HSL:n vanhojen matkakorttien lataus lippuautomaateissa päättyy 7.1.2019

HSL:n vihreitten matkakorttien lataus automaateissa ei ole mahdollista 7.1. 2019 jälkeen. Kortti on sen jälkeen ladattava jossakin kortin myynti- ja latauspisteessä, ja samalla matkakortti vaihdetaan uudeksi siniseksi HSL-kortiksi. Matkakortteja on vaihdettu HSL-korteiksi jo reilusti yli 600 000.

Jos matkakortin käyttäjä on siirtänyt korttinsa vaihtamista uudeksi HSL-kortiksi lataamalla vanhaa korttiaan automaatissa, 7.1. jälkeen se enää ole mahdollista, sillä vihreitten korttien lataaminen automaateissa päättyy. Matkakortin lataaminen edellyttää sen jälkeen käyntiä kortin myynti- ja latauspisteessä, ja matkakortti vaihdetaan samalla kertaa HSL-kortiksi.

Vaihtopaikkoja on paljon muitakin kuin HSL:n ja kuntien palvelupisteet, esimerkiksi R-kioskit, Prismat, K-Citymarketit ja Stockmann-tavaratalot sekä useat S-marketit, Alepat, K-marketit ja monet pienet kioskit. Paikat löytyvät verkosta HSL:n myyntipaikkahausta.

Vanhalla matkakortilla olevat kausi ja arvo samoin kuin kaikki kortilla olevat muut tiedot, esimerkiksi tieto alennusoikeuksista, siirretään vaihdossa uudelle siniselle HSL-kortille. Uusi HSL-kortti toimii samalla tavalla kuin vanha matkakortti.

Vanhat matkakortit lakkaavat toimimasta, kun HSL-alueella siirrytään uuteen vyöhykemalliin, minkä on tarkoitus tapahtua keväällä 2019. Kortin voi vaihtaa maksutta uusien vyöhykkeiden käyttöönottoon asti kaikissa myyntipisteissä. Sen jälkeen kortti on käytävä vaihtamassa HSL:n tai kunnan palvelupisteessä ja vaihto maksaa kuusi euroa.

Matkakorttien vaihto on edennyt ripeästi. Vaihto alkoi lokakuun lopulla ja matkakortteja on vaihdettu HSL-korteiksi maanantaihin 10.12. mennessä jo 625 000 kappaletta.

HSL-kortti mahdollistaa monia uusia palveluja

Asiakas voi vaihdon yhteydessä ottaa käyttöönsä HSL-tunnuksen, jotta hän pääsee jatkossa hyötymään uusista palveluista, joita HSL-kortille kehitetään. Tunnus mahdollistaa vyöhykeuudistuksen käyttöönoton jälkeen muun muassa kortin verkkolatauksen ja erilaisia kohdennettuja infopalveluita. Tunnus ei kuitenkaan ole välttämätön edellytys uuden kortin käytölle.

Tunnuksen luoja osallistuu samalla HSL-matkalahjakorttien arvontaan. Lahjakortteja arvotaan vuoden loppuun asti.

Kortin numero vaihtuu, sokeilla ja sotaveteraaneilla oikeus koko HSL-alueen vapaalippuun

HSL-kortin käyttöönotossa kannattaa kiinnittää huomata se, että kortin numero muuttuu vaihdon yhteydessä. Asiakkaan kannattaa ottaa tämä huomioon kaikissa niissä palveluissa, joihin hän on numerolla rekisteröitynyt, esimerkiksi kaupunkipyöräpalvelu, kulunvalvontajärjestelmät ym. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että HSL-kortin käyttäjän on syötettävä palveluihin uuden korttinsa numero.

Vanhalle matkakortille on myös saatettu kirjata erilaisia yritysten tarjoamia etuja, ja ne eivät siirry automaattisesti HSL-kortille. Tällöin kortin käyttäjän kannattaa ottaa yhteyttä edun tarjoajaan ja selvittää, miten edut saa siirrettyä.

Kortin vaihdossa asiakasryhmät sotainvalidi ja rintamaveteraani yhdistyvät asiakasryhmäksi sotaveteraani. Asiakasryhmä muutos tapahtuu automaattisesti.

Asiakasryhmillä sokea ja sotaveteraani on kortin vaihdon jälkeen oikeus Lähiseutu 3- vapaalippuun. Tämä tarkoittaa sitä, että mikäli asiakkaan kotikunta on ollut Helsinki, Espoo, Vantaa tai Kauniainen, asiakasryhmään kuuluvat saavat kortin vaihdon jälkeen seutulipun sijaan Lähiseutu 3-vapaalipun, joka kattaa koko HSL-alueen.

.

Projektipäällikkö Leena Rautanen-Saari, puh. 050 389 8970

HSL:n hallituksen päätöksiä 14.6.201914.6.2019 12:52:27 EESTTiedote

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2020–2022 Hallitus päätti pyytää Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Kauniaisten kaupunkeja sekä Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja Tuusulan kuntia antamaan 31.8.2019 mennessä lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020–2022. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta sekä kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä suunnitelmakaudella 2020–2022. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitykseen liittyvät hankinnat Hallitus päätti, että HSL voi tehdä Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitystä LIJ Tuki- ja ylläpitosopimuksen jäljellä olevana voimassaoloaikana vuosina 2019–2023 enintään 3,5 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan ja Teknol

Helsingin seudun MAL-yhteistyöllä on saatu hyviä tuloksia - uutta sopimusta valmistellaan14.6.2019 11:35:27 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion yhteisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen toimenpiteet ovat edenneet hyvin. Nykyinen sopimuskausi päättyy tämän vuoden lopussa. Uusi MAL 2019 -suunnitelma on hyväksytty tänä keväänä Helsingin seudun päätöksenteossa. Sen pohjalta valmistellaan uutta Helsingin seudun kuntien ja valtion välistä MAL-sopimusta kaudelle 2020-2023.

Metromatkustajat nyt keväällä syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen14.6.2019 10:39:55 EESTTiedote

HSL:n kevään 2019 asiakastyytyväisyystutkimuksessa metromatkustajat olivat syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen ja vaihtamiseen. Erityisesti matkustajat, jotka tekivät matkansa kokonaan tai osittain metron läntisellä osuudella Ruoholahdesta länteen, antoivat näihin kysymyksiin nyt keväällä syksyä 2018 paremman arvion: syksyllä 2018 matkustajista 80 prosenttia oli tyytyväisiä matkanteon sujuvuuteen, keväällä 2019 tyytyväisten osuus oli 86 prosenttia. Tyytyväisiä liikennevälineen vaihtamisen sujuvuuteen oli syksyllä 74 prosenttia ja keväällä 78 prosenttia.

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjat uudistuvat 12.8.2019 – tutustu uusiin reitteihin ”Lontoon metrokartan” avulla10.6.2019 09:51:48 EESTTiedote

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjat uudistuvat elokuussa. Uusiin linjoihin on nyt mahdollista tutustua HSL:n uuden kartan avulla, joka esittelee kaikki linjaston linjat ja pysäkit. Linjastouudistuksesta on myös julkaistu tietopaketti HSL:n verkkosivuilla, ja elokuun alussa kaikkiin muutosalueen talouksiin jaetaan linjastouudistuksesta kertova infolehti.