HSL:n vanhojen matkakorttien lataaminen lippuautomaateissa päättyy 7.1.2019

HSL:n vihreitten matkakorttien lataaminen automaateissa ei ole mahdollista 7.1.2019 jälkeen. Kortti on sen jälkeen ladattava jossakin kortin myynti- ja latauspisteessä, ja samalla vihreä kortti vaihdetaan uudeksi siniseksi HSL-kortiksi. Kortteja on vuoden vaihteeseen mennessä vaihdettu uusiin yli 700 000 kappaletta.

Jos matkakortin käyttäjä on siirtänyt korttinsa vaihtamista uudeksi HSL-kortiksi lataamalla vanhaa korttiaan automaatissa, 7.1. jälkeen se enää ole mahdollista, sillä vihreitten korttien lataaminen automaateissa päätyy. Matkakortin lataaminen edellyttää sen jälkeen käyntiä kortin myynti- ja latauspisteessä, ja samalla käynnillä matkakortti vaihdetaan uudeksi siniseksi HSL-kortiksi.

Vaihtopaikkoja on paljon muitakin kuin HSL:n ja kuntien palvelupisteet, esimerkiksi R-kioskit, Prismat, K-Citymarketit ja Stockmann-tavaratalot sekä useat S-marketit, Alepat, K-marketit ja monet pienet kioskit. Paikat löytyvät verkosta HSL:n myyntipaikkahausta.

Vanhalla matkakortilla olevat kausi ja arvo sekä kaikki kortilla olevat muut tiedot, esimerkiksi tieto alennusoikeuksista, siirretään vaihdossa uudelle siniselle HSL-kortille. Uusi HSL-kortti toimii samalla tavalla kuin vanha matkakortti.

Vaikka vanhojen matkakorttien lataus automaateissa ei onnistu 8.1. alkaen, niitä voi käyttää, jos vaan kortilla on riittävästi latausta, siihen asti kunnes HSL-alueella siirrytään uuteen vyöhykemalliin. Sen on määrä tapahtua keväällä 2019.

Kortin voi vaihtaa maksutta uusien vyöhykkeiden käyttöönottoon asti kaikissa myyntipisteissä. Sen jälkeen kortti on käytävä vaihtamassa HSL:n tai kunnan palvelupisteessä ja vaihto maksaa kuusi euroa.

Matkakorttien vaihto on edennyt ripeästi. Vaihto-operaatio alkoi lokakuun lopulla, ja vuoden 2018 loppuun mennessä kortteja oli vaihdettu uusiksi noin 707 000.

HSL-kortti mahdollistaa monia uusia palveluja

Asiakas voi vaihdon yhteydessä ottaa käyttöönsä HSL-tunnuksen, jotta hän pääsee jatkossa hyötymään uusista palveluista, joita HSL-kortille kehitetään. Tunnus mahdollistaa vyöhykeuudistuksen käyttöönoton jälkeen muun muassa kortin verkkolatauksen ja erilaisia kohdennettuja infopalveluita. Tunnus ei kuitenkaan ole välttämätön edellytys uuden kortin käytölle.

Sokeille ja sotaveteraaneille oikeus koko HSL-alueen vapaalippuun

Asiakasryhmillä sokea ja sotaveteraani on kortin vaihdon jälkeen oikeus Lähiseutu 3- vapaalippuun. Tämä tarkoittaa sitä, että mikäli asiakkaan kotikunta on Helsinki, Espoo, Vantaa tai Kauniainen, asiakasryhmään kuuluvat saavat kortin vaihdon jälkeen seutulipun sijaan Lähiseutu 3-vapaalipun, joka kattaa koko HSL-alueen. Keravan, Kirkkonummen, Sipoon, Tuusulan ja Siuntion sokeat ja sotaveteraanit ovat jo tähänkin asti olleet oikeutettuja kolmen vyöhykeen lähiseutuvapaalippuun.

Projektipäällikkö Leena Rautanen-Saari, HSL, puh. 050 389 8970

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.3.201926.3.2019 15:53:27 EETTiedote

Helsingin seudun MAL 2019 -suunnitelma Hallitus päätti hyväksyä MAL 2019 -suunnitelman liikennesisältöjen osalta ja lähettää MAL 2019 –suunnitelman liikenneosion hyväksymiskäsittelyyn KUUMA-johtokunnan kautta niihin kuntiin, jotka eivät ole HSL:n jäseniä. Hallitus päätti myös, että liikenteen hinnoittelun osalta selvitykset optimaalisista malleista, vaikutusarvioinnit ja vaadittava lainsäädäntö laaditaan ensin ja päätökset seudulla tehdään näiden jälkeen. Lisäksi hallitus teki muutamia täsmennyksiä suunnitelmaraporttiin. Toimitusjohtajan valtuutettiin neuvottelemaan MAL-sopimuksesta liikenteen osalta yhteistyössä valtion ja Helsingin seudun 14 kunnan kanssa. Lisäksi hallitus merkitsi tiedoksi MAL 2019 vaikutusten arviointiselostuksen ja lähettää sen MAL 2019 -suunnitelman liitteenä tiedoksi KUUMA-johtokunnalle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019581-2 Vuoden 2018 tilinpäätöksen hyväksymi

Helsingin seutu löysi keinot liikenteen päästöjen puolittamiseen – HSL:n hallitus hyväksyi maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelman26.3.2019 12:53:10 EETTiedote

Helsingin seutu puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Ihmisten ja tavaroiden liikkumista helpotetaan neljän miljardin liikenneinvestoinneilla. Tiemaksuille etsitään Helsingin seudulle sopiva malli. Uusia asuntoja rakennetaan 16 500 vuosittain. Nämä tavoitteet ja konkreettiset keinot niiden saavuttamiseen sisältyvät Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 –suunnitelmaan. Sen pohjalta neuvotellaan MAL-sopimus valtion ja seudun kuntien kesken.

Vuosaaressa pääsee ajamaan kaupunkipotkulaudalla tänä kesänä20.3.2019 15:19:30 EETTiedote

Kaupunkipyörät ovat vakiinnuttaneet laajan käyttäjäkunnan Helsingissä ja Espoossa. Nyt tulevat kaupunkipotkulaudat. Potkulautapalvelussa kokeillaan sekä perinteisesti potkittavia että sähköllä toimivia potkulautoja. Kokeilualueena on Vuosaari, johon tulee noin 30 potkulauta-asemaa ja 300 potkulautaa. Laudan saa käyttöönsä mobiilisovelluksella pientä korvausta vastaan. HSL ja palvelusta vastaava Samocat Sharing toteuttavat kokeilun yhteistyössä. Kausi alkaa 15.4. ja jatkuu aina lokakuun loppuun.