houkuttelevampaa   17.11.2021 14:12:43 EET | Tiedote

Kiinnostava, vihreä ja turvallinen ympäristö kutsuu liikkumaan omin jaloin. Kun ihmiset liikkuvat kestävästi kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä, vahvistuu sekä heidän terveytensä että ympäristön hyvinvointi. Osana Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-yhteistyötä toteutetut nopeat kokeilut kertovat siitä, miten pyöräily- ja kävely-ympäristöä voidaan parantaa viihtyisyyteen panostamalla.

HSL arvioi yhdessä asiakkaiden kanssa erilaisia malleja lippujen hinnoitteluun10.11.2021 10:45:10 EET | Tiedote

HSL on aloittanut laajan hankkeen, jossa uudistamme matkalippujen maksamista ja käyttämistä. Jatkossa lippu tallentuu käyttäjätilille, ja matkustamiseen voi käyttää niin HSL-sovellusta, HSL-korttia kuin maksukorttiakin. Osana kehityshanketta HSL tutkii erilaisia malleja lippujen hinnoitteluun. Arvioimme, onko nykyinen vyöhykemalli edelleen paras mahdollinen tapa määritellä lippujen hinnat, olisiko mallia hyvä kehittää vai pitäisikö HSL:n siirtyä kokonaan uudenlaiseen hinnoitteluun.