HSL:n hallituksen päätöksiä 26.10.

HSL:n hallitus kokoontui tiistaina 26. lokakuuta ja teki päätökset alla luetelluista asioista.

Matkalippujen hinnat vuonna 2022

Hallitus päätti, että HSL:n lippujen hintoihin tulee maltillinen korotus vuoden 2022 alussa: AB-, BC-, CD- ja D-kausilippujen hinnat nousevat noin neljä prosenttia. Pidempien matkojen kausilippujen eli ABC-, BCD- ja ABCD-lippujen sekä kaikkien kerta- ja vuorokausilippujen hinnat säilyvät ennallaan. Hallitus esittää liikenne- ja viestintäministeriölle tarkastusmaksun korottamista sataan euroon.

Asiasta on tiedotettu erillisellä tiedotteella.

HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2022–2024

HSL:n talous on kärsinyt suuresti koronapandemian aiheuttamasta joukkoliikennematkustuksen romahtamisesta ja talouden tervehdyttäminen tulee kestämään pitkään. Hallitus linjaa vuosien 2022–2024 toiminta- ja taloussuunnitelmansa tärkeimmäksi tavoitteeksi sen, että joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot palaavat matkustusrajoitusten aiheuttaman kuopan jälkeen takaisin kasvuun.

Suunnitelmasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Linkki pöytäkirjaan

Painotöiden sekä tuotteiden varastointi ja logistiikkapalvelujen hankinta

Hallitus päätti valita tarjousten kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan vertailun perusteella painotöiden sekä tuotteiden varastointi- ja logistiikkapalveluiden palveluntuottajaksi Punamusta Oy:n vuoden 2022 alusta. Sopimus on voimassa määräaikaisena 31.12.2023 asti, jonka jälkeen se on voimassa toistaiseksi.

Hallituksen ja yhtymäkokouksen kokousajat vuonna 2022

Hallitus päätti HSL:n yhtymäkokouksen ja hallituksen alustavista kokousajankohdista vuodelle 2022. Kokousajat löytyvät HSL:n verkkosivulta.

Tiedoksi merkittävät asiat

Lausunnon antaminen valtion talousarvioesityksestä vuodelle 2022

HSL antoi lausunnon valtion talousarvioesityksestä vuodelle 2022.

Mika Nykänen

Helsingin seutu tähtää Euroopan kestävimmin kasvavaksi metropoliksi30.11.2021 12:01:31 EET | Tiedote

Helsingin seutu kasvaa, ja kasvu halutaan toteuttaa asukkaiden hyvinvointi, ympäristön kantokyky sekä seudun kilpailukyky huomioiden. Maankäytön, asumisen ja liikenteen strategisen MAL 2023 -suunnitelman tavoitteena on rakentaa hiilineutraali, menestyvä ja hyvinvoiva metropolialue. HSL:n hallitus hyväksyi tiistaina omalta osaltaan vision ja tavoitteet Helsingin seudun MAL 2023 -suunnittelulle.

Autojen ylinopeudet vähenivät ja kävelijämäärät lisääntyivät – nopeat kokeilut tekivät kävelystä ja pyöräilystä entistä houkuttelevampaa   17.11.2021 14:12:43 EET | Tiedote

Kiinnostava, vihreä ja turvallinen ympäristö kutsuu liikkumaan omin jaloin. Kun ihmiset liikkuvat kestävästi kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä, vahvistuu sekä heidän terveytensä että ympäristön hyvinvointi. Osana Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-yhteistyötä toteutetut nopeat kokeilut kertovat siitä, miten pyöräily- ja kävely-ympäristöä voidaan parantaa viihtyisyyteen panostamalla.