HSL:n hallituksen päätöksiä 21.1.2020

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2020–2021

Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2020–2021. Suunnitelma käsittää kesäliikenteen alusta 2020 talviliikenteen loppuun 2021 Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuvat suuret muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 -tarjouskilpailun ratkaisu

Hallitus päätti maksaa ympäristöbonusta tällä kilpailukierroksella päästöjä alentavista biodieselin, bioetanolin ja biokaasun käytöstä yhteensä 2 121 494 euroa (+alv) ajalle 1.2.2020–31.1.2021. Bonus jakautui liikennöitsijöittäin seuraavasti: Helsingin Bussiliikenne Oy 56 000 (+alv), Nobina Finland Oy 1 150 944 euroa (+alv), Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab 914 550 euroa (+alv). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Sähköbussien latauspalvelujen tarjouskilpailun järjestäminen

Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun sähköbussien latauspalvelujen järjestämiseksi Helsingissä ja Vantaalla. Tarkoituksena on, että hankintapäätös voidaan tehdä hallituksessa toukokuussa 2020 ja palvelu ottaa käyttöön syksyllä 2021.

Nivelsähköbussiliikenteen aloittaminen linjoilla 18 ja 39

Hallitus päätti hyväksyä esityksen linjojen 18 ja 39 liikennöimiseksi sähkönivelbusseilla elokuusta 2021 alkaen ohjeellisesti noudatettavaksi. Lisäksi hallitus päätti, että linjan 14 lopullinen reitti Kampin ja Pajamäen välillä hyväksytään liikennöintisuunnitelmasta 2021–2022 päätettäessä.

Hallitus esittää Helsingille, että kaupunki järjestää riittävät pysäkkitilat ja tekee muut tarvittavat toimenpiteet sähköbussien latausta varten linjojen 18 ja 39 päätepysäkeillä sekä varmistaa liikenteen sujuvuuden linjojen reittiosuuksilla ja myös mahdollisten Länsi-Helsingin raitioteiden rakentamisen aikana. Hallitus esittää Vantaalle, että kaupunki järjestää riittävät pysäkkitilat sähköbussien latausta varten Myyrmäessä.

Linkki pöytäkirjaan

Juridisten palvelujen ja hankintasuunnittelun puitejärjestelyn hankinta (EU-kynnysarvon ylittävä hankinta)

Hallitus päätti valita puitesopimuksella toimittajia hankintajuridisiin asiantuntijapalveluihin, muihin juridisiin asiantuntijapalveluihin ja hankintasuunnittelupalveluihin. Hallitus päätti hyväksyä hankinnan enimmäisarvoksi 3 000 000 euroa (+alv) sopimuskaudella (2 vuotta) optioineen (2+1 vuotta).

Linkki pöytäkirjaan

Lausunnon antaminen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman vaikutusten arviointiohjelmaan

Hallitus päätti antaa lausunnon valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman vaikutusten arviointiohjelmasta.

Lisätietoja:
Suvi Rihtniemi

Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.