HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2021–2023: runkoverkkoja, työtä kestävän kehityksen hyväksi ja lippuvalikoiman uudistamista

Jaa

Vaikka koronapandemia varjostaa HSL:n taloutta, työ joukkoliikenteen kehittämiseksi jatkuu. Seuraavien vuosien tavoitteita ovat esimerkiksi runkoverkkojen kehittäminen yhdessä asiakkaitten kanssa, kestävän liikkumisen vahvistaminen sekä lippujen hinnoittelun selkeyttäminen.

HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmassa vuosille 2021–2023 on viisi keskeistä strategista tavoitetta.

HSL kehittää runkoverkkoihin perustuvaa joukkoliikennettä asiakkaiden tarpeet huomioiden. Jotta joukkoliikenne olisi houkuttelevaa, sen pitää olla selkeää. Palvelun ytimen muodostavat runkoyhteydet, joita liityntälinjat täydentävät. HSL kehittää runkoverkkoa ja liityntäyhteyksiä tiiviissä vuorovaikutuksessa asiakkaittensa kanssa.

HSL selkeyttää lippujen hinnoittelua ja sujuvoittaa palveluitaan, jotta matkustaminen olisi entistä helpompaa. Kuntayhtymä on vastikään aloittanut visiotyön uuden lippu- ja maksujärjestelmän tavoitteiden määrittämiseksi. Lippujen myynti siirtyy entistä enemmän digitaalisiin kanaviin, mikä edellyttää HSL:ltä jatkuvaa osaamisen ja palveluitten kehittämistä.

HSL on mukana ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä ja pyrkii kasvattamaan kestävän liikkumisen kulkutapaosuutta. Kuntayhtymä aikoo olla aktiivinen toimija, joka edistää yhteisesti sovittuja Helsingin seudun ilmastotavoitteita ja kestävää liikennepolitiikkaa.

HSL on mukana toimivan ja kestävän joukkoliikenteen ekosysteemin luomisessa. Joukkoliikenteen ekosysteemiin kuuluvat kaikki osat, joita liikenne tarvitsee toimiakseen. Siihen kuuluvat niin erilaiset sähköiset taustajärjestelmät kuin varikotkin. Kuntayhtymän roolina on luoda raamit ja tavoitteet ekosysteemin kehittämiselle.

HSL kerää ja käyttää matkustustietoa entistä tehokkaammin. Kun ajantasainen tieto yhdistyy ketteriin toimintamalleihin, HSL pystyy reagoimaan entistä ripeämmin asiakkaiden tarpeisiin.

Moni suuri liikennehanke tulee päätökseen seuraavien kolmen vuoden aikana. Kilpailutettu lähijunaliikenne alkaa kesällä 2021. Poikittainen pikaraitiotieyhteys Helsingistä Espooseen valmistunee vuonna 2023, samoin metron jatko Matinkylästä Kivenlahteen. Seuraavalla TTS-kaudella alkaa myös maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL2023 -suunnittelu.

Talousnäkymät ovat sumuisat koronan vuoksi

Koronapandemia aiheuttaa haasteita strategisten tavoitteiden toteutumiselle, koska joukkoliikenteen tulevia matkustajamääriä ja lipputuloja on tällä hetkellä lähes mahdotonta ennustaa. HSL on laatinut kolme erilaista ennustetta vuodelle 2021. Kaikki vaihtoehdot lähtevät siitä, että pandemian vaikutukset näkyvät lipputuloissa joko lievemmin tai ankarammin myös ensi vuonna.

Toiminta- ja taloussuunnitelman luonnos lähetetään seuraavaksi lausunnoille HSL:n jäsenkuntiin. HSL kysyy kuntien näkemystä siitä, miten vuodelta 2020 kertyvä alijäämä katetaan. Vaihtoehtoina ovat kuntien maksuosuuksien korottaminen, joukkoliikenteen palvelutason laskeminen, lippujen hintojen korottaminen sekä varautuminen lisälainan ottamiseen.

Vuoden 2021 talousarvio

HSL arvioi vuodelle 2021 seuraavaa:

  • Toimintatulot ovat noin 769 miljoonaa euroa, mikä on lähes 22 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 ennusteessa. Tarve tulojen merkittävälle kasvulle edellisvuoteen verrattuna johtuu vuodelta 2020 ennustetun alijäämän kattamisesta.
  • Lipputuloja kertyy joko noin 208, 307 tai 345 miljoonaa euroa. Luvut pohjautuvat HSL:n kolmeen eri arvioon matkustajamäärien ja lipputulojen kehityksestä.
  • HSL:n toimintamenot ovat 735 miljoonaa euroa, mikä on 1,1 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 ennusteessa.
  • Toimintamenoista suurimman osan muodostavat joukkoliikenteen operointikustannukset: noin 524 miljoonaa euroa, reilut 71 prosenttia kaikista HSL:n toimintamenoista.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, HSL, puh. 050 565 8884
Osastonjohtaja Ilmari Mäkinen, HSL, puh. 050 364 8772
Talouspäällikkö Maarit Hauskamaa, HSL, puh 040 721 7546

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme