HSL:n hallituksen päätöksiä 28.5.2019

Lippujärjestelmän palveluväylän ohjelmiston hankinta vuosille 2020–2023 (EU-kynnysarvon ylittävä hankinta)

Hallitus päätti Tieto Finland Oy:n tarjouksen perusteella hyväksyä HSL:n lippu- ja informaatiojärjestelmään liittyvän sopimusmuutoksen. Sopimusmuutoksella WESB-palveluväylä korvataan IBM:n AppConnect Enterprise -tuotteella. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä hankinnan arvioiduiksi kokonaiskustannuksiksi enintään 1 077 725 euroa (+ alv 24 %).

Osavuosikatsaus 1/2019

Hallitus päätti merkitä tiedoksi osavuosikatsauksen 1/2019.

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Lausunnon antaminen Uusimaa-kaavan 2050 ehdotuksesta

Hallitus antoi lausunnon Uusimaa-kaavan 2050 ehdotuksesta. Kaavaratkaisut ovat pääosin yhtenevät MAL 2019 -suunnitelman valmistelun kanssa. HSL pitää erittäin hyvänä, että kaavoituksella tuetaan pääkaupunkiseudun parhaiten saavutettavien alueiden täydentämistä ja tiivistämistä joukkoliikenteeseen tukeutuen.

HSL muistuttaa, että Espoon kaupunkirata olisi hyödyllinen jo nyt, eikä sen toteuttamista saa sitoa yhteen ESA-radan toteuttamisen kanssa. Lisäksi HSL pitää tärkeänä, että Histan ja Östersundomin toteuttaminen kytketään yhteen raideliikenneyhteyden sitovan toteuttamispäätöksen kanssa. HSL esittää myös, että Myyrmäki lisätään vaihtopaikkojen verkostoon yhdeksi vaihtopaikaksi. HSL esittää, että kaikki juna- ja metrovarikot esitetään kaavakartalla ja että Uusimaa-kaavaan lisätään Kehäradan varikon varaus Lapinkylään sekä Rantaradan varikko valmisteilla olevan selvityksen mukaisesti. HSL ehdottaa, että raskaan liikenteen taukopaikkavaraukset esitettäisiin oikeusvaikutteisina kaavakartalla.

Lausunnon antaminen Tuusulan kunnan yleiskaavaehdotuksesta

Hallitus antoi lausunnon Tuusulan kunnan yleiskaavaehdotuksesta. HSL pitää kaavaehdotuksen tavoitteita ja kaavan yhdyskuntarakennetta tiivistävää luonnetta hyvänä. HSL kuitenkin muistuttaa, että parhaiten nykyrakenteeseen ja kestäviin kulkumuotoihin tukeutuvat alueet tulee toteuttaa ensin, mikä ei näy riittävän voimakkaasti uusien asuinalueiden vaiheistuksessa. HSL:n mukaan maankäytön painopistettä tulee Pohjois-Tuusulassa sijoittaa entistä vahvemmin Jokelaan, jonne kaavassa sijoitettaisiin vain 16 prosenttia uusista asukkaista. Lisäksi HSL esittää, että Tuusulanväylä merkitään kaavaan joukkoliikenteen laatukäytäväksi. HSL pitää hyvänä Hyrylästä itään Keravan suuntaan rakentuvaa maankäyttöä. Sen sijaan Tuusulanjärven länsirannan alueille on haastavaa järjestää kustannustehokasta joukkoliikennettä. HSL:n mukaan Järvenpää–Tuusula–Kerava-pyörätieyhteyttä tulee viedä eteenpäin suunnitteluvalmiutta parantamalla.

Lausunnon antaminen Järvenpään kaupungin yleiskaavaluonnoksesta

Hallitus antoi lausunnon Järvenpään kaupungin yleiskaavaehdotuksesta. HSL:n mukaan Järvenpään yleiskaavaluonnos tukee hyvin seudun MAL-tavoitteiden toteuttamista. HSL pitää erittäin hyvänä, että asemanseudut on nostettu kaavaluonnoksessa vahvasti esiin. Myös Järvenpään liittyminen HSL-alueeseen tukisi yhtenäisen joukkoliikennejärjestelmän kehittämistä ja parantaisi samalla Järvenpään seudullista saavutettavuutta joukkoliikenteellä sekä junaliikenteen tarjontaa Helsinki–Järvenpää–Jokela-yhteysvälillä. HSL pitää erittäin kannatettavana Järvenpään pyöräliikenteen kehittämissuunnitelmaa ja kehottaa parantamaan radanvarressa kulkevan Järvenpää–Tuusula–Kerava-pyörätien suunnitteluvalmiutta.

Lähijunaliikenteen koettu turvallisuus -tutkimuksen tulokset 2019

Hallitus päätti merkitä tiedoksi Lähijunaliikenteen koettu turvallisuus -tutkimuksen tulokset vuodelta 2019.

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Suvi Rihtniemi

HSL-sovelluksessa häiriö torstaina 22.8. - häiriö saatiin korjattua hieman ennen klo 22.22.8.2019 18:22:09 EESTTiedote

Päivitys 22.8. klo 22. - häiriö saatiin korjattua hieman ennen klo 22. HSL-sovellus vikaantui torstaina noin kello 13. Häiriön seurauksena sovellus eikä sen lippuosio ei toimi normaalisti ja osa sovelluksessa tilatuista lipuista jää toimittamatta asiakkaille. Myöskään asiakkaiden kausiliput eivät välttämättä näy sovelluksessa. Sovelluksen vikaa ja sen syitä selvitetään parhaillaan. Tällä hetkellä häiriön kestosta ei ole kuitenkaan arviota, mutta HSL tiedottaa muun muassa HSL.fi sivuilla kun vika on saatu korjattua. Ennen häiriön korjausta sovelluksesta ei kuitenkaan kannata yrittää lipun ostoa. Muut lipunmyyntikanavat toimivat normaalisti, joten matkustajien kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan niitä. Näitä ovat muun muassa lippuautomaatit tai esimerkiksi myyntipisteet kuten R-kioskit. Myös bussinkuljettajat myyvät lippuja ja lisäksi HSL-kortit toimivat normaalisti. Häiriötilanteesta on myös tiedotettu kuljettajia, matkalipuntarkastajia ja konduktöörejä. Virheellisesti veloitettuj

Venäjän presidentin Vladimir Putinin vierailuun liittyvät saattueet ja järjestelyt vaikuttavat joukkoliikenteeseen Helsingissä ja Vantaalla keskiviikkona 21. elokuuta 2019.20.8.2019 13:50:27 EESTTiedote

Venäjän presidentin Vladimir Putinin vierailuun liittyvät saattueet ja järjestelyt vaikuttavat joukkoliikenteeseen Helsingissä ja Vantaalla keskiviikkona 21. elokuuta 2019. Merkittävimpiä vaikutukset ovat Mannerheimintiellä ja Presidentinlinnan ympäristössä sekä Suomenlinnan liikenteessä. Myös raitioliikenteeseen on odotettavissa hetkellisiä häiriöitä.