HSL:n tilinpäätös 2022: Kustannukset kasvoivat, matkustajamäärät jäivät yhä selvästi koronaa edeltäneestä ajasta

Viime vuonna HSL oli edelleen jäljessä vuoden 2019 matkustajamääristä ja lipputuloista. Myös kustannukset kasvoivat. Koronapandemian vaikutuksista toipuminen jatkuu edelleen, ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan käynnisti uuden kriisin.

HSL:n tilaamassa joukkoliikenteessä tehtiin 304 miljoonaa matkaa vuonna 2022, mikä on edelleen 24 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019. Vuodesta 2021 nousua oli 28 prosenttia. Lipputuloja kertyi 310 miljoonaa euroa, 74 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021.

Valtion koronatukien myötä tilikauden tulos oli 62 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Ilman valtion myöntämiä koronatukia tilikauden tulos olisi ollut 13 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Käytämme kertynyttä ylijäämää vuosittaisten käyttömenojen kattamiseen ja ensimmäisenä koronavuonna nostetun lainan lyhennyksiin. Tätä lainaa on jäljellä vielä noin 40 miljoonaa euroa.

Lipputulojen osuus toimintatuloista yhä kaukana pandemiaa edeltäneestä tasosta

Tilikauden toimintatuotot olivat yhteensä 815 miljoonaa euroa, mistä lipputulojen osuus oli 38 prosenttia ja kuntien verotuloistaan maksamien kuntaosuuksien osuus 52,5 prosenttia. Vuonna 2021 toimintatuotoista 32,1 prosenttia oli lipputuloja ja 51,9 prosenttia kuntaosuuksia. Vielä ennen koronapandemiaa, vuonna 2019, lipputulot muodostivat 51,2 prosenttia ja kuntaosuudet 46,5 prosenttia toimintatuloista.

Tukia ja avustuksia HSL sai vuonna 2022 yhteensä 66,8 miljoonaa euroa, mistä 49,2 miljoonaa euroa oli koronatilanteesta johtuvaa tukea lipputulomenetyksiin ja kasvaneisiin kustannuksiin.

Toimintakulut kasvoivat ja kasvavat tulevaisuudessa lisää

Toimintakulut olivat yhteensä 734 miljoonaa euroa, mikä on 28 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021.

Henkilöstömäärä vuoden 2022 lopussa oli 406 (vuonna 2021 402). Henkilöstökulut olivat 22,5 miljoonaa euroa (3,1 prosenttia toimintakuluista).

Toimintakuluissa suurimman kuluerän muodostivat liikenteen operointikustannukset, jotka olivat 525 miljoonaa euroa (71,6 prosenttia), 26 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021. HSL:n jäsenkunnilleen maksamien infrakorvausten osuus pysyi lähes entisellään ja oli 140 miljoonaa euroa (19,1 prosenttia).

Infra- ja operointikustannukset kuitenkin nousevat merkittävästi vuonna 2023, kun metron uusi osuus Matinkylän ja Kivenlahden välillä on käytössä koko vuoden. Myös Raide-Jokeri-hankkeessa rakennettu pikaraitiotie nostaa HSL:n infra- ja operointikustannuksia viimeistään vuodesta 2024 alkaen. Tulevaisuudessa kustannusten nousu jatkuu uusien raidehankkeiden myötä.

HSL:n tilinpäätös kokonaisuudessaan täällä

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta