HSL:n hallituksen päätöksiä 14.6.2019

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2020–2022

Hallitus päätti pyytää Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Kauniaisten kaupunkeja sekä Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja Tuusulan kuntia antamaan 31.8.2019 mennessä lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020–2022. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta sekä kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä suunnitelmakaudella 2020–2022.

Linkki pöytäkirjaan

Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitykseen liittyvät hankinnat

Hallitus päätti, että HSL voi tehdä Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitystä LIJ Tuki- ja ylläpitosopimuksen jäljellä olevana voimassaoloaikana vuosina 2019–2023 enintään 3,5 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan ja Teknologiaratkaisut-osaston osastonjohtajan tekemään hankintapäätöksiä edellä mainitun budjettiraamin sekä toimitusjohtajan ja Teknologiaratkaisut-osaston osastonjohtajan hankintatoimivallan puitteissa.

Linkki pöytäkirjaan

Joukkoliikenteen asiakastyytyväisyys- ja laatututkimuksen toteutuksen hankinta

Hallitus päätti valita joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksen toimittajaksi sopimuskaudelle 1.10.2019 – 31.12.2021 (optio 1+1 vuotta) ja joukkoliikenteen laatututkimuksen toimittajaksi sopimuskaudelle 1.10.2019–31.12.2024 (optio 1+1 vuotta) Taloustutkimus Oy:n, joka ainoana jätti tarjouksen. Lisäksi hallitus hyväksyi hankinnan arvioiduiksi kokonaiskustannuksiksi mahdolliset optiot sisältäen 1 779 000 euroa (+ alv. 24 %). Hallitus valtuutti toimitusjohtajan tekemään päätöksen sopimuksen mukaisten optioiden (1+1 vuotta) käytöstä.

Linkki pöytäkirjaan

Oikaisuvaatimus korttikoteloiden hankintaa koskevasta toimitusjohtajan viranhaltijapäätöksestä

Hallitus päätti hylätä Saintex Oy:n toimitusjohtajan viranhaltijapäätöksestä 24.5.2019 § 28 tekemän oikaisuvaatimuksen, sillä Saintex Oy ei ole täyttänyt tarjouspyynnön ehtoja tarjouksen jättämisen määräaikaan mennessä.

Matkalippujen tarkastustoiminta vuonna 2018 ja tavoitteet vuodelle 2019

Hallitus päätti merkitä toimintakertomuksen vuodesta 2018 ja tavoitteet vuodelle 2019 tiedoksi.

Matkustajien tyytyväisyys joukkoliikenteeseen (AsTy) keväällä 2019

Hallitus päätti merkitä asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset tiedoksi.

Linkki pöytäkirjaan

MAL-sopimuksen 2016–2019 seuranta (kevät 2019)

Hallitus päätti merkitä tiedoksi MAL 2016–2019 -sopimuksen seurannan.

Yhtymäkokouksen 28.5.2019 päätösten täytäntöönpano

Hallitus totesi, että yhtymäkokouksen päätökset ovat syntyneet lainmukaisessa järjestyksessä, eivät mene yhtymäkokouksen toimivaltaa ulommaksi eivätkä muutoinkaan ole lainvastaisia. Hallitus päätti panna yhtymäkokouksen päätökset täytäntöön.

Suvi Rihtniemi

HSL järjestää Ed Sheeranin konserttien aikaan lisäliikennettä Malmille 23.7. ja 24.7.17.7.2019 12:00:00 EESTTiedote

Ed Sheeranin konserttien vuoksi on HSL:n joukkoliikenteessä lisäliikennettä lähijunilla, busseilla ja metrolla tiistaina 23.7. ja keskiviikkona 24.7. HSL suosittaa varaamaan matkustamiseen aikaa ja käyttämään tarvittaessa vaihtoehtoisia reittejä. Suosittelemme saapumaan konserttiin ensisijaisesti lähijunalla, kävellen tai pyöräillen. Lisäksi joukkoliikenteen liput kannattaa ostaa etukäteen HSL-sovelluksella tai vaihtoehtoisesti lippuautomaatista.

Bussiliikenne Mannerheimintiellä estynyt 4. - 5.7. aamuina EU-ministerikokouksen vuoksi - merkittäviä vaikutuksia liikenteessä3.7.2019 08:26:19 EESTTiedote

Finlandiatalolla järjestettävän EU-ministerikokouksen aikana joukkoliikenne Mannerheimintiellä on estynyt Oopperan eteläpuolella torstaina 4.7. kello 7.30 – 9.30 ja perjantaina 5.7. kello 7 – 9 siten, että se on mahdollista ainoastaan raitiovaunuilla. Ministerikokous vaikuttaa liikenteeseen merkittävästi myös Helsingin ulosajoväyliltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle perjantaina. Tuolloin liikenteeseen on todennäköisesti luvassa viivästyksiä reitillä Mannerheimintie–Kehä I–Tuusulantie noin kello 8–19.

HSL:n vuorokausilippu on kätevä kesäkulkijalle26.6.2019 10:37:27 EESTTiedote

Jos Helsingin seudun kesäkävijä aikoo tehdä useita matkoja päivässä tai kiertää mielenkiintoisia kohteita monena päivänä, hänen kannattaa ostaa HSL:n vuorokausilippu, joita saa 1-7 vuorokaudeksi. Kun älypuhelimeen lataa maksutta HSL-sovelluksen, matkustajalla on mukanaan sekä lippuautomaatti että liikenneneuvoja. HSL-sovelluksesta saa sekä vuorokausilippuja että kertalippuja ja sillä voi käyttää myös HSL:n Reittiopasta. Joukkoliikenteen ohella pääkaupunkiin ympäristöineen voi tutustua vaikka kaupunkipyörillä.