HSL on varautunut mahdolliseen sähköpulaan – teemasivu kertoo sähkötilanteen vaikutuksista joukkoliikenteeseen

HSL varautuu talven sähkönsäännöstelyyn ja mahdollisiin sähkökatkoksiin yhdessä liikenteen muiden toimijoiden kanssa. Teemasivu hsl.fi/varautuminen kertoo, miten sähkönsäästö näkyy joukkoliikenteessä ja millaisia mahdollisten sähkökatkojen vaikutukset olisivat.
”Kerromme asiasta tietoisuuden lisäämiseksi. Niin sanotut kiertävät sähkökatkot eivät koske raideliikennettä, joka on määritelty kriittiseksi sähkönkäyttöpaikaksi valtioneuvoston asetuksella. Bussiliikenteessä lyhytaikaiset katkot eivät estä bussien kulkemista, mutta liikennevalojen ja katuvalojen toimimattomuus aiheuttaisi todennäköisesti myöhästymisiä”, tiivistää operatiivisen yksikön päällikkö Maija Musto HSL:stä.
HSL:n liikenteestä raitiovaunut, metro ja lähijunat kulkevat sähköllä. Bussiliikenteestä noin kolmasosa ajetaan sähköbusseilla. Niitä ladataan pääasiassa varikoilla öisin, jolloin sähkönkulutus on muualla yhteiskunnassa vähäisempää.
Sähkökatkotilanteessa HSL kertoisi katkon vaikutuksista normaaliin tapaan eli HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-sivustolla, joiden toiminta on varmistettu varavoimalla. Myös matkakortinlukijat ja muut laitteet liikennevälineissä toimisivat sähkökatkosta huolimatta.
Varautumisesta huolimatta on mahdollista, että ongelmat sähkönjakelussa aiheuttaisivat joukkoliikenteen hetkellisen pysähtymisen. Näin voi tapahtua myös normaalitilanteessa esimerkiksi onnettomuuden vuoksi. Tällaisessa tilanteessa matkustajan on tärkeintä noudattaa liikennehenkilökunnan ohjeita.
"Jos liikenne keskeytyisi, toivomme matkustajilta malttia odottaa, että liikenne jatkuu normaalisti tai että pelastuslaitos saapuu evakuoimaan yksikön. Esimerkiksi metrosta tai junasta ei pidä koskaan poistua aseman ulkopuolelle omin neuvoin, sillä mikäli sähköt palaavat yllättäen takaisin, on radalla liikkuminen hengenvaarallista", kertoo Musto.
Sähkönsäästötoimenpiteet näkyvät metroasemilla
HSL yhteiskumppaneineen säästää sähköä muun muassa asemien ja liikennevälineiden lämpötiloja ja valaistusta optimoimalla. Kampin, Rautatientorin, Ruoholahden ja Hakaniemen metroasemilla on joulukuusta alkaen poistettu käytöstä osa liukuportaista sähkön säästämiseksi, mutta jokaisella asemalla on silti vähintään yksi alaspäin ja yksi ylöspäin vievä liukuporras, joka on käytössä. Myös kuljettajan taloudellinen ajotapa vähentää sähkönkulutusta.
Jos kantaverkkoyhtiö Fingrid ilmoittaa lähestyvästä sähköpulan uhasta, HSL:n liikenteen sähkönkulutusta on mahdollista vähentää vielä esimerkiksi metro- tai raitiovaunuliikennettä supistamalla. Toistaiseksi liikenteen määrää ei ole karsittu sähkönsäästösyistä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
HSL:n viestintäpäivystys, puh. 040 163 2818
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme