HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2019-2021: vyöhykeuudistus, runkolinjoja ja digipalveluiden kehittämistä

HSL:n vuoden 2019 tärkein hanke on vyöhykeuudistuksen onnistunut toteuttaminen. Bussien runkolinjasto laajenee ja joukkoliikenteen käyttöä tukevien digipalvelujen kehittäminen jatkuu.

HSL ottaa vuonna 2019 käyttöön lippujen hinnoittelussa uuden, kuntarajoista riippumattoman vyöhykemallin. Vyöhykeuudistus merkitsee suuria muutoksia myös pysäkki-infraan ja matkustajainformaatioon.

Runkolinjasto laajenee, sillä liikennöin aloittavat syksyllä 2019 uudet runkolinjat 500, Itäkeskus-Munkkivuori sekä 510, Herttoniemi-Westendinasema. Myös Tuusulan, Keravan ja Pohjois-Espoon linjastot uudistuvat syysliikenteen alkaessa.

HSL kehittää seuraavalla TTS-kaudella vahvasti digitaalisia joukkoliikenteen käyttöä tukevia palvelujaan. Uudistettu HSL.fi-verkkopalvelu, joka tulee käyttöön syksyllä 2019, yhdistää HSL.fi:n ja Reittioppaan

Matkalippujen myynti siirtyy entistä enemmän mobiiliin ja nettiin. Lähimaksamisen on tarkoitus laajentua vuosina 2019-2020 kaikkiin liikennevälineisiin ja kaikkiin aikuisten kertalippuihin.

HSL:n lähijunaliikenteen tarjouskilpailun voittaja on määrä julkistaa huhtikuussa 2020. Kilpailutettu liikenne alkaa näillä näkyminen kesäkuussa 2021.

HSL:n, kuntien ja valtion yhteinen MAL eli Maankäytön, asumisen ja liikenteen kokonaisuuden suunnitelma vuosille 2019 - 2050 viimeistellään hyväksyttäväksi vuoden 2019 alussa. Sen jälkeen jatkuu MAL 2020-2023 suunnitelman valmistelu niin, että sopimus voidaan hyväksyä vuonna 2019.

HSL:n talousarvio vuodelle 2019

HSL arvioi toimintatulojensa olevan 737,6 milj. euroa vuonna 2019, mikä ennakoi vajaan prosentin nousua edelliseen vuoteen. Lipputuloja HSL arvoi saavansa ensi vuonna 372,8 miljonaa euroa. Lipputulot muodostavat ensi vuonna 51 prosenttia HSL:n toimintatuloista.

Jäsenkunnat maksavat HSL:lle kuntaosuuksina ne menot, joita ei voida kattaa lipputuloilla tai muilla tuloilla. Kuntaosuudet ovat vuoden 2019 talousarviossa yhteensä 348,1  milj. euroa, mikä on noin 47  prosenttia HSL:n toimintatuloista.

Valtion maksaman suurten kaupunkien joukkoliikennetuen määräksi vuosina 2019–2021 HSL arvioi 4,8 milj. euroa, mikä vastaa vajaata prosenttia HSL:n toimintatuloista.

HSL:n toimintamenot vuonna 2019 ovat yhteensä 754,5 milj. euroa. Menot kasvavat seitsemän prosenttia vuoden 2018 ennusteesta. Suurin menoerä, 535,1 milj. euroa, ovat joukkoliikenteen operointikustannukset. HSL arvoi joukkoliikenteen kustannustason nousevan noin kolme prosenttia edellisvuodesta muun muassa  polttoaineiden hintojen kallistumisen vuoksi.

HSL maksaa jäsenkunnille korvausta niiden omistaman joukkoliikenneinfran käytöstä. Infrakorvaukset ovat 150,7 milj. euroa vuonna 2019.

HSL käyttää ensi vuonna yhteensä 35,2 milj. euroa muiden kuin operointi- ja infrapalvelujen ostoon.  ICT-kustannuksia kasvattavat erityisesti LIJ:n eli lippu- ja informaatiojärjestelmän mukanaan tuomat uudet palvelut.

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, HSL, puh. 09 4766 4040
Talouspäällikkö Maarit Hauskamaa, HSL, puh. 09 4766 4071

HSL:n hallituksen päätöksiä 22.1.201922.1.2019 15:22Tiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2019-2020 Hallitus hyväksyi liikennöintisuunnitelman vuosille 2019-2020 ohjeellisena noudatettavaksi. HSL:n bussilinjasto vahvistuu vuonna 2019 runkolinjoilla 500 ja 510. Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussireitteihin tulee huomattavia muutoksia. Tuusulan ja Keravan bussiliikenne painottuu liityntäyhteyksiin. Lähijunaliikenteen merkittävin muutos on se, että K- ja N-junat yhdistyvät. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019566-2 Kirkkonummen liityntälinjaston tarkistuksen linjastosuunnitelmasta päättäminen Hallitus hyväksyi Kirkkonummen liityntälinjaston muutokset ohjeellisena noudatettavaksi aikaisintaan maaliskuusta 2019 lähtien. HSL tekee Kirkkonummen bussiliikenteeseen muutoksia, jotka vaikuttavat eniten Kantvikissa, Tolsassa, Ravalsissa ja Lindalissa. Merkittävimmät muutokset ovat linjan 172V perustaminen sekä linjan 173Z liikennöintia

Matkustajat olivat syksyllä 2018 kevättä tyytyväisempiä metroliikenteeseen22.1.2019 10:57Tiedote

Syksyn 2018 asiakastyytyväisyystutkimuksessa matkustajista 86 prosenttia oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen eli antoi sille arvosanan 4 tai 5. Arvosanojen keskiarvo oli 4,06; asteikko on yhdestä viiteen. Matkustajat olivat nyt yhtä tyytyväisiä kuin syksyllä 2017. Keväällä 2018 asiakastyytyväisyys laski huomattavasti, kun länsimetron ja sen liityntälinjaston liikenne oli alkanut. Tuolloin 81 prosenttia matkustajista oli tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen.