HSL:n joukkoliikenteen rahoitustilanne tulevana vuosikymmenenä näyttää vakavalta – rahoituksen tilannekuva valmistunut

HSL on syksystä 2022 alkaen selvittänyt yhdessä jäsenkuntiensa kanssa joukkoliikenteen rahoituksen nykytilaa ja tulevaisuutta. HSL:n kustannukset ovat kasvaneet merkittävästi toiminnan aloittamisen jälkeen. Selvityksen perusteella HSL:n kustannukset nousevat 2020-luvulla yli miljardiin euroon vuodessa ja nousu jatkuu 2030-luvulla. HSL:n pitkäaikaiset sitoumukset ja velvoitteet ovat ensi vuosikymmenellä vähintään 10 miljardia euroa.
”HSL:n tehtävänä on järjestää asiakkaille laadukas joukkoliikenne kustannustehokkaasti. Nyt valmistunut analyysi antaa HSL:lle ja omistajille eväitä tarkastella kokonaisuutta. Tehtyjen investointipäätösten vaikutuksesta HSL:n kustannusten nousu on dramaattinen. HSL:n toiminnassa se haastaa sekä joukkoliikenteen maltillisen hinnoittelun että houkuttelevan palvelutason. On tärkeää, että tunnistettuihin haasteisiin tartutaan ja ongelmia ratkaistaan etupainotteisesti. Haluamme auttaa omistajakuntia ja etsiä yhteistyössä ratkaisuja, jotta joukkoliikenne säilyy Helsingin seudulla houkuttelevana myös tulevaisuudessa”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen.
Infra- ja operointikustannukset kovassa kasvussa
HSL:n omistajien vuosittain määrittelemän tavoitteen mukaan verovaroista katetaan enintään 50 prosenttia kokonaiskustannuksista. Tästä seuraa, että toinen puoli kustannuksista tulee katettavaksi lipputuloilla.
Kustannusten nousu johtuu ennen muuta infrakorvauksista, joita HSL maksaa kunnille joukkoliikenneinfrastruktuurin rakentamisesta ja käytöstä. Tällaista infrastruktuuria ovat esimerkiksi metrorata ja -asemat, raitiotiet ja bussiterminaalit. Infrakustannuksiin sisältyy myös HSL:n maksama vuosittainen viiden prosentin korko.
Malli on kansainvälisessä vertailussa ainutlaatuinen. Tyypillisesti joukkoliikenneinvestointeja rahoitetaan esimerkiksi maan arvon nousulla uuden raidehankkeen läheisyydessä tai investointikustannukset on budjetoitu valtiolle, alueelle tai kunnalle.
Vuonna 2023 infrakustannusten arvioidaan muodostavan 23 prosenttia HSL:n vuosikustannuksista, eli runsaat 200 miljoonaa euroa. Vielä vuonna 2010 infrakustannusten osuus HSL:n vuosikustannuksista oli 12 prosenttia (runsaat 59 miljoonaa euroa). Vuosikustannuksissa 2035 osuuden arvioidaan nousevan jo 25 prosenttiin eli noin 280 miljoonaan euroon, mikä on viisinkertainen HSL:n aloitusvuoteen verrattuna.
Infrakustannusten kasvua selittää uusi joukkoliikenneinfrastruktuuri: etenkin metron laajeneminen Kivenlahteen vuoden 2022 lopulla ja uudet pikaraitiotiehankkeet, joista ensimmäisenä liikenne alkaa Raide-Jokerilla. Lisäksi seuraavan kymmenen vuoden aikana ovat valmistumassa esimerkiksi Kruunusillat ja Vihdintien pikaratikka.
Lisäksi infrakorvausten määrään vaikuttaa vanhan infran ylläpito. Esimerkiksi moni metroasema vaatii seuraavien kymmenen vuoden aikana peruskorjausta, mistä HSL:lle syntyy suoraa kustannusta.
Infrakustannusten lisäksi myös operointikustannukset ovat kasvussa. Vuonna 2035 niiden ennakoidaan olevan noin 740 miljoonaa euroa, mikä on 24 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023. Operointikustannuksiin lasketaan liikennöinnin lisäksi myös liikenteen hoitamiseen tarvittavat varikot ja liikennevälineet. Operointikustannuksia nostaa etenkin se, että uusien yhteyksien hoitamiseen tarvitaan myös uutta kalustoa ja entistä enemmän varikkokapasiteettia.
Helsingin seudun liikenneinvestointien rahoittaminen on tällä hetkellä pääosin kuntien ja sitä kautta myös HSL:n vastuulla, vaikka liikenteen verotulot saa valtio.
“HSL:llä itsellään on vain erittäin rajallinen mahdollisuus hillitä kustannusten nousua. Liikennemarkkinoiden toimivuus ja kyky kilpailuttaa palvelutuotantoa on olennainen keino. Valtiovallan ja omistajakuntien on erityisen tärkeää huolehtia siitä, että joukkoliikenteen markkinat ovat toimivat ja toimivaltaisen viranomaisen (HSL) kyky kilpailuttaa palvelutuotantoa paranee”, Mika Nykänen toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Yhteydenotot ja haastattelupyynnöt:
Johannes Laitila, viestintäpäällikkö, HSL, puh. 040 528 2976
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL-kortin käyttämisessä ja lippujen ostamisessa poikkeuksia 22.–23.9. – lähimaksulla ostetusta lipusta reilu alennus18.9.2025 10:05:00 EEST | Tiedote
HSL ottaa käyttöön uuden lipunmyynnin taustajärjestelmän 22.–23.9. Tuona aikana HSL-kortin käyttämisessä on poikkeuksia eivätkä myynti- ja palvelupisteet myy HSL:n lippuja. HSL-sovellus, lähimaksu ja pienet kertalippuautomaatit toimivat normaalisti. Lähimaksulla kertalipun saa reilusti alennettuun hintaan.
Lähibussit palaavat Itä-Helsinkiin syksyn aikana16.9.2025 15:06:45 EEST | Tiedote
Itä-Helsingin lähibussiliikenne käynnistyy osalla linoista uudelleen syksyn aikana kahdessa vaiheessa. Pienillä linja-autoilla ajettava lähibussiliikenne keskeytyi elokuussa 2025 Taksikuljetus Oy:n konkurssin takia. Lisäksi HSL:n hallitus päätti lakkauttaa lähibussilinjat 603, 704 ja 802 vähäisten matkustajamäärien takia. Itä- ja Koillis-Helsingin lähibussiliikenteen kilpailutus käynnistettiin nopeutetulla aikataululla.
HSL:n hallituksen päätöksiä 16.9.202516.9.2025 13:22:26 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 16. syyskuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Ratikkaliikenne Hakaniemeen katkeaa 6.10. neljäksi viikoksi – marraskuussa liikenne kulkee taas Pitkänsillan yli15.9.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Ratikoiden 7B ja 9B reitit muuttuvat ja ratikan 6B liikennöinti loppuu maanantaina 6.10. Ratikat 7B ja 9B eivät kulje Hakaniemeen 6.10.–2.11. Poikkeukset johtuvat kiskotöistä, joissa vanha kiskoyhteys Hämeentieltä ja Siltasaarenkadulta Hakaniemen pysäkkialueelle palautetaan. Töiden jälkeen raitiovaunut pääsevät taas kulkemaan Pitkänsillan yli marraskuussa.
Yli miljoona lauttamatkaa HSL-liikenteessä kesän aikana15.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Lautoilla kuljettiin kesä-elokuussa 2025 yhteensä 1 104 705 matkaa merimaisemien läpi Suomenlinnaan ja Kruunuvuorenrantaan. Suomenlinnan lautalla toteutetussa HSL:n asiakastyytyväisyystutkimuksessa lähes yhdeksän kymmenestä matkustajasta oli tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen. Suomenlinnan lautta siirtyy syysliikenteen aikatauluihin 15.9. Kruunuvuorenrannan lautta jatkaa samoilla aikatauluilla talveen asti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme