HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2021–2023: runkoverkkoja, työtä kestävän kehityksen hyväksi ja lippuvalikoiman uudistamista

Jaa
Vaikka koronapandemia varjostaa HSL:n taloutta, työ joukkoliikenteen kehittämiseksi jatkuu. Seuraavien vuosien tavoitteita ovat esimerkiksi runkoverkkojen kehittäminen yhdessä asiakkaitten kanssa, kestävän liikkumisen vahvistaminen sekä lippujen hinnoittelun selkeyttäminen.

HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmassa vuosille 2021–2023 on viisi keskeistä strategista tavoitetta.

HSL kehittää runkoverkkoihin perustuvaa joukkoliikennettä asiakkaiden tarpeet huomioiden. Jotta joukkoliikenne olisi houkuttelevaa, sen pitää olla selkeää. Palvelun ytimen muodostavat runkoyhteydet, joita liityntälinjat täydentävät. HSL kehittää runkoverkkoa ja liityntäyhteyksiä tiiviissä vuorovaikutuksessa asiakkaittensa kanssa.

HSL selkeyttää lippujen hinnoittelua ja sujuvoittaa palveluitaan, jotta matkustaminen olisi entistä helpompaa. Kuntayhtymä on vastikään aloittanut visiotyön uuden lippu- ja maksujärjestelmän tavoitteiden määrittämiseksi. Lippujen myynti siirtyy entistä enemmän digitaalisiin kanaviin, mikä edellyttää HSL:ltä jatkuvaa osaamisen ja palveluitten kehittämistä.

HSL on mukana ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä ja pyrkii kasvattamaan kestävän liikkumisen kulkutapaosuutta. Kuntayhtymä aikoo olla aktiivinen toimija, joka edistää yhteisesti sovittuja Helsingin seudun ilmastotavoitteita ja kestävää liikennepolitiikkaa.

HSL on mukana toimivan ja kestävän joukkoliikenteen ekosysteemin luomisessa. Joukkoliikenteen ekosysteemiin kuuluvat kaikki osat, joita liikenne tarvitsee toimiakseen. Siihen kuuluvat niin erilaiset sähköiset taustajärjestelmät kuin varikotkin. Kuntayhtymän roolina on luoda raamit ja tavoitteet ekosysteemin kehittämiselle.

HSL kerää ja käyttää matkustustietoa entistä tehokkaammin. Kun ajantasainen tieto yhdistyy ketteriin toimintamalleihin, HSL pystyy reagoimaan entistä ripeämmin asiakkaiden tarpeisiin.

Moni suuri liikennehanke tulee päätökseen seuraavien kolmen vuoden aikana. Kilpailutettu lähijunaliikenne alkaa kesällä 2021. Poikittainen pikaraitiotieyhteys Helsingistä Espooseen valmistunee vuonna 2023, samoin metron jatko Matinkylästä Kivenlahteen. Seuraavalla TTS-kaudella alkaa myös maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL2023 -suunnittelu.

Talousnäkymät ovat sumuisat koronan vuoksi

Koronapandemia aiheuttaa haasteita strategisten tavoitteiden toteutumiselle, koska joukkoliikenteen tulevia matkustajamääriä ja lipputuloja on tällä hetkellä lähes mahdotonta ennustaa. HSL on laatinut kolme erilaista ennustetta vuodelle 2021. Kaikki vaihtoehdot lähtevät siitä, että pandemian vaikutukset näkyvät lipputuloissa joko lievemmin tai ankarammin myös ensi vuonna.

Toiminta- ja taloussuunnitelman luonnos lähetetään seuraavaksi lausunnoille HSL:n jäsenkuntiin. HSL kysyy kuntien näkemystä siitä, miten vuodelta 2020 kertyvä alijäämä katetaan. Vaihtoehtoina ovat kuntien maksuosuuksien korottaminen, joukkoliikenteen palvelutason laskeminen, lippujen hintojen korottaminen sekä varautuminen lisälainan ottamiseen.

Vuoden 2021 talousarvio

HSL arvioi vuodelle 2021 seuraavaa:

  • Toimintatulot ovat noin 769 miljoonaa euroa, mikä on lähes 22 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 ennusteessa. Tarve tulojen merkittävälle kasvulle edellisvuoteen verrattuna johtuu vuodelta 2020 ennustetun alijäämän kattamisesta.
  • Lipputuloja kertyy joko noin 208, 307 tai 345 miljoonaa euroa. Luvut pohjautuvat HSL:n kolmeen eri arvioon matkustajamäärien ja lipputulojen kehityksestä.
  • HSL:n toimintamenot ovat 735 miljoonaa euroa, mikä on 1,1 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 ennusteessa.
  • Toimintamenoista suurimman osan muodostavat joukkoliikenteen operointikustannukset: noin 524 miljoonaa euroa, reilut 71 prosenttia kaikista HSL:n toimintamenoista.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, HSL, puh. 050 565 8884
Osastonjohtaja Ilmari Mäkinen, HSL, puh. 050 364 8772
Talouspäällikkö Maarit Hauskamaa, HSL, puh 040 721 7546

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye