HSL:n ABC-, BCD-, CD- ja ABCD-lippujen hinnat laskevat vuoden alussa

Pisimpien matkojen lipunhintoihin tulee alennuksia 1.1.2020, kun ABC-, BCD-, CD- ja ABCD-lippujen hinnat laskevat. Hinnanalennus koskee sekä kerta- että kausilippuja. AB-, BC- ja D-lippujen hinnat eivät muutu.

HSL kohdistaa hinnan alennukset pisimpien matkojen hintoihin, koska pitkilllä matkoilla  siirtyminen autoilusta joukkoliikenteeseen vaikuttaa suotuisimmin liikenteen päästöihin.

Joukkoliikenteen vuoroja on C- ja D-vyöhykkeillä tarjolla vähemmän kuin lähempänä Helsingin keskustaa. Hinnan alennusten jälkeen tämä näkyy nykyistä enemmän myös lippujen hinnoissa. A- ja B-vyöhykkeellä joukkoliikenteen palvelutaso on erinomainen. Lisäksi AB- ja BC-lippujen matkustusalue on erittäin laaja ja 80 minuutin vaihtoaika pitkä. AB- ja BC-kertalipulla ehtii monissa tilanteissa tehdä meno-ja paluumatkan yhdellä ja samalla lipulla.

Näin hinnat muuttuvat vuoden 2020 alussa

Kertaliput

Hinta 2019

Hinta 2020

AB, BC ja D *

ABC

BCD

CD

ABCD

Kausiliput 30 vrk

Hinta 2019

Hinta 2020

AB, BC ja D *

ABC

BCD

CD

ABCD

* AB-, BC- ja D-lippujen hintoihin ei tule muutoksia.

HSL:n verkkosivujen hinnastossa uudet hinnat näkyvät 1.1.2020 alkaen.

Myyntipisteet voivat periä lipunmyynnistä palvelumaksun

HSL:n lippuja myyvät myyntipisteet voivat vuoden 2020 alusta lähtien veloittaa lipun ostamisesta palvelumaksun. HSL kilpailutti myyntipisteet vuonna 2019 sillä periaatteella, ettei HSL enää vuoden 2020 alusta lähtien maksa jälleenmyyjille myyntipalkkiota. Näin kaikkia myyntipisteitä, kiinteitä ja verkossa toimivia, kohdellaan tasavertaisesti.

Jälleenmyyjät päättävät itse, minkä suuruisen palvelupalkkion ne mahdollisesti lisäävät lipun hintoihin. HSL:llä ei vielä toistaiseksi ole tietoa siitä, lisäävätkö jälleenmyyjät palvelupalkkioita ja jos lisäävät, minkä suuruisia ne ovat. Mahdollisissa lipun hyvitystilanteissa HSL hyvittää ainoastaan tariffin mukaisen lipunhinnan, ei myyntipisteen perimää palkkiota. Myyntipisteet määrittelevät käytäntönsä tämän osalta itse.

HSL-sovelluksessa, automaateilla ja myöhemmin käyttöön otettavassa nettilatauksessa palvelumaksua ei peritä.

Suomenlinna-lipun myynti päättyy 31.12.

Suomenlinna-lippu poistuu valikoimasta vuoden 2020 alussa. Suomenlinna sijaitsee A-vyöhykkeellä, joten sinne voi matkustaa kaikilla HSL:n lipuilla, joissa on mukana A-kirjain eli AB-, ABC- ja ABCD-lipuilla. Suomenlinnan lautalla kelpaavat kerta-, vuorokausi- ja kausiliput.

Osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440

HSL:n hallituksen päätöksiä 11.2.202011.2.2020 12:45:26 EETTiedote

Sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportti vuodelta 2019 ja tarkastussuunnitelma 2020 Hallitus päätti merkitä tiedoksi sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportin vuodelta 2019 ja sisäisen tarkastuksen tarkastussuunnitelman vuodelle 2020. Sisäinen valvonta on osa kuntalain mukaista kuntayhtymän hallinnon ja talouden valvontaa. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Ostotarjouksen tekeminen Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) -kuntayhtymän omistamista kiinteistöosakeyhtiön osakkeista Hallitus päätti tarjota Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymälle 4,1 miljoonaa euroa Kiinteistöosakeyhtiö Asemapäällikönkatu 5:n osakkeista, ja osakkeiden omistus ehdotetaan siirrettäväksi HSL:lle 1.5.2020 alkaen. HSL siis aikoo ostaa päätoimipisteensä rakennuksesta HSY:n omistaman osuuden. Kaupan jälkeen HSL:n omistusosuus kiinteistöosakeyhtiöstä olisi 69,73 prosenttia. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Transit PSP -maksuvälityspalvelujen hankinta Hallitus päätti valita transit PSP -maksuvälityspalvelujen tarjoajaksi LittlePayn,