HSL:n joukkoliikenteen rahoitustilanne tulevana vuosikymmenenä näyttää vakavalta – rahoituksen tilannekuva valmistunut

HSL on syksystä 2022 alkaen selvittänyt yhdessä jäsenkuntiensa kanssa joukkoliikenteen rahoituksen nykytilaa ja tulevaisuutta. HSL:n kustannukset ovat kasvaneet merkittävästi toiminnan aloittamisen jälkeen. Selvityksen perusteella HSL:n kustannukset nousevat 2020-luvulla yli miljardiin euroon vuodessa ja nousu jatkuu 2030-luvulla. HSL:n pitkäaikaiset sitoumukset ja velvoitteet ovat ensi vuosikymmenellä vähintään 10 miljardia euroa.
”HSL:n tehtävänä on järjestää asiakkaille laadukas joukkoliikenne kustannustehokkaasti. Nyt valmistunut analyysi antaa HSL:lle ja omistajille eväitä tarkastella kokonaisuutta. Tehtyjen investointipäätösten vaikutuksesta HSL:n kustannusten nousu on dramaattinen. HSL:n toiminnassa se haastaa sekä joukkoliikenteen maltillisen hinnoittelun että houkuttelevan palvelutason. On tärkeää, että tunnistettuihin haasteisiin tartutaan ja ongelmia ratkaistaan etupainotteisesti. Haluamme auttaa omistajakuntia ja etsiä yhteistyössä ratkaisuja, jotta joukkoliikenne säilyy Helsingin seudulla houkuttelevana myös tulevaisuudessa”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen.
Infra- ja operointikustannukset kovassa kasvussa
HSL:n omistajien vuosittain määrittelemän tavoitteen mukaan verovaroista katetaan enintään 50 prosenttia kokonaiskustannuksista. Tästä seuraa, että toinen puoli kustannuksista tulee katettavaksi lipputuloilla.
Kustannusten nousu johtuu ennen muuta infrakorvauksista, joita HSL maksaa kunnille joukkoliikenneinfrastruktuurin rakentamisesta ja käytöstä. Tällaista infrastruktuuria ovat esimerkiksi metrorata ja -asemat, raitiotiet ja bussiterminaalit. Infrakustannuksiin sisältyy myös HSL:n maksama vuosittainen viiden prosentin korko.
Malli on kansainvälisessä vertailussa ainutlaatuinen. Tyypillisesti joukkoliikenneinvestointeja rahoitetaan esimerkiksi maan arvon nousulla uuden raidehankkeen läheisyydessä tai investointikustannukset on budjetoitu valtiolle, alueelle tai kunnalle.
Vuonna 2023 infrakustannusten arvioidaan muodostavan 23 prosenttia HSL:n vuosikustannuksista, eli runsaat 200 miljoonaa euroa. Vielä vuonna 2010 infrakustannusten osuus HSL:n vuosikustannuksista oli 12 prosenttia (runsaat 59 miljoonaa euroa). Vuosikustannuksissa 2035 osuuden arvioidaan nousevan jo 25 prosenttiin eli noin 280 miljoonaan euroon, mikä on viisinkertainen HSL:n aloitusvuoteen verrattuna.
Infrakustannusten kasvua selittää uusi joukkoliikenneinfrastruktuuri: etenkin metron laajeneminen Kivenlahteen vuoden 2022 lopulla ja uudet pikaraitiotiehankkeet, joista ensimmäisenä liikenne alkaa Raide-Jokerilla. Lisäksi seuraavan kymmenen vuoden aikana ovat valmistumassa esimerkiksi Kruunusillat ja Vihdintien pikaratikka.
Lisäksi infrakorvausten määrään vaikuttaa vanhan infran ylläpito. Esimerkiksi moni metroasema vaatii seuraavien kymmenen vuoden aikana peruskorjausta, mistä HSL:lle syntyy suoraa kustannusta.
Infrakustannusten lisäksi myös operointikustannukset ovat kasvussa. Vuonna 2035 niiden ennakoidaan olevan noin 740 miljoonaa euroa, mikä on 24 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023. Operointikustannuksiin lasketaan liikennöinnin lisäksi myös liikenteen hoitamiseen tarvittavat varikot ja liikennevälineet. Operointikustannuksia nostaa etenkin se, että uusien yhteyksien hoitamiseen tarvitaan myös uutta kalustoa ja entistä enemmän varikkokapasiteettia.
Helsingin seudun liikenneinvestointien rahoittaminen on tällä hetkellä pääosin kuntien ja sitä kautta myös HSL:n vastuulla, vaikka liikenteen verotulot saa valtio.
“HSL:llä itsellään on vain erittäin rajallinen mahdollisuus hillitä kustannusten nousua. Liikennemarkkinoiden toimivuus ja kyky kilpailuttaa palvelutuotantoa on olennainen keino. Valtiovallan ja omistajakuntien on erityisen tärkeää huolehtia siitä, että joukkoliikenteen markkinat ovat toimivat ja toimivaltaisen viranomaisen (HSL) kyky kilpailuttaa palvelutuotantoa paranee”, Mika Nykänen toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Yhteydenotot ja haastattelupyynnöt:
Johannes Laitila, viestintäpäällikkö, HSL, puh. 040 528 2976
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4.20.3.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Kaupunkipyörillä päästään taas! Pyörillä voi polkea Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. alkaen. Koko kauden käyttöoikeuden voi ostaa jo nyt. Kaupunkipyöräkausi kestää huhtikuun alusta lokakuun loppuun. Reittioppaasta näkee reaaliaikaisesti käytössä olevat asemat, pyörien määrän ja reitit asemille.
Uusi sarjalippu koekäyttöön HSL-sovellukseen16.3.2023 09:21:00 EET | Tiedote
HSL tuo toukokuun alussa koekäyttöön uuden sarjalipun, joka tuo säästöä kertalipun käyttäjille. Se on vastaus muuttuneisiin liikkumistarpeisiin ja hyvä vaihtoehto esimerkiksi osan viikosta etätyötä tekeville sekä vapaa-ajan matkoille. Sarjalippu tuo säästöä säännöllisen epäsäännöllisille matkoille, joilla on ollut käytössä kertalippu.
HSL:n selvitykset osoittavat: tasahinnoittelu lisäisi eniten joukkoliikenteen käyttöä16.3.2023 09:12:00 EET | Tiedote
HSL on selvittänyt vaihtoehtoja nykyiselle vyöhykemallille vertaamalla erilaisia lippujen hinnoittelumalleja. Tulosten perusteella parhaaksi vaihtoehdoksi osoittautui tasahinnoittelu. Se on pidetyin asiakkaiden mielestä, tuottaa suurimman joukkoliikenteen käyttöasteen ja vähentää eniten liikenteen CO2-päästöjä, koska se vähentää eniten autokilometrejä. Malli tukee parhaiten siirtymistä kestäviin kulkumuotoihin ja siten myös Helsingin seudun kuntien päästövähennystavoitteiden saavuttamista.
HSL:n verkkosivujen ja sovelluksen häiriö on ohi12.3.2023 14:24:23 EET | Tiedote
HSL:n verkkopalveluissa oli häiriöitä sunnuntaina 12. maaliskuuta. HSL:n verkkosivusto (hsl.fi) lakkasi toimimasta sunnuntaina aamuyöllä. Sunnuntaina n. klo 12 alkaen myös HSL-sovelluksessa on ollut ongelmia. Ongelmat on nyt korjattu.
HSL:n hallituksen päätöksiä 7.3.20237.3.2023 09:53:35 EET | Tiedote
HSL:n hallituksen kokous järjestettiin etäyhteyksin 7. maaliskuuta 2023 ja hallitus teki päätökset seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme