HSL tarkentaa lähijunaliikenteen kilpailutuksen taloudellisia vaatimuksia

HSL on käynnistänyt alueellaan ajettavan lähijunaliikenteen kilpailutuksen. HSL:n hallitus päätti tiistaisessa kokouksessaan tarkentaa kilpailutukseen osallistuville junaoperaattoreille esitettäviä taloudellisia vaatimuksia.

Junaliikenteen kilpailutus toteutetaan kaksivaiheisella sovelletulla neuvottelumenettelyllä, jonka ensimmäisessä vaiheessa HSL valitsee varsinaiseen kilpailutukseen osallistuvat operaattorit.

Ensimmäisen vaiheen osallistumishakemusten määräpäivä oli 23. toukokuuta. Hakemuksia käsitellessä kuitenkin havaittiin, että operaattorien taloudellista asemaa koskevat soveltuvuusvaatimukset ovat olleet liian korkealla tasolla suhteessa HSL:n sopimuksen kokoon ja riskeihin. Liian tiukka vaatimustaso vaarantaisi tasapuolisen ja riittävän kilpailun toteutumisen. Vaatimusten tarkentamiseksi HSL:n on hankintalainsäädännön mukaisesti käynnistettävä hankintamenettely uudestaan.

Junaliikenteen kilpailutuksen aikatauluun tämä ei kuitenkaan aiheuta muutoksia, vaan tarkoituksena on, että varsinaiseen tarjouskilpailuun osallistuvat operaattorit valitaan elokuussa, neuvottelut alkavat syksyllä ja keväällä 2020 ratkaistaan kilpailun voittaja. Kilpailutettu lähijunaliikenne käynnistyy kesäkuun lopussa 2021.

Kimmo Sinisalo
projektijohtaja

Tero Anttila
joukkoliikenneosaston johtaja