HSL:n hallituksen päätöksiä 15.12.2020

Eron myöntäminen toimitusjohtajan virasta

Hallitus päätti myöntää Suvi Rihtniemelle eron toimitusjohtajan virasta 1.2.2021. Rihtniemi ilmoitti elokuussa 2020 jäävänsä eläkkeelle vuoden 2021 aikana ja jättäytyvänsä sivuun toimitusjohtajan tehtävästä, kun uusi toimitusjohtaja voi aloittaa uudessa tehtävässä.

Toimitusjohtajasopimuksen hyväksyminen

Hallitus päätti hyväksyä HSL:n uuden toimitusjohtajan Mika Nykäsen kanssa tehtävän toimitusjohtajasopimuksen. Hallitus totesi myös, että Nykänen on esittänyt hyväksyttävän selvityksen terveydentilastaan, ja vahvisti toimitusjohtajan virkavaalin 3.11.2020.

HSL-tuloskortti vuodelle 2021

Hallitus päätti hyväksyä HSL-tuloskortin vuodelle 2021 siten, että HSL-tuloskortin painoarvo on 60 prosenttia tulospalkkiosta.

Hankintaoikaisuvaatimus bussiliikenteen tarjouskilpailua 52/2020 koskien

Hallitus päätti hylätä Helsingin Bussiliikenne Oy:n tekemän hankintaoikeusvaatimuksen ja totesi, että tarjouskilpailun tulos ei muutu. Kilpailun kohteen 266 voittajana säilyy siten Oy Pohjolan Liikenne Ab.

Linkki pöytäkirjaan

Liikennöitsijöille maksettavan lisäkorvauksen maksamisen jatkaminen bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi 1.1.2021 alkaen

Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista 1.1.2021 alkaen talviliikennekauden 2020-2021 loppuun asti. Korvausten määrät lisäsiivouksesta ja desinfioinnista ovat 100 euroa bussia kohti kuukaudessa suuremmissa busseissa ja 50 euroa bussia kohti kuukaudessa pienkalustossa. Hallitus valtuutti toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.8.2021 saakka.

MAL 2023 -puiteohjelman hyväksyminen

Hallitus päätti hyväksyä MAL 2023 -puiteohjelman. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella keskiviikkoaamuna 16.12.2020, kun Helsingin seudun yhteistyökokous HSYK on hyväksynyt puiteohjelman.

Linkki pöytäkirjaan

Lausunnon antaminen nopean Helsinki–Turku-junayhteyden hankekokonaisuuden ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta

Hallitus antoi lausunnon aiheesta. Hankekokonaisuudessa on kyse Helsingin ja Turun välisen junayhteyden kehittämisestä, jonka yhtenä vaihtoehtona on Espoon ja Salon välille rakennettava oikorata. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Matkustajien tyytyväisyys joukkoliikenteeseen (ASTY) syksyllä 2020

Hallitus päätti merkitä asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset tiedoksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Oikaisuvaatimukset hallituksen päätöksestä 27.10.2020 § 169

Hallitus päätti hylätä oikaisuvaatimukset matkalippujen hinnoista vuodelle 2021.

Linkki pöytäkirjaan, § 204

Linkki pöytäkirjaan, § 205

Tarkastuslautakunnan jäsenen vaalikelpoisuuden menetys ja uuden tarkastuslautakunnan jäsenen valinta

Hallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää todeta Hannele Luukkaisen menettävän yleisen vaalikelpoisuutensa tarkastuslautakunnan jäsenen tehtävään jäsenkunnasta poismuuton vuoksi ja valita Luukkaisen tilalle uuden tarkastuslautakunnan jäsenen tarkastuslautakunnan jäljellä olevaksi toimikaudeksi.

Linkki pöytäkirjaan

Ruskeasuon raitiovaunu- ja linja-autovarikon hankesuunnitelma

Hallitus päätti ilmoittaa HKL:lle Ruskeasuon raitiotievarikon olevan tarpeellinen tuleville raitioliikennehankkeille. Hallituksen mukaan toteutusratkaisu vastaa HSL:n tarpeita kehittää alueen raitioliikennettä. Hallitus päätti sitoutua hankesuunnitelmassa esitettyihin kustannuksiin sillä edellytyksellä, että varikkokokonaisuuden toteutuksessa huomioidaan raitioliikenteen monitoimijaympäristö tulevaisuudessa.

Suvi Rihtniemi

HSL:n hallituksen päätöksiä 19.1.202119.1.2021 13:54:33 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2021–2022 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2021–2022 ja valtuutti toimitusjohtajan tekemään siihen vähäisiä muutoksia. Liikennöintisuunnitelma sisältää joukkoliikenteeseen kesäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välille suunnitellut muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Markkinointikampanjoiden mediasuunnittelun ja -ostamisen hankinta Hallitus päätti valita palveluntarjoajaksi Oy Dagmar Ab:n, jonka tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Sopimus on voimassa määräaikaisena vuoden 2022 loppuun asti ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y11 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti, että HSL maksaa päästöjä alentavista biodieselin bioetanolin ja biokaasun käytöstä hyväksyttyjen tarjousten mukaisesti 1 864 323 euroa kolmelle bussiliikennöitsijälle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lähijunal

HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä19.1.2021 10:44:21 EETTiedote

Arvion mukaan HSL:n lipputulot ovat vuonna 2021 vielä ainakin 130 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2019. Tällä hetkellä joukkoliikenteellä kulkee noin 50 prosenttia normaalista matkustajamäärästä. HSL arvioi, että joukkoliikenne palaa normaalille tasolleen vasta vuoden 2023 jälkeen, mutta myös tähän liittyy epävarmuuksia. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee edelleen valtion tukea.