HSL pyytää koronatukea rahoituskriisiin: palvelutason alamäki on estettävä
HSL on lähettänyt vetoomuksen yhdessä muiden kaupunkiseutujen kanssa maan hallitukselle koronatuen välttämättömyydestä, jotta joukkoliikenteen palvelutaso on mahdollista säilyttää myös korona-aikana.

Palvelutason ylläpitäminen on käynyt pitkittyvässä kriisissä yhä vaikeammaksi matkustamisen vähenemisen vuoksi. Joukkoliikenteelle korvamerkitty valtion rahoitus ja koronatuki ovat alalle elintärkeitä koronatilanteessa ja elpymisvaiheessa.
”HSL-alueella lisätuen tarve on noin 120 miljoonaa. Ilman lisätukea emme voi estää palvelutason alamäkeä. HSL-alueen panostukset joukkoliikenneinfraan, kalustoon ja palvelutasoon ovat mittavat. Tarvitsemme koronatukea, jotta voimme säilyttää HSL:n palvelut tätä kaupunkiseutua ja siten koko suomalaista yhteiskuntaa parhaalla mahdollisella tavalla palvelevina", sanoo HSL:n hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula.
"Joukkoliikenteellä on vahva kytkentä ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Helsingin seutu on Suomen tiheimmin asuttu alue, ja joukkoliikenteen käytön väheneminen täällä uhkaa koko maan ilmastotavoitteiden toteutumista", muistuttaa HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja Pekka Sauri.
Sekä valtakunnan politiikassa ja kaupunkiseuduilla on haluttu säilyttää joukkoliikennepalvelujen taso myös korona-aikana. Joukkoliikenteen negatiivinen tarjonnan ja kysynnän kierre on estettävä ja siksi joukkoliikenteen kestävä rahoitus on turvattava lähivuosiksi.
Valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa linjataan, että valtio varautuu joukkoliikenteen elvyttävään tukemiseen 2021-2024 nykyisen julkisen talouden suunnitelman ylityksenä.
HSL luottaa matkustamisen elpymiseen, kun rajoitukset poistuvat, vaikka liikkumisessa on meneillään suuri murrosvaihe. Kilpailukykyistä joukkoliikennettä tarvitaan myös korona-ajan jälkeen työhön, opiskeluun, asiointiin ja vapaa-aikaan liittyviin matkustustarpeisiin sekä liikenteen ilmastotavoitteiden saavuttamiseen.
Arvion mukaan noin 30 prosenttia suomalaisista voi tehdä työtä etänä, mutta tämä edustanee suurinta koronakriisiin liittyvää osuutta etätyöskentelystä. Osa heistä haluaa palata toisten ihmisten yhteyteen tulevaisuudessa. Kaupunkialueilla liikkumisen kysyntä pysynee korkealla tasolla, vaikka matkojen suuntautumisessa ja ajallisessa jakautumisessa voi tapahtua muutoksia.
Joukkoliikenne edistää ympäristöystävällisen liikkumisen ohella liikkumisen tasa-arvoa ja koko liikennejärjestelmän toimivuutta. Joukkoliikenne on tilatehokasta ja resurssiviisasta. Joukkoliikennepalvelut edistävät elinvoimaisuutta sekä ylläpitävät sosiaalista ja alueellista tasa-arvoa – saavutettavuutta eri asiakasryhmissä ja eri alueilla.
Liikenneministeri Timo Harakalle lähetetyn vetomuuksen ovat allekirjoittaneet HSL, Suomen Paikallisliikenneliitto, Suomen Kuntaliitto sekä Linja-autoliitto
Yhteyshenkilöt
HSL:n hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula, puh. 050 575 3347
HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja Pekka Sauri, puh. 0500 433 464
HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen, puh. 09 4766 4040
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 26.4.202226.4.2022 17:30:04 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui tiistaina 26. huhtikuuta ja teki päätökset alla luetelluista asioista.
Ennätyksellinen NPS-kysely ja muut tutkimukset kertovat: joukkoliikennettä arvostetaan korkealle koronasta huolimatta 26.4.2022 11:15:00 EEST | Tiedote
HSL:n viimeisen puolen aikana tekemät tutkimukset kertovat, että Helsingin seudulla arvostetaan joukkoliikenteen palveluita. BEST-tutkimuksen ja ennätyshyvien NPS-lukujen mukaan asiakkaat ajattelevat, että joukkoliikenne tarjoaa rahoille vastinetta. Koronapandemiaa edeltäviin matkustajamääriin on kuitenkin vielä paljon matkaa.
HSL tekee keväällä lippulajitutkimusta runkolinjabusseissa25.4.2022 09:09:40 EEST | Tiedote
HSL tekee keväällä lippulajitutkimusta runkolinjabusseissa 25.4. alkaen. Tutkimuksen teko sujuu nopeasti, kun asiakkaan lippu on helposti saatavilla.
HSL on julkaissut ensimmäisen ehdotuksen Laajasalon uusiksi bussilinjoiksi asiakkaittensa kommentoitavaksi22.4.2022 11:35:55 EEST | Tiedote
HSL on julkaissut ensimmäisen ehdotuksensa Laajasalon uusiksi bussilinjoiksi noin vuodesta 2027 eteenpäin, jolloin Kruunusiltojen raitioliikenne on alkanut. Asiakkaat voivat kommentoida ehdotusta kyselyssä perjantaihin 6.5. asti.
HSL luopuu yleisestä maskisuosituksesta20.4.2022 15:40:18 EEST | Tiedote
Helsingin seudun joukkoliikenteen vahva maskisuositus päättyy. Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä on päivittänyt alueellista maskisuositusta THL:n linjauksen pohjalta. Asiantuntija-arvioiden mukaan tilanne on sellainen, että yleisistä maskisuosituksista voidaan siirtyä henkilökohtaiseen harkintaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme