HSL:n vanhojen matkakorttien lataaminen lippuautomaateissa päättyy 7.1.2019

HSL:n vihreitten matkakorttien lataaminen automaateissa ei ole mahdollista 7.1.2019 jälkeen. Kortti on sen jälkeen ladattava jossakin kortin myynti- ja latauspisteessä, ja samalla vihreä kortti vaihdetaan uudeksi siniseksi HSL-kortiksi. Kortteja on vuoden vaihteeseen mennessä vaihdettu uusiin yli 700 000 kappaletta.

Jos matkakortin käyttäjä on siirtänyt korttinsa vaihtamista uudeksi HSL-kortiksi lataamalla vanhaa korttiaan automaatissa, 7.1. jälkeen se enää ole mahdollista, sillä vihreitten korttien lataaminen automaateissa päätyy. Matkakortin lataaminen edellyttää sen jälkeen käyntiä kortin myynti- ja latauspisteessä, ja samalla käynnillä matkakortti vaihdetaan uudeksi siniseksi HSL-kortiksi.

Vaihtopaikkoja on paljon muitakin kuin HSL:n ja kuntien palvelupisteet, esimerkiksi R-kioskit, Prismat, K-Citymarketit ja Stockmann-tavaratalot sekä useat S-marketit, Alepat, K-marketit ja monet pienet kioskit. Paikat löytyvät verkosta HSL:n myyntipaikkahausta.

Vanhalla matkakortilla olevat kausi ja arvo sekä kaikki kortilla olevat muut tiedot, esimerkiksi tieto alennusoikeuksista, siirretään vaihdossa uudelle siniselle HSL-kortille. Uusi HSL-kortti toimii samalla tavalla kuin vanha matkakortti.

Vaikka vanhojen matkakorttien lataus automaateissa ei onnistu 8.1. alkaen, niitä voi käyttää, jos vaan kortilla on riittävästi latausta, siihen asti kunnes HSL-alueella siirrytään uuteen vyöhykemalliin. Sen on määrä tapahtua keväällä 2019.

Kortin voi vaihtaa maksutta uusien vyöhykkeiden käyttöönottoon asti kaikissa myyntipisteissä. Sen jälkeen kortti on käytävä vaihtamassa HSL:n tai kunnan palvelupisteessä ja vaihto maksaa kuusi euroa.

Matkakorttien vaihto on edennyt ripeästi. Vaihto-operaatio alkoi lokakuun lopulla, ja vuoden 2018 loppuun mennessä kortteja oli vaihdettu uusiksi noin 707 000.

HSL-kortti mahdollistaa monia uusia palveluja

Asiakas voi vaihdon yhteydessä ottaa käyttöönsä HSL-tunnuksen, jotta hän pääsee jatkossa hyötymään uusista palveluista, joita HSL-kortille kehitetään. Tunnus mahdollistaa vyöhykeuudistuksen käyttöönoton jälkeen muun muassa kortin verkkolatauksen ja erilaisia kohdennettuja infopalveluita. Tunnus ei kuitenkaan ole välttämätön edellytys uuden kortin käytölle.

Sokeille ja sotaveteraaneille oikeus koko HSL-alueen vapaalippuun

Asiakasryhmillä sokea ja sotaveteraani on kortin vaihdon jälkeen oikeus Lähiseutu 3- vapaalippuun. Tämä tarkoittaa sitä, että mikäli asiakkaan kotikunta on Helsinki, Espoo, Vantaa tai Kauniainen, asiakasryhmään kuuluvat saavat kortin vaihdon jälkeen seutulipun sijaan Lähiseutu 3-vapaalipun, joka kattaa koko HSL-alueen. Keravan, Kirkkonummen, Sipoon, Tuusulan ja Siuntion sokeat ja sotaveteraanit ovat jo tähänkin asti olleet oikeutettuja kolmen vyöhykeen lähiseutuvapaalippuun.

Projektipäällikkö Leena Rautanen-Saari, HSL, puh. 050 389 8970

HSL järjestää Ed Sheeranin konserttien aikaan lisäliikennettä Malmille 23.7. ja 24.7.17.7.2019 12:00:00 EESTTiedote

Ed Sheeranin konserttien vuoksi on HSL:n joukkoliikenteessä lisäliikennettä lähijunilla, busseilla ja metrolla tiistaina 23.7. ja keskiviikkona 24.7. HSL suosittaa varaamaan matkustamiseen aikaa ja käyttämään tarvittaessa vaihtoehtoisia reittejä. Suosittelemme saapumaan konserttiin ensisijaisesti lähijunalla, kävellen tai pyöräillen. Lisäksi joukkoliikenteen liput kannattaa ostaa etukäteen HSL-sovelluksella tai vaihtoehtoisesti lippuautomaatista.

Bussiliikenne Mannerheimintiellä estynyt 4. - 5.7. aamuina EU-ministerikokouksen vuoksi - merkittäviä vaikutuksia liikenteessä3.7.2019 08:26:19 EESTTiedote

Finlandiatalolla järjestettävän EU-ministerikokouksen aikana joukkoliikenne Mannerheimintiellä on estynyt Oopperan eteläpuolella torstaina 4.7. kello 7.30 – 9.30 ja perjantaina 5.7. kello 7 – 9 siten, että se on mahdollista ainoastaan raitiovaunuilla. Ministerikokous vaikuttaa liikenteeseen merkittävästi myös Helsingin ulosajoväyliltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle perjantaina. Tuolloin liikenteeseen on todennäköisesti luvassa viivästyksiä reitillä Mannerheimintie–Kehä I–Tuusulantie noin kello 8–19.

HSL:n vuorokausilippu on kätevä kesäkulkijalle26.6.2019 10:37:27 EESTTiedote

Jos Helsingin seudun kesäkävijä aikoo tehdä useita matkoja päivässä tai kiertää mielenkiintoisia kohteita monena päivänä, hänen kannattaa ostaa HSL:n vuorokausilippu, joita saa 1-7 vuorokaudeksi. Kun älypuhelimeen lataa maksutta HSL-sovelluksen, matkustajalla on mukanaan sekä lippuautomaatti että liikenneneuvoja. HSL-sovelluksesta saa sekä vuorokausilippuja että kertalippuja ja sillä voi käyttää myös HSL:n Reittiopasta. Joukkoliikenteen ohella pääkaupunkiin ympäristöineen voi tutustua vaikka kaupunkipyörillä.