HSL sijoittui kokonaisarvosanalla mitattuna neljänneksi BEST-tutkimuksessa

HSL sijoittui kaupunkiseutukohtaisessa vertailussa kokonaisarvosanalla mitattuna neljänneksi. HSL-alueen asukkaista 74 % olivat tyytyväisiä alueen joukkoliikenteeseen vuonna 2021. HSL pärjäsi kansainvälisessä vertailussa hyvin, ja tulokset pysyivät lähes samana verrattuna vuoteen 2020, jolloin tyytyväisten osuus oli 76 prosenttia.
Alueensa joukkoliikenteeseen tyytyväisimmät BEST-jäsenkaupunkien asukkaat löytyivät Turusta (81 %), Tampereelta (79 %) ja Genevestä (76 %). Turusta ja Tampereelta tutkimuksessa oli mukana ainoastaan keskuskaupunki, kun taas HSL:n kohdalla mukana oli koko seutu. HSL:n taakse vertailussa jäivät muut muun muassa pohjoismaiset pääkaupunkiseudut Tukholma (72 %), Oslo (70 %), ja Kööpenhamina (49 %).
HSL menestyi BEST-kaupunkien keskiarvoa paremmin
HSL-alueen joukkoliikenne menestyi lähes jokaisessa kyselyn kymmenestä laatutekijästä BEST-kaupunkien keskiarvoa paremmin. Yksi kymmenestä laatutekijästä on NPS-kysymys eli kysymys vastaajien halukkuudesta suositella HSL:ää muille. HSL-alueen asukkaiden NPS-luku eli halukkuus suositella joukkoliikennettä muille sekä tyytyväisyys rahalle saatuun vastineeseen olivat osallistujakaupunkien keskiarvoon (HSL 59 %, BEST 48 %) verrattuna selvästi korkeammalla tasolla. Selvästi BEST-keskiarvoa tyytyväisempiä HSL:n alueen asukkaat olivat myös joukkoliikenteen tarjontaan (HSL 75 %, BEST 67 %), tiedonsaantiin (HSL 68 %, BEST 60 %) sekä matkustusmukavuuteen (HSL 78 %, BEST 71 %). HSL-alueen asukkaat olivat BEST-keskiarvoa vähemmän tyytyväisiä ainoastaan henkilökunnan toimintaan (HSL 73 %, BEST 74 %).
BEST-tutkimuksessa mitattavia laatutekijöitä ovat joukkoliikenteen tarjonta, luotettavuus, tiedonsaanti, henkilökunnan toiminta, turvallisuus, matkustusmukavuus, yhteiskunnallinen merkitys, rahalle saatu vastine, joukkoliikenteen suositteluhalukkuus (NPS) sekä kokonaistyytyväisyys alueen joukkoliikenteeseen.
Suurimmat muutokset HSL:n tuloksissa
HSL pärjäsi kansainvälisessä vertailussa hyvin, ja tulokset pysyivät pääosin melko vakaina verrattuna vuoteen 2020. HSL-alueen asukkaiden tyytyväisyys kasvoi tiedotukseen pysäkeillä ja terminaaleissa kahdeksan prosenttiyksikköä sekä viisi prosenttiyksikköä vaihtamisen helppouteen linjalta toiselle. Joukkoliikenteen käytön merkittävä lisäys on välttämätöntä autoliikenteen ruuhkien vähentämiseksi -väittämän kohdalla tapahtui suurin, kolmen prosenttiyksikön suuruinen lasku vuodesta 2020. Myös NPS-luku laski 11:een, kun se vuonna 2020 oli 18. HSL:n NPS-luku oli kuitenkin edelleen BEST-kaupunkien kolmanneksi paras Turun ja Tampereen jälkeen.
Kyselyyn tehtiin pieniä muutoksia vuonna 2021. Rahalle saatu vastine -laatutekijään lisättiin yksi uusi väittämä, joka mittaa lippuvalikoiman soveltuvuutta omiin liikkumistarpeisiin. Tämä selittää ainakin osittain tyytyväisyyden kasvua kyseisen laatutekijän kohdalla.
BEST-tutkimuksen taustatiedot
Vuoden 2021 tutkimukseen vastasi lähes 2 200 HSL-alueen asukasta, ja mukana oli vastaajia jokaisesta jäsenkunnastamme. Tutkimusta tehtiin koko vuoden ajan. Tutkimuksessa oli mukana aiempia vuosia enemmän vastaajia, jotka käyttävät joukkoliikennettä harvemmin kuin kuukausittain. Vuoden 2021 tutkimukseen osallistui HSL-alueen lisäksi Tukholman, Oslon, Kööpenhaminan Bergenin, Geneven, Trondheimin, Rotterdam-Haagin ja Reykjavikin kaupunkiseudut sekä Turun ja Tampereen kaupungit.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Erika Rintamäenpää
Puh:040 681 3025erika.rintamaenpaa@hsl.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 420 työntekijää, ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin ennen koronaa yli 390 miljoonaa matkaa vuodessa. Korona on vaikuttanut merkittävästi joukkoliikenteen käyttöön, ja matkustajamäärämme ovat nyt noin 40 prosenttia pienemmät. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kiitettävä arvosana HSL:n joukkoliikenteelle15.12.2025 09:00:00 EET | Tiedote
HSL-joukkoliikenteen syksyn 2025 asiakastyytyväisyystutkimuksessa 79 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Keväällä 2025 tyytyväisten matkustajien osuus oli 82 prosenttia.
HSL:n hallituksen päätöksiä 10.12.202510.12.2025 12:04:09 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui keskiviikkona 10. joulukuuta. Hallituksen käsiteltävinä olivat muun muassa metroa korvaavan bussiliikenteen tarjouskilpailun käynnistäminen Junatien remontin ajaksi sekä bussiliikenteen tarjouskilpailun ratkaisu. Hallitus päätti myös vuoden 2026 kokousaikatauluistaan.
HSL kutsuu koolle asukaspaneelin tukemaan liikennejärjestelmän suunnittelemista9.12.2025 10:00:00 EET | Tiedote
HSL kokoaa ensimmäistä kertaa asukaspaneelia valmistelun ja päätöksentekonsa tueksi. Aiheena on Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma, joka katsoo 15–20 vuotta eteenpäin ja jonka laatimisesta HSL vastaa.
HSL:n hallituksen päätöksiä 25.11.202525.11.2025 10:58:20 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui tiistaina 25. marraskuuta. Hallitus päätti muun muassa ajoneuvojärjestelmän hankinnasta, käynnisti korvaavan liikenteen tarjouskilpailun kesän 2026 Kehäradan liikennöintikatkon ajaksi ja antoi lausunnon Vaaralan varikon rakentamisesta.
Sarjalipun käyttäjille toivottu muutos10.11.2025 12:49:38 EET | Tiedote
HSL-sovelluksen sarjalippua on uudistettu, ja nyt useamman samaan aikaan voimassa olevan 10 tai 20 kertalipun sarjalipun ostaminen on mahdollista. Aiemmin oli mahdollista ostaa vain yksi kerrallaan voimassa oleva sarjalippu. Muutoin lippu toimii tuttuun tapaan, uudistuksen jälkeenkin sarjalipuista voi aktivoida yhden kertalipun kerrallaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

