HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2021–2023: runkoverkkoja, työtä kestävän kehityksen hyväksi ja lippuvalikoiman uudistamista
HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmassa vuosille 2021–2023 on viisi keskeistä strategista tavoitetta.
HSL kehittää runkoverkkoihin perustuvaa joukkoliikennettä asiakkaiden tarpeet huomioiden. Jotta joukkoliikenne olisi houkuttelevaa, sen pitää olla selkeää. Palvelun ytimen muodostavat runkoyhteydet, joita liityntälinjat täydentävät. HSL kehittää runkoverkkoa ja liityntäyhteyksiä tiiviissä vuorovaikutuksessa asiakkaittensa kanssa.
HSL selkeyttää lippujen hinnoittelua ja sujuvoittaa palveluitaan, jotta matkustaminen olisi entistä helpompaa. Kuntayhtymä on vastikään aloittanut visiotyön uuden lippu- ja maksujärjestelmän tavoitteiden määrittämiseksi. Lippujen myynti siirtyy entistä enemmän digitaalisiin kanaviin, mikä edellyttää HSL:ltä jatkuvaa osaamisen ja palveluitten kehittämistä.
HSL on mukana ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä ja pyrkii kasvattamaan kestävän liikkumisen kulkutapaosuutta. Kuntayhtymä aikoo olla aktiivinen toimija, joka edistää yhteisesti sovittuja Helsingin seudun ilmastotavoitteita ja kestävää liikennepolitiikkaa.
HSL on mukana toimivan ja kestävän joukkoliikenteen ekosysteemin luomisessa. Joukkoliikenteen ekosysteemiin kuuluvat kaikki osat, joita liikenne tarvitsee toimiakseen. Siihen kuuluvat niin erilaiset sähköiset taustajärjestelmät kuin varikotkin. Kuntayhtymän roolina on luoda raamit ja tavoitteet ekosysteemin kehittämiselle.
HSL kerää ja käyttää matkustustietoa entistä tehokkaammin. Kun ajantasainen tieto yhdistyy ketteriin toimintamalleihin, HSL pystyy reagoimaan entistä ripeämmin asiakkaiden tarpeisiin.
Moni suuri liikennehanke tulee päätökseen seuraavien kolmen vuoden aikana. Kilpailutettu lähijunaliikenne alkaa kesällä 2021. Poikittainen pikaraitiotieyhteys Helsingistä Espooseen valmistunee vuonna 2023, samoin metron jatko Matinkylästä Kivenlahteen. Seuraavalla TTS-kaudella alkaa myös maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL2023 -suunnittelu.
Talousnäkymät ovat sumuisat koronan vuoksi
Koronapandemia aiheuttaa haasteita strategisten tavoitteiden toteutumiselle, koska joukkoliikenteen tulevia matkustajamääriä ja lipputuloja on tällä hetkellä lähes mahdotonta ennustaa. HSL on laatinut kolme erilaista ennustetta vuodelle 2021. Kaikki vaihtoehdot lähtevät siitä, että pandemian vaikutukset näkyvät lipputuloissa joko lievemmin tai ankarammin myös ensi vuonna.
Toiminta- ja taloussuunnitelman luonnos lähetetään seuraavaksi lausunnoille HSL:n jäsenkuntiin. HSL kysyy kuntien näkemystä siitä, miten vuodelta 2020 kertyvä alijäämä katetaan. Vaihtoehtoina ovat kuntien maksuosuuksien korottaminen, joukkoliikenteen palvelutason laskeminen, lippujen hintojen korottaminen sekä varautuminen lisälainan ottamiseen.
Vuoden 2021 talousarvio
HSL arvioi vuodelle 2021 seuraavaa:
- Toimintatulot ovat noin 769 miljoonaa euroa, mikä on lähes 22 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 ennusteessa. Tarve tulojen merkittävälle kasvulle edellisvuoteen verrattuna johtuu vuodelta 2020 ennustetun alijäämän kattamisesta.
- Lipputuloja kertyy joko noin 208, 307 tai 345 miljoonaa euroa. Luvut pohjautuvat HSL:n kolmeen eri arvioon matkustajamäärien ja lipputulojen kehityksestä.
- HSL:n toimintamenot ovat 735 miljoonaa euroa, mikä on 1,1 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 ennusteessa.
- Toimintamenoista suurimman osan muodostavat joukkoliikenteen operointikustannukset: noin 524 miljoonaa euroa, reilut 71 prosenttia kaikista HSL:n toimintamenoista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, HSL, puh. 050 565 8884
Osastonjohtaja Ilmari Mäkinen, HSL, puh. 050 364 8772
Talouspäällikkö Maarit Hauskamaa, HSL, puh 040 721 7546
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
HSL-alue tarjosi BEST-tutkimuksen mukaan muita kaupunkeja luotettavampaa joukkoliikennettä2.4.2024 09:08:21 EEST | Tiedote
Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä kahdeksalla eri laatutekijällä ja HSL-alue pärjäsi vuonna 2023 useilla mittarilla muita kaupunkeja paremmin. Muun muassa joukkoliikenteen luotettavuus sekä tiedonsaanti liikenteestä olivat HSL-alueen vastaajien mielestä korkealla tasolla.
Joukkoliikennematkustus kasvoi Espoossa ja Kirkkonummella27.3.2024 10:03:47 EET | Tiedote
Helsingin seudun asukkaat liikkuvat aiempaa vähemmän. Erityisesti autoilu ja joukkoliikenteen käyttö ovat vähentyneet, kun etätyöt ovat yleistyneet. Espoossa ja Kirkkonummella joukkoliikennematkustus on seudun muista kunnista poiketen lisääntynyt.
Kaupunkipyöräkausi alkaa taas 1.4. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla20.3.2024 10:28:17 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. tuplasti pidempien matka-aikojen kera. Koko kaupunkipyöräkausi on nyt ostettavissa. Tänä vuonna Vantaa tarjoaa 50-vuotisjuhliensa kunniaksi maksuttoman kaupunkipyöräkauden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme