HSL tarkentaa lähijunaliikenteen kilpailutuksen taloudellisia vaatimuksia

HSL on käynnistänyt alueellaan ajettavan lähijunaliikenteen kilpailutuksen. HSL:n hallitus päätti tiistaisessa kokouksessaan tarkentaa kilpailutukseen osallistuville junaoperaattoreille esitettäviä taloudellisia vaatimuksia.

Junaliikenteen kilpailutus toteutetaan kaksivaiheisella sovelletulla neuvottelumenettelyllä, jonka ensimmäisessä vaiheessa HSL valitsee varsinaiseen kilpailutukseen osallistuvat operaattorit.

Ensimmäisen vaiheen osallistumishakemusten määräpäivä oli 23. toukokuuta. Hakemuksia käsitellessä kuitenkin havaittiin, että operaattorien taloudellista asemaa koskevat soveltuvuusvaatimukset ovat olleet liian korkealla tasolla suhteessa HSL:n sopimuksen kokoon ja riskeihin. Liian tiukka vaatimustaso vaarantaisi tasapuolisen ja riittävän kilpailun toteutumisen. Vaatimusten tarkentamiseksi HSL:n on hankintalainsäädännön mukaisesti käynnistettävä hankintamenettely uudestaan.

Junaliikenteen kilpailutuksen aikatauluun tämä ei kuitenkaan aiheuta muutoksia, vaan tarkoituksena on, että varsinaiseen tarjouskilpailuun osallistuvat operaattorit valitaan elokuussa, neuvottelut alkavat syksyllä ja keväällä 2020 ratkaistaan kilpailun voittaja. Kilpailutettu lähijunaliikenne käynnistyy kesäkuun lopussa 2021.

Kimmo Sinisalo
projektijohtaja

Tero Anttila
joukkoliikenneosaston johtaja

HSL:n hallituksen päätöksiä 30.10.201830.10.2018 15:45Tiedote

Talousarvion 2018 muuttaminen joukkoliikenteen infrakustannusten osalta Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että se hyväksyy joukkoliikenteen infralaskutukseen tehdyn muutoksen siten, että infrakustannukset HSL:n muutetussa talousarviossa 2018 ovat yhteensä 141 230 934 euroa. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018558-2 Matkalippujen hinnat, alennusperusteet ja muut maksut vuonna 2019 Hallitus päätti vyöhyketariffin mukaisista matkalippujen hinnoista vyöhykemalliin siirryttäessä, opiskelija-alennuksesta, koululaislipuista, kertalippujen vaihtoajoista ja palvelupistemaksuista. Hallitus päätti myös esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että HSL-alueen joukkoliikenteen tarkastusmaksu nousee 100 euroon vyöhykeuudistuksen yhteydessä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018558-3 Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän t

Liikenteen hiilidioksidipäästöt leikataan puoleen, ihmisten ja tavaroiden liikkumista helpotetaan 2,4 miljardin investoinneilla ja uusia asuntoja rakennetaan 16 500 vuosittain30.10.2018 14:32Tiedote

Helsingin seudusta tehdään vähäpäästöinen, houkutteleva, hyvinvoiva ja elinvoimainen. Seudulla asuu vuonna 2050 kaksi miljoonaa ihmistä. Työpaikkoja on yli miljoona. Seudun elinvoimaisesta kasvusta huolimatta liikenteen kasvihuonekaasupäästöt leikataan seudulla puoleen vuoden 2005 tasosta 2030 mennessä. Koko seudun yhteistyönä tehty maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelma osoittaa, miten Helsingin seudun kunnat ja valtio toteuttavat nämä asettamansa tavoitteet 12 vuodessa. HSL:n hallitus lähetti suunnitelman luonnoksen omalta osaltaan lausuntokierrokselle tänään tiistaina.