HSL:n tilinpäätös 2022: Kustannukset kasvoivat, matkustajamäärät jäivät yhä selvästi koronaa edeltäneestä ajasta

Jaa

Viime vuonna HSL oli edelleen jäljessä vuoden 2019 matkustajamääristä ja lipputuloista. Myös kustannukset kasvoivat. Koronapandemian vaikutuksista toipuminen jatkuu edelleen, ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan käynnisti uuden kriisin.

HSL:n tilaamassa joukkoliikenteessä tehtiin 304 miljoonaa matkaa vuonna 2022, mikä on edelleen 24 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019. Vuodesta 2021 nousua oli 28 prosenttia. Lipputuloja kertyi 310 miljoonaa euroa, 74 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021.

Valtion koronatukien myötä tilikauden tulos oli 62 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Ilman valtion myöntämiä koronatukia tilikauden tulos olisi ollut 13 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Käytämme kertynyttä ylijäämää vuosittaisten käyttömenojen kattamiseen ja ensimmäisenä koronavuonna nostetun lainan lyhennyksiin. Tätä lainaa on jäljellä vielä noin 40 miljoonaa euroa.

Lipputulojen osuus toimintatuloista yhä kaukana pandemiaa edeltäneestä tasosta

Tilikauden toimintatuotot olivat yhteensä 815 miljoonaa euroa, mistä lipputulojen osuus oli 38 prosenttia ja kuntien verotuloistaan maksamien kuntaosuuksien osuus 52,5 prosenttia. Vuonna 2021 toimintatuotoista 32,1 prosenttia oli lipputuloja ja 51,9 prosenttia kuntaosuuksia. Vielä ennen koronapandemiaa, vuonna 2019, lipputulot muodostivat 51,2 prosenttia ja kuntaosuudet 46,5 prosenttia toimintatuloista.

Tukia ja avustuksia HSL sai vuonna 2022 yhteensä 66,8 miljoonaa euroa, mistä 49,2 miljoonaa euroa oli koronatilanteesta johtuvaa tukea lipputulomenetyksiin ja kasvaneisiin kustannuksiin.

Toimintakulut kasvoivat ja kasvavat tulevaisuudessa lisää

Toimintakulut olivat yhteensä 734 miljoonaa euroa, mikä on 28 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021.

Henkilöstömäärä vuoden 2022 lopussa oli 406 (vuonna 2021 402). Henkilöstökulut olivat 22,5 miljoonaa euroa (3,1 prosenttia toimintakuluista).

Toimintakuluissa suurimman kuluerän muodostivat liikenteen operointikustannukset, jotka olivat 525 miljoonaa euroa (71,6 prosenttia), 26 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021. HSL:n jäsenkunnilleen maksamien infrakorvausten osuus pysyi lähes entisellään ja oli 140 miljoonaa euroa (19,1 prosenttia).

Infra- ja operointikustannukset kuitenkin nousevat merkittävästi vuonna 2023, kun metron uusi osuus Matinkylän ja Kivenlahden välillä on käytössä koko vuoden. Myös Raide-Jokeri-hankkeessa rakennettu pikaraitiotie nostaa HSL:n infra- ja operointikustannuksia viimeistään vuodesta 2024 alkaen. Tulevaisuudessa kustannusten nousu jatkuu uusien raidehankkeiden myötä.

HSL:n tilinpäätös kokonaisuudessaan täällä

Yhteyshenkilöt

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote

HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.

HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote

Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.

HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote

HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye