HSL Helsingin seudun liikenne

HSL pitää ehdotettua alv-poistomallia epäonnistuneena ja ehdottaa tilalle vaihtoehtoista mallia

Jaa
HSL pitää huonona hallituksen esittämää arvonlisäveron väliaikaista poistamista joukkoliikenteeltä ja esittää tilalle vaihtoehtoista mallia, jossa tuki kohdentuisi suoraan lippujen hintoihin.

HSL pitää huonona hallituksen esittämää arvonlisäveron väliaikaista poistamista joukkoliikenteeltä. Toteutuessaan se aiheuttaisi arviolta 6 miljoonan euron lisäkustannukset HSL:lle, mikä lisäisi lippuhintojen korotustarvetta entisestään.

Lisäksi HSL pitää veromuutoksen aikataulua teknisesti mahdottomana toteuttaa kaikissa myyntikanavissa. HSL esittää tilalle vaihtoehtoista mallia, jossa tuki kohdentuisi suoraan lippujen hintoihin ja sitä kautta matkustajille ilman, että se aiheuttaa merkittävää kustannusten kasvua ja kehitystoimenpiteiden hidastumista HSL:lle.

HSL-liikenteessä tehdään 60-70 % Suomen joukkoliikennematkoista. HSL tilittää valtiolle arvonlisäveroa joukkoliikenteen lipputuloista henkilökuljetusten arvonlisäverokannan 10 %:n mukaisesti. Hallitus esittää arvonlisäveron väliaikaista poistoa henkilökuljetuksista aikavälillä 1.1.-30.4.2023.

HSL:n ehdottama malli on kaikkien alueen veronmaksajien ja joukkoliikenteellä matkustavien edun mukainen sekä yhteiskuntataloudellisesti parempi.

”Kaikki väliaikaisesta alv-poistosta johtuvat ylimääräiset kustannukset nostavat kokonaistarkastelussa lippujen hintoja. Siksi HSL:n onkin vaikea ymmärtää hallituksen esitystä, jonka vaikutus olisi asiakkaille täysin päinvastainen, kuin mitä muutoksella tavoitellaan”, HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen toteaa.

Vaihtoehtoinen malli

HSL ehdottaa vaihtoehtoiseksi toteuttamistavaksi HSL:lle maksettavaa suoraa valtion tukea, joka HSL:n tulee kohdentaa lippujen hintoihin tammi-huhtikuussa 2023. Tämä olisi helposti lyhyehkölläkin aikataululla toteutettavissa oleva keino helpottaa kotitalouksien matkalippujen hankintaa.

HSL:n lippujen hinnoissa on ensi vuodelle nousupaineita. HSL:n hallitus päättää ensi vuoden lippujen hinnoista syksyn aikana. Hintapäätöksestä sekä valtion tuen suuruudesta riippuen tuki joko pienentäisi lippuhintojen korotuksia tai alentaisi lippuhintoja tämänhetkisistä hinnoista.

”Hallituksen valmistelema alv-alennus aiheuttaisi HSL:lle merkittäviä kustannuksia ja nostaisi painetta lippuhintojen korotuksille entisestään. Tämä ei ole tarkoituksenmukaista. Siksi esitämme vaihtoehtoista mallia, jossa tuki kohdentuisi suoraan joukkoliikenteen matkustajille ilman kustannusten kasvua HSL:lle ja uutta lisäpainetta lippuhintojen korotuksille. Vaihtoehtomme vaikutukset valtion talouteen olisivat yhtäläiset alv-alennuksen kanssa. Lisäksi sillä saavutettaisiin suurempi vaikuttavuus nimenomaisesti kestävien kulkumuotojen suosion kasvattamiseen”, sanoo HSL:n hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula.

“Hallituksen alv-poistoesitys on matkustajien kannalta huono. Jos matkakuluja halutaan alentaa, se on syytä tehdä suoralla valtiontuella HSL:lle. Tästä on jo hyvä käytäntö olemassa korona-ajan valtiontukien muodossa. Samaa järjestelyä kannattaa käyttää nytkin”, sanoo HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja Pekka Sauri.

Väliaikaisen alv-poiston riskit

Yksinkertaiselta kuulostava alv:n väliaikainen poistaminen on osoittautumassa käytännössä erittäin monimutkaiseksi. Tilannetta kuvastaa se, että HSL:n on saanut viranomaisilta ristiriitaisia tietoja ja tulkintoja asiassa, eikä pysty perustamaan näkemystään täysin varmaan tietoon.

Varmaa on se, että yksistään alv:n väliaikaisen poistamisen vaatimat tekniset muutokset lukuisiin HSL:n ja kumppaneiden myyntijärjestelmiin aiheuttaa huomattavan suuria ylimääräisiä kustannuksia. HSL:n on arvioinut omien järjestelmämuutostensa maksavan reilut miljoonaa euroa. Muutoksia pitää tehdä yli 20 järjestelmään kahteen kertaan, sekä 1.1. että 1.5.

Lisäksi muutosten vaatima työ vaarantaa HSL:n nykyiseen lippujärjestelmään suunnitellut tietoturvapäivitykset ja aiheuttaa lipunmyyntiin häiriöitä ja tulon menetyksiä. Muutos viivästyttää myös HSL:ssä käynnissä olevaa tärkeää lippujärjestelmän uudistamishanketta noin 6 kuukautta. Hankkeen viivästyminen aiheuttaa 5 miljoonan euron lisäkustannukset, koska vanhoista lippujärjestelmistä ei päästä luopumaan.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Toimitusjohtaja Mika Nykänen, Helsingin seudun liikenne HSL, puh. 09 - 4766 4040
HSL:n hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula, Helsingin seudun liikenne HSL, puh. 050 575 3347

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Häiriöt HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-verkkosivuilla jatkuvat edelleen Microsoftin laajan tietoliikennehäiriön vuoksi29.10.2025 22:11:35 EET | Tiedote

HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut eivät toimi normaalisti Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi. HSL-sovelluksessa ja Lippukaupassa esiintyy ongelmia lippujen ostamisessa. Myös Reittioppaassa esiintyy häiriöitä. Häiriöt HSL:n digitaalisissa palveluissa havaittiin keskiviikkona 29.10. hieman klo 18 jälkeen, ja ne jatkuvat vielä noin kymmeneltä illalla. Häiriön kestosta ei ole toistaiseksi aika-arviota.

Toiminta- ja taloussuunnitelma 2026–2028: HSL panostaa laadukkaisiin matkaketjuihin työmaista huolimatta29.10.2025 11:30:00 EET | Tiedote

HSL:n toimintaan vaikuttavat tulevina vuosina useat suuret työmaat, ja lisäksi kuntayhtymän operointi- ja infrakustannukset kasvavat. Samaan aikaan joukkoliikenteen laatu kuitenkin myös paranee, kun muun muassa Laajasalon ratikkayhteys ja Espoon kaupunkirata valmistuvat. Nämä asiat käyvät ilmi HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2026–2028 (TTS), jonka hyväksymistä HSL:n hallitus esittää yhtymäkokoukselle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye