HSL pitää ehdotettua alv-poistomallia epäonnistuneena ja ehdottaa tilalle vaihtoehtoista mallia

HSL pitää huonona hallituksen esittämää arvonlisäveron väliaikaista poistamista joukkoliikenteeltä. Toteutuessaan se aiheuttaisi arviolta 6 miljoonan euron lisäkustannukset HSL:lle, mikä lisäisi lippuhintojen korotustarvetta entisestään.
Lisäksi HSL pitää veromuutoksen aikataulua teknisesti mahdottomana toteuttaa kaikissa myyntikanavissa. HSL esittää tilalle vaihtoehtoista mallia, jossa tuki kohdentuisi suoraan lippujen hintoihin ja sitä kautta matkustajille ilman, että se aiheuttaa merkittävää kustannusten kasvua ja kehitystoimenpiteiden hidastumista HSL:lle.
HSL-liikenteessä tehdään 60-70 % Suomen joukkoliikennematkoista. HSL tilittää valtiolle arvonlisäveroa joukkoliikenteen lipputuloista henkilökuljetusten arvonlisäverokannan 10 %:n mukaisesti. Hallitus esittää arvonlisäveron väliaikaista poistoa henkilökuljetuksista aikavälillä 1.1.-30.4.2023.
HSL:n ehdottama malli on kaikkien alueen veronmaksajien ja joukkoliikenteellä matkustavien edun mukainen sekä yhteiskuntataloudellisesti parempi.
”Kaikki väliaikaisesta alv-poistosta johtuvat ylimääräiset kustannukset nostavat kokonaistarkastelussa lippujen hintoja. Siksi HSL:n onkin vaikea ymmärtää hallituksen esitystä, jonka vaikutus olisi asiakkaille täysin päinvastainen, kuin mitä muutoksella tavoitellaan”, HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen toteaa.
Vaihtoehtoinen malli
HSL ehdottaa vaihtoehtoiseksi toteuttamistavaksi HSL:lle maksettavaa suoraa valtion tukea, joka HSL:n tulee kohdentaa lippujen hintoihin tammi-huhtikuussa 2023. Tämä olisi helposti lyhyehkölläkin aikataululla toteutettavissa oleva keino helpottaa kotitalouksien matkalippujen hankintaa.
HSL:n lippujen hinnoissa on ensi vuodelle nousupaineita. HSL:n hallitus päättää ensi vuoden lippujen hinnoista syksyn aikana. Hintapäätöksestä sekä valtion tuen suuruudesta riippuen tuki joko pienentäisi lippuhintojen korotuksia tai alentaisi lippuhintoja tämänhetkisistä hinnoista.
”Hallituksen valmistelema alv-alennus aiheuttaisi HSL:lle merkittäviä kustannuksia ja nostaisi painetta lippuhintojen korotuksille entisestään. Tämä ei ole tarkoituksenmukaista. Siksi esitämme vaihtoehtoista mallia, jossa tuki kohdentuisi suoraan joukkoliikenteen matkustajille ilman kustannusten kasvua HSL:lle ja uutta lisäpainetta lippuhintojen korotuksille. Vaihtoehtomme vaikutukset valtion talouteen olisivat yhtäläiset alv-alennuksen kanssa. Lisäksi sillä saavutettaisiin suurempi vaikuttavuus nimenomaisesti kestävien kulkumuotojen suosion kasvattamiseen”, sanoo HSL:n hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula.
“Hallituksen alv-poistoesitys on matkustajien kannalta huono. Jos matkakuluja halutaan alentaa, se on syytä tehdä suoralla valtiontuella HSL:lle. Tästä on jo hyvä käytäntö olemassa korona-ajan valtiontukien muodossa. Samaa järjestelyä kannattaa käyttää nytkin”, sanoo HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja Pekka Sauri.
Väliaikaisen alv-poiston riskit
Yksinkertaiselta kuulostava alv:n väliaikainen poistaminen on osoittautumassa käytännössä erittäin monimutkaiseksi. Tilannetta kuvastaa se, että HSL:n on saanut viranomaisilta ristiriitaisia tietoja ja tulkintoja asiassa, eikä pysty perustamaan näkemystään täysin varmaan tietoon.
Varmaa on se, että yksistään alv:n väliaikaisen poistamisen vaatimat tekniset muutokset lukuisiin HSL:n ja kumppaneiden myyntijärjestelmiin aiheuttaa huomattavan suuria ylimääräisiä kustannuksia. HSL:n on arvioinut omien järjestelmämuutostensa maksavan reilut miljoonaa euroa. Muutoksia pitää tehdä yli 20 järjestelmään kahteen kertaan, sekä 1.1. että 1.5.
Lisäksi muutosten vaatima työ vaarantaa HSL:n nykyiseen lippujärjestelmään suunnitellut tietoturvapäivitykset ja aiheuttaa lipunmyyntiin häiriöitä ja tulon menetyksiä. Muutos viivästyttää myös HSL:ssä käynnissä olevaa tärkeää lippujärjestelmän uudistamishanketta noin 6 kuukautta. Hankkeen viivästyminen aiheuttaa 5 miljoonan euron lisäkustannukset, koska vanhoista lippujärjestelmistä ei päästä luopumaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Toimitusjohtaja Mika Nykänen, Helsingin seudun liikenne HSL, puh. 09 - 4766 4040
HSL:n hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula, Helsingin seudun liikenne HSL, puh. 050 575 3347
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 6.5.20257.5.2025 13:21:39 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 6. toukokuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Pohjois-Espoon bussiliikenteeseen tulee muutoksia elokuussa7.5.2025 13:11:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Espoon bussilinjojen reiteissä tapahtuu muutoksia elokuussa. HSL:n hallitus hyväksyi Pohjois-Espoon linjastotarkastelussa esitetyt muutokset bussilinjoihin ohjeellisena noudatettaviksi kokouksessaan tiistaina 6. toukokuuta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme